Η Volvo πρωτοπόρησε για μια ακόμα φορά στα θέματα της οδικής ασφάλειας, όταν τοποθέτησε υποχρεωτικό περιοριστή τελικής 180 χλμ./ώρα στα αυτοκίνητά της. Η απόφαση των Σουηδών, ωστόσο, δεν ήρθε από το πουθενά. Οι κόφτες στα αυτοκίνητα είναι γεγονός, δεν αφορούν τα 250 χλμ./ώρα των γερμανικών, και απέχουμε λιγότερο από 4 μήνες από την καθολική τους τοποθέτηση!
Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Οδικής Ασφάλειας έχει υπερψηφίσει από το 2019 την υποχρεωτική τοποθέτηση περιοριστή τελικής σε όλα τα νέα μοντέλα, αρχής γενομένης από τις 6 Ιουλίου του τρέχοντος έτους. Ούτε ένα τετράμηνο από τώρα, δηλαδή. Το ISA (Intelligent Speed Assistance) θα χρησιμοποιεί τα δεδομένα του GPS και του συστήματος ανάγνωσης σήμανσης, ώστε να γνωρίζει ανά πάσα στιγμή το όριο ταχύτητας στον εκάστοτε δρόμο και να επεμβαίνει στην απόδοση του κινητήρα έως ότου το αυτοκίνητο να είναι σύννομο με αυτό. Σε αντίθεση με τους κλασικούς περιοριστές, ωστόσο, ο οδηγός θα μπορεί να τον παρακάμψει πατώντας τέρμα το γκάζι. Το σύστημα τότε θα μπαίνει σε λειτουργία προσπεράσματος, θεωρώντας ότι ο χειριστής ζητάει παραπάνω δύναμη και καλείται να υπερβεί το όριο για λόγους ασφαλείας.
Όταν ο οδηγός θα αφήνει το γκάζι και η ταχύτητα θα επανέρχεται στο προκαθορισμένο όριο, τότε ο περιοριστής θα ενεργοποιείται εκ νέου. Προς το παρόν υπάρχουν αρκετά σενάρια για το σημείο ελαστικότητας. Αρχικά, εν είδει περιόδου γνωριμίας, θα υπάρχει επιλογή απενεργοποίησης – όπως συμβαίνει με όλα τα επικουρικά συστήματα (αυτόματο φρενάρισμα, διατήρηση λωρίδας κλπ). Αν συμβεί ατύχημα με το ISA απενεργοποιημένο, τα δεδομένα θα το φανερώνουν και ο υπαίτιος θα τιμωρείται με τις δέουσες κυρώσεις. Μεταγενέστερα, αφού θα έχουμε μάθει να ξεμένουμε υποχρεωτικά από γκάζι αφ’ ενός σημείου και πέρα, εξετάζεται το ενδεχόμενο να μην παρακάμπτεται στο ελάχιστο.
Προς το παρόν είναι ελαφρώς «τραβηγμένο» σενάριο, αλλά η συζήτηση των Ευρωπαίων νομοθετών κάνει λόγο για ολοκληρωτική λειτουργία. Ακόμα κι αν πατάς τέρμα το γκάζι, εφόσον θα είσαι στο όριο δεν θα έχεις ελευθέρας! Για παράδειγμα, κινούμαστε με 90 χλμ./ώρα σε περιοχή με ανάλογο όριο. Αν πατήσουμε τέρμα το γκάζι, για το ίδιο σενάριο προσπεράσματος, ο κόφτης δεν θα παρακάμπτεται με το σκεπτικό ότι ήδη κινούμαστε στο επιτρεπόμενο όριο! Φυσικά όλα είναι ακόμα υπό εξέταση, αλλά θα πρέπει να κρατήσουμε το βασικό: μέσα στο καλοκαίρι, όλα τα νέα μοντέλα θα διαθέτουν ηλεκτρονικούς δεσμώτες ταχύτητας.