Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ανακοίνωσε Πρόσκληση Σύμβασης Παροχής Υπηρεσιών για την υποβοήθηση της Αναθέτουσας Αρχής (Διεύθυνση Συγκοινωνιακών Υποδομών με Σύμβαση Παραχώρησης στη δημιουργία ψηφιακού μοντέλου εδάφους (DTM), ακρίβειας με χρήση τεχνολογίας LIDAR στο τμήμα Κίσσαμος – Χανιά – Ηράκλειο. Κοινώς, αναζητά σύμβουλο για τα ηλεκτρονικά διόδια που θα εγκατασταθούν στο μεγάλο αυτό έργο, στο Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ).
Ο ΒΟΑΚ θα είναι ο μοναδικός αυτοκινητόδρομος στην Κρήτη και γενικότερα σε νησί της Ελλάδας. Θα ενώνει τη δυτικότερη πόλη της Κρήτης, το Καστέλι Κισάμου με την ανατολικότερη, τη Σητεία, ενώ παράλληλα θα περνάει κοντά σε πολλές μεγάλες πόλεις, όπως τα Χανιά, Ρέθυμνο, Ηράκλειο και Άγιο Νικόλαο Λασιθίου. Πρόσθετα θα παρέχει πρόσβαση σε πολλά εθνικά πάρκα ή πάρκα φύσης και πολυάριθμα θέρετρα, ειδικά κατά μήκος της ακτής της Κρήτης.
Προς το παρόν περιορίζεται σε μία λωρίδα ανά κατεύθυνση οδήγησης και δεν διαθέτει διόδια. Ωστόσο, σύμφωνα με τον υπουργό Μεταφορών, Κώστα Καραμανλή, ο ΒΟΑΚ θα έχει διόδια στο τμήμα που θα δημιουργηθεί με σύμβαση παραχώρησης (Κίσσαμος-Χανιά-Χερσόνησος), με χρέωση 0,063 ευρώ/χλμ. Κάτι που σημαίνει ότι τα 100 χιλιόμετρα θα χρεώνονται 6,3 ευρώ, ποσό αν μη τι άλλο μεγάλο, το οποίο πιθανότατα όταν ολοκληρωθεί το έργο να είναι ακόμα πιο υψηλό. Γεγονός που αναμενόμενα έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις στην περιοχή.
Για τη χώρα μας τα ηλεκτρονικά διόδια θα είναι κάτι το καινούργιο και μια καινοτομία, ωστόσο σε άλλα ευρωπαϊκά κράτη -και όχι μόνο- έχουν ήδη εφαρμοστεί εδώ και κάποια χρόνια. Η χρέωση θα γίνεται ανά χιλιόμετρο και δίχως καν να σταματάει ο οδηγός σε γκισέ για να πληρώσει ή έστω να επιβραδύνει για να γίνει διέλευση μέσω του e-pass. Αισθητήρες που ενσωματώνονται σε μια συσκευή που μοιάζει με κάμερα, αναγνωρίζουν το όχημα με απόλυτη ακρίβεια και χρεώνουν αναλόγως τα διόδια σε πραγματικό χρόνο και με ελεύθερη ροή.
Δείτε στο παρακάτω βίντεο πως λειτουργούν τα ηλεκτρονικά διόδια: