Για να λειτουργεί το αυτοκίνητο σωστά και να είναι ασφαλές, ο κάτοχός του θα πρέπει -μεταξύ άλλων- να τηρεί και τα χρονοδιαγράμματα των service που ορίζει ο κατασκευαστής. Πάντοτε θα πρέπει να ακολουθούνται πιστά οι εργασίες συντήρησης που αναγράφονται στο βιβλίο service του αυτοκινήτου γιατί διαφορετικά θα αρχίσουν να εμφανίζονται προβλήματα, τα οποία τελικά θα κοστίζουν πολλά χρήματα. Παράλληλα η λανθασμένη συντήρηση από τον ιδιοκτήτη κατά την περίοδο της εγγύησης μπορεί να επηρεάσει την κάλυψη της εγγύησης.
Δείτε ακόμη: Πως και γιατί ο κινητήρας χάνει απόδοση
Στα σύγχρονα αυτοκίνητα υπάρχει ένδειξη στον πίνακα οργάνων που υπενθυμίζει στον οδηγό σε πόσα χιλιόμετρα ή χρονικό διάστημα θα πρέπει να γίνει service, υπολογίζοντας αυτόματα βάσει του τρόπου οδήγησης. Διαφορετικά, στο βιβλίο service αναγράφεται αναλυτικά όλο το πρόγραμμα συντήρησης του αυτοκινήτου σε κανονικές συνθήκες οδήγησης και σε αντίξοες. Για παράδειγμα, όταν ένα αυτοκίνητο διανύει αρκετά χιλιόμετρα εντός και εκτός πόλεως τα λάδια θα πρέπει να αλλάζονται κάθε 15.000 χλμ. ή 12 μήνες. Εάν όμως το αυτοκίνητο κάνει λίγα χιλιόμετρα και μόνο σε επιβαρυμένες συνθήκες κίνησης, τότε θα πρέπει να αντικαθίστανται κάθε 7.500 χλμ. ή 6 μήνες (ανάλογα πάντα τον κινητήρα, μοντέλο κ.λπ.).
Καλό είναι κατά τη λειτουργία του αυτοκινήτου ο οδηγός να παρατηρεί αν ακούγονται τυχόν ασυνήθιστοι ήχοι από τον κινητήρα και τους τροχούς, πιθανοί κραδασμοί στο τιμόνι, πατινάρισμα στον συμπλέκτη και λυχνίες μόνιμα αναμμένες στον πίνακα οργάνων. Ποτέ δεν πρέπει να αμελούνται και πάντα πρέπει το αυτοκίνητο να οδηγείται στο συνεργείο, Επίσης, συνιστάται τουλάχιστον μία φορά το μήνα ο οδηγός να κάνει έλεγχο των υγρών που υπάρχουν στον κινητήρα, τη λειτουργία των φώτων και τις πιέσεις πλήρωσης των ελαστικών.
Δείτε ακόμη: Το λάθος που κάνουμε με το κλειδί στη μίζα
Σε ποιες συνθήκες πρέπει τα service του αυτοκινήτου να γίνονται σε λιγότερα χιλιόμετρα και σε πιο σύντομα χρονικά διαστήματα; Οι πιο βασικές είναι οι εξής παρακάτω:
• Επαναλαμβανόμενες σύντομες διαδρομές, μικρότερες από 10 χλμ. και σε συνθήκες έντονης κυκλοφορίας.
• Παρατεταμένη χρήση του κινητήρα στο ρελαντί ή οδήγηση σε χαμηλές ταχύτητες για μεγάλες αποστάσεις ή σε πολύ κρύο καιρό.
• Συχνή οδήγηση σε συνθήκη σταμάτα-ξεκίνα.
• Οδήγηση σε περιοχές με άμμο, χώμα ή συνθήκες σκόνης στον κινητήρα.
• Ρυμούλκηση τρέιλερ ή μεταφορά μεγάλων βαρών για πολλά χιλιόμετρα και σε τακτική βάση.
• Οδήγηση σε δύσβατο σκονισμένο, λασπωμένο δρόμο, χωματόδρομο, δρόμο με χαλίκι ή σε δρόμο με αλάτι.
• Οδήγηση σε περιοχές όπου χρησιμοποιείται αλάτι ή άλλα διαβρωτικά υλικά.
• Οδήγηση σε ανηφόρα, κατηφόρα ή σε δρόμο βουνού, επανειλημμένα.
• Οδήγηση σε πολύ υψηλές ταχύτητες επανειλημμένα.