Τον πρώτο σταθμό ανεφοδιασμού μικρών οχημάτων υδρογόνου στη χώρα εγκαινίασαν ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Κωνσταντίνος Σκρέκας, ο Υφυπουργός Ανάπτυξης κ. Χρίστος Δήμας, ο Υφυπουργός Μεταφορών κ. Μιχάλης Παπαδόπουλος και ο Διευθυντής και Πρόεδρος ΔΣ του Εθνικού Κέντρου Έρευνας Φυσικών Επιστημών «Δημόκριτος» κ. Γιώργος Νούνεσης, την Τετάρτη 18 Μαΐου 2022.
Ο σταθμός, που καινοτομεί χρησιμοποιώντας συμπιεστή τεχνολογίας μεταλλοϋδριδίων και λειτουργεί αθόρυβα με πολύ χαμηλές απαιτήσεις ενέργειας, έχει κατασκευαστεί μέσα στις εγκαταστάσεις του ΕΚΕΦΕ «Δημόκριτος», στην Αγία Παρασκευή Αττικής. Η εγκατάσταση περιλαμβάνει μονάδα παραγωγής «πράσινου» υδρογόνου μέσω ηλεκτρόλυσης νερού με χρήση ηλεκτρικής ενέργειας από φωτοβολταϊκά, καινοτόμο συμπιεστή υδρογόνου στα 200 bar, δεξαμενές αποθήκευσης υψηλής πίεσης και σύστημα ανεφοδιασμού των οχημάτων.
Είναι αξιοσημείωτο ότι η ανάπτυξη του όλου έργου (που συγχρηματοδοτείται από τη Γενική Γραμματεία Έρευνας και Καινοτομίας ,στο πλαίσιο του προγράμματος «Ερευνώ-Δημιουργώ-Καινοτομώ») βασίζεται κυρίως σε ελληνική τεχνογνωσία, καθώς και ότι ο σταθμός υδρογόνου ενσωματώνει πρωτοποριακή τεχνολογία συμπίεσης του καυσίμου που αναπτύχθηκε από τη CYRUS ΑΕ, εταιρεία spin-off του ΕΚΕΦΕ «Δημόκριτος». O ίδιος, ο «Δημόκριτος», αναπτύσσει σειρά σημαντικών ερευνητικών και αναπτυξιακών δραστηριοτήτων σχετικά με τις τεχνολογίες υδρογόνου και την ευρεία εφαρμογή τους στις μεταφορές, τη βιομηχανία και τον ενεργειακό τομέα. Το υδρογόνο παρέχει τη δυνατότητα αποθήκευσης Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (π.χ. ηλιακής, αιολικής) και ένα από τα κύρια συγκριτικά του πλεονεκτήματα είναι ότι αποτελεί ένα από τα ελάχιστα διαθέσιμα καύσιμα με μηδενικές εκπομπές αερίων θερμοκηπίου.
Την εκδήλωση των εγκαινίων τίμησαν με την παρουσία τους μεταξύ άλλων ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Κωνσταντίνος Σκρέκας, ο Υφυπουργός Έρευνας και Καινοτομίας κ. Χρίστος Δήμας, ο Υφυπουργός Μεταφορών κ. Μιχάλης Παπαδόπουλος, ο ΓΓΕΚ καθ. Αθ. Κυριαζής, ο ΓΓ Χωρικού Σχεδιασμού και Αστικού Περιβάλλοντος κ. Ευθ. Μπακογιάννης, ο ΓΓ Μεταφορών κ. Ι. Ξιφαράς, ο Περιφερειάρχης Αττικής κ. Γ. Πατούλης, δήμαρχοι και εκπρόσωποι δημοσίων και ιδιωτικών/βιομηχανικών φορέων.
Παράλληλα, ανακοινώθηκε και η νέα επένδυση που έλαβε η εταιρεία spin-off του ΕΚΕΦΕ «Δημόκριτος» CYRUS A.E., η οποία ξεπερνά το 1 εκατομμύριο ευρώ και έρχεται να συμπληρώσει προηγούμενη επένδυση στην εταιρεία, μία από τις ελάχιστες διεθνώς που παράγει συμπιεστές υδρογόνου με χρήση τεχνολογίας μεταλλοϋδριδίων, που λειτουργούν εντελώς αυτόνομα με ενέργεια από φωτοβολταϊκά πάνελ και παροχή νερού βρύσης.
Ο σταθμός προς το παρόν ανεφοδιάζει ποδήλατα υδρογόνου μέσα σε ελάχιστα δευτερόλεπτα, ενώ αργότερα θα μπορεί να «φουλάρει» μεγαλύτερα οχήματα, όπως είναι σκούτερ υδρογόνου και αμαξίδια γηπέδων γκολφ). Ωστόσο, απώτερος στόχος είναι να χρησιμοποιείται το υδρογόνο σε σταθμούς ανεφοδιασμού έως και βαρέων οχημάτων, σε μεγαλύτερη πίεση, πάνω από 400 bar.
Άλλωστε οι αυτοκινητοβιομηχανίες από την πλευρά τους έχουν αρχίσει και αναπτύσσουν νέα μοντέλα με κινητήρες κυψελών υδρογόνου. Τα πιο γνωστά που πωλούνται αυτή τη στιγμή, είναι το Toyota Mirai και το Hyundai Nexo. Το υδρογονοκίνητο Toyota διαθέτει ένα μεγάλο αμάξωμα μήκους 4.975 χλστ. και η απόδοση του ηλεκτροκινητήρα φτάνει τους 174 ίππους. Στη Γερμανία η τιμή του ξεκινά από τις 63.900 ευρώ. Το Nexo είναι ένα μεσαίο SUV μήκους 4.670 χλστ. και εφοδιάζεται με ηλεκτροκινητήρα απόδοσης 163 ίππων, ενώ στη Γερμανία πωλείται από 77.290 ευρώ.