Ο τρόπος που κάθεται ο οδηγός στο κάθισμα, ξεφεύγει από τα στενά όρια της άνεσης και της εύφορης παραμονής στο αυτοκίνητο. Η σωστή θέση οδήγησης διαδραματίζει πρωτεύοντα ρόλο στην ασφάλεια, καθώς αν ο άνθρωπος πίσω από το τιμόνι δυσκολεύεται να επιτελέσει το έργο του -είτε μιλάμε για ορατότητα, είτε για δυσκολία στον χειρισμό του τιμονιού, είτε για αυτόν των πεντάλ- η πορεία ξεκινάει με χάντικαπ ενεργητικής ασφάλειας.
Μπορεί να μην είναι επιστήμη, όμως η βέλτιστη ρύθμιση του καθίσματος προϋποθέτει ενασχόληση. Εμείς, σε συνδυασμό με το video της Jaguar, αποκρυπτογραφούμε τον γρίφο της ορθής τοποθέτησης πίσω από το τιμόνι.
Δείτε ακόμη: Σωστό ή λάθος να φρενάρεις με τον κινητήρα; (+video)
Θέση καθίσματος:
Καθίστε με τέτοιο τρόπο έτσι ώστε η λεκάνη να εφάπτεται στην πλάτη του καθίσματος. Κατόπιν ρυθμίστε την απόσταση ανάμεσα στο κάθισμα και τα πεντάλ έτσι, ώστε τα πόδια να είναι ελαφρώς λυγισμένα και ποτέ τεντωμένα ή να ακουμπούν με τις μύτες τα πεντάλ μέχρι το τέρμα. Ρυθμίστε τη γωνία κλίσης της πλάτης του καθίσματος έτσι, ώστε να μπορείτε να φτάνετε εύκολα στο τιμόνι με τους αγκώνες ελαφρά λυγισμένους, σχηματίζοντας ορθή γωνία 90 μοιρών. Όταν στρίβετε το τιμόνι τα χέρια να μην είναι τεντωμένα γιατί δεν μπορούν να γίνουν ελιγμοί. Απαγορεύεται η «ξαπλωτή» θέση της πλάτης του καθίσματος γιατί προκαλεί υπνηλία και δεν διευκολύνει τον έλεγχο του τιμονιού και των διαφόρων χειριστηρίων.
Επιπλέον, αδειάστε τις τσέπες. Εκτός του ότι τα αντικείμενα σε παντελόνια και μπουφάν αυξάνουν τον όγκο και παραπλανούν την σωστή εύρεση θέσης, ελλοχεύει ο κίνδυνος να πέσουν και να αποσπάσουν την προσοχή του οδηγού.
Ρύθμιση ύψους του καθίσματος:
Ρυθμίστε το ύψος του καθίσματος τόσο ψηλά, ώστε να έχετε καλή ορατότητα προς όλες τις πλευρές. Ανάμεσα στο κεφάλι και την επένδυση της οροφής πρέπει να υπάρχει απόσταση τουλάχιστον μιας παλάμης, εφόσον το επιτρέπει το ύψος του οδηγού.
Προσκέφαλα:
Η μέση του προσκέφαλου πρέπει να βρίσκεται στο ύψος των ματιών. Εάν αυτό δεν είναι εφικτό στην περίπτωση μικρόσωμων οδηγών ρυθμίστε το στην χαμηλότερη θέση ή στην ψηλότερη για τους πολύ ψηλούς οδηγούς.
Δείτε ακόμη: «Νεκρά» στην κατηφόρα: Σωστό ή λάθος;
Ρύθμιση τιμονιού:
Σε όλα σχεδόν τα αυτοκίνητα το τιμόνι ρυθμίζεται καθ’ύψος. Ρυθμίστε το σε τέτοιο ύψος έτσι ώστε να μπορείτε να βλέπετε όλα τα όργανα στον πίνακα οργάνων. Όταν το ρυθμίζετε σε βάθος φροντίστε σε συνδυασμό με τη διαμήκη ρύθμιση του καθίσματος οι αγκώνες να σχηματίζουν ορθή γωνία.
Ζώνη ασφαλείας:
Ρυθμίστε το ύψος της ζώνης σε τέτοια θέση που να διέρχεται διαγώνια του ώμου σας. Δεν πρέπει να περνά από το λαιμό γιατί μπορεί να σας τραυματίσει. Ποτέ μη ρυθμίζετε τη ζώνη ενώ οδηγείτε. Στις εγκύους η ζώνη πρέπει να περνά όσο το δυνατόν πιο χαμηλά στη λεκάνη για να ασκεί πίεση στην κοιλιά.
Διαβάστε επίσης: Ξέρετε πόσο σημαντικά είναι τα προσκέφαλα; (+video)
Προσοχή!
- Δεν πρέπει να κάθεστε σε πάρα πολύ κοντινή απόσταση από το τιμόνι, για να μπορέσει ο αερόσακος να ανοίξει με ασφάλεια.
- Ποτέ μη ρυθμίζετε τα καθίσματα ή το τιμόνι ενώ οδηγείτε, γιατί μπορεί να μετακινηθούν ανεξέλεγκτα και να χάσετε τον έλεγχο του αυτοκινήτου.
- Προσδένετε πάντοτε τη ζώνη ασφαλείας πριν ξεκινήσετε. Σε περίπτωση που δεν φοράτε ζώνη ασφαλείας και ενεργοποιηθεί ο αερόσακος, αντί να σώσει θα τραυματίσει.