Σημαντικό μέρος του κινητήρα -μεταξύ άλλων- είναι η πολλαπλή εξαγωγής (γνωστή και ως χταπόδι), μέσω της οποίας τα καυσαέρια οδηγούνται στο υπόλοιπο σύστημα εξάτμισης κι εκεί αποβάλλονται στο περιβάλλον από το τελικό καζανάκι.
Στην πολλαπλή εξαγωγής μπορούν να παρουσιαστούν ρωγμές, ειδικά σε παλαιότερα οχήματα, με αρκετά χιλιόμετρα στο κοντέρ τους. Όταν συμβεί αυτό, τότε υπάρχει μεγάλη πιθανότητα ο κινητήρας να ανεβάσει θερμοκρασία, γεγονός που μπορεί να προκαλέσει μεγάλη ζημιά. Επιπλέον, τα καυσαέρια που διαφεύγουν από τη ρωγμή που έχει προκληθεί ενδέχεται να έχουν επιβλαβείς επιπτώσεις στην υγεία μας, μιας και σε ορισμένες περιπτώσεις εισέρχονται στο εσωτερικό της καμπίνας.
Πώς όμως θα καταλάβουμε ότι η πολλαπλή εξαγωγής του κινητήρα στο αυτοκίνητό μας έχει πάθει ζημιά; Για να δούμε αναλυτικότερα τα συμπτώματα.
Παράξενοι θόρυβοι
Εάν τα καυσαέρια διαφεύγουν από τη ρωγμή που έχει δημιουργηθεί, τότε είναι πολύ πιθανό να ακούτε παράξενους θορύβους κατά την οδήγηση. Ανάλογα με την πίεση υπό την οποία διαφεύγουν τα αέρια και τη σοβαρότητα της ρωγμής, η ένταση του θορύβου ποικίλει. Συχνά, αυτοί οι θόρυβοι είναι πιο έντονοι όταν ο κινητήρας είναι κρύος. Αν λοιπόν έχει πιάσει το αυτί σας έναν ασυνήθιστο ήχο, σηκώστε το καπό και κοιτάξτε προσεκτικά!
Οσμή καυσαερίων
Όπως αναφέραμε προηγουμένως, εάν υπάρχει ρωγμή στην πολλαπλή, μερικά από τα επιβλαβή καυσαέρια μπορούν να εισέλθουν στο χώρο των επιβατών, αντί να κατευθύνονται προς τον καταλύτη και στη συνέχεια στην εξάτμιση. Αν όταν ανοίγετε το καπό παρατηρείτε μια έντονη δυσάρεστη μυρωδιά, τότε καλό θα είναι να πάτε στο μηχανικό σας!
Απώλεια ισχύος
Μια ρωγμή θα οδηγήσει σε απώλεια του backpressure, κάτι που θα επηρεάσει σημαντικά την απόδοση του κινητήρα. Στις περισσότερες περιπτώσεις, αυτή η ξαφνική απώλεια ισχύος, εμφανίζεται κατά την επιτάχυνση.
Αυξημένη κατανάλωση καυσίμου
Εκτός από την αισθητή μείωση ισχύος, η απώλεια πίεσης μπορεί επίσης να έχει αρνητικό αντίκτυπο στην κατανάλωση καυσίμου, μιας και ο οδηγός θα πατάει περισσότερο το γκάζι για να έχει επιτάχυνση.
Ορατές ρωγμές
Ανάλογα με τη διάταξη του κινητήρα και την έκταση της βλάβης, μπορείτε και μόνοι σας να εντοπίσετε τυχόν ρωγμές στην περιοχή της πολλαπλής. Ένα σημείο που είναι σύνηθες φαινόμενο να αποκτά ρωγμές είναι στο σημείο που βιδώνει η πολλαπλή πάνω στην κυλινδροκεφαλή, μιας κι εκεί αναπτύσσονται αρκετά υψηλές θερμοκρασίες.
Τι να κάνετε;
Πρώτα απ ‘όλα, μερικά από τα συμπτώματα που αναφέραμε παραπάνω μπορεί να προκληθούν από μια χαλασμένη φλάντζα στην πολλαπλή και να μη χρειαστεί να την αλλάξετε όλη, παρά μόνο τη φλάντζα. Γι’ αυτό είναι σημαντικό να γίνει διάγνωση του προβλήματος από έναν επαγγελματία που ειδικεύεται στις επισκευές του συστήματος εξαγωγής κι εκείνος θα κρίνει τι ενέργειες που θα πρέπει να γίνουν. Αν η ρωγμή είναι μικρή, τότε τις περισσότερες φορές γίνεται επισκευή με το κλασικό «κόλλημα». Σίγουρα όμως μην περιμένετε να έχει τη διάρκεια ζωής που θα σας προσφέρει μια καινούργια πολλαπλή εξαγωγής, οπότε η αντικατάσταση είναι σίγουρα προτιμότερη!