Είναι από τις πιο συμπαθείς και συνάμα από τις πιο επικίνδυνες φιγούρες που συναντά κανείς στον δρόμο. Ο λόγος, φυσικά, για τους διανομείς φαγητού (και πιο πρόσφατα καφέ και ψιλικών), οι οποίοι καθημερινά βγάζουν το «μεροκάματο του τρόμου». Πίσω από το συγκεκριμένο κλισέ κρύβονται ιστορίες καταστρατήγησης του Κ.Ο.Κ., αμέτρητες πτώσεις, δρομολόγια στις πλέον αντίξοες καιρικές συνθήκες, βαρείς τραυματισμούς και μοιραία περιστατικά, η συντριπτική πλειοψηφία των οποίων απορρέει από την μόνιμη λαιμητόμο της απόλυσης που κρέμεται πάνω από τους εργαζομένους: αν αργήσεις την παραγγελία, έφυγες.
Σαν να μην έφτανε αυτό, η εργοδοσία (επίσης στην συντριπτική πλειοψηφία, καθώς υπάρχουν και υπεύθυνοι) αφήνει το κόστος συντήρησης και χρήσης του οχήματος στον εργαζόμενο. Με λίγα λόγια μηχανάκι, βενζίνη και φθορές εναπόκεινται στον ατομικό προϋπολογισμό του εργαζομένου. Αυτό αλλάζει εγκύκλιος του Υπουργείου Εργασίας, η οποία θα εκδοθεί τις επόμενες ημέρες και προβλέπει την αλλαγή καθεστώτος στις εργασιακές σχέσεις μεταξύ διανομέων και επιχειρήσεων.
Δείτε ακόμα: Σχεδόν 1.000 παραβάσεις σε μια εβδομάδα για «κόκκινο»
Σύμφωνα με δηλώσεις του γενικού γραμματέα του Υπουργείου Εργασίας, Ανδρέα Νεφελούδη, «βγάζουμε, αυτές τις ημέρες, την περίφημη εγκύκλιο, μετά από μία μεγάλη επεξεργασία για το τι προβλέπει ο νόμος, για να είμαστε προσεκτικοί απολύτως και να μην κάνουμε κάποιο λάθος» σημείωσε χαρακτηριστικά, διευκρινίζοντας ότι η εγκύκλιος ξεκαθαρίζει τις υποχρεώσεις που έχει ο εργοδότης στα καταστήματα που έχουν delivery στην εστίαση. Παράλληλα, εκτίμησε ότι θα βοηθήσει πάρα πολύ στη διαδικασία, κυρίως, του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας (ΣΕΠΕ), για να ξέρει τι ελέγχει και, βεβαίως, το να μαζευτεί το «σύστημα, αυτό με τους τραμπουκισμούς και τις παραβατικότητες».
Τι προβλέπει η εγκύκλιος;
Με δυο λόγια, τραβάει «χαλινάρι» στις απαιτήσεις των καταστημάτων από τους διανομείς και την μετακύλιση του κόστους χρήσης σε αυτούς. Συγκεκριμένα:
– Ο εργοδότης είναι υποχρεωμένος να παρέχει τον εξοπλισμό εργασίας, στον οποίο συμπεριλαμβάνεται και το μηχανάκι, με την υποχρέωση να το συντηρεί.
– Κάθε επιχείρηση πρέπει να συντάσσει τη γενική έκθεση επαγγελματικού κινδύνου, που παρομοιάζει με έκθεση δράσης για το ποιες υποχρεώσεις αναλαμβάνει για την ασφάλεια και την υγεία ο κάθε εργοδότης. Όταν δεν το έχει ή όταν δεν το τηρεί, υπάρχει αιτία για πρόστιμο.
– Τέλος, η επιχείρηση πρέπει να παρέχει τα μέσα ατομικής προστασίας, εκτός από το κράνος, γιατί αυτό υπόκειται στην οδική ασφάλεια και είναι ευθύνη του οδηγού.
Διαβάστε επίσης: Επιδοτήσεις για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα από τη Νέα Δημοκρατία
Μεταξύ άλλων, ο κ. Νεφελούδης τόνισε πως μόνο με τη διαδικασία του συστηματικού ελέγχου μπορεί να διασφαλιστεί η τήρηση. «Δεν μπορεί να συνεχιστεί αυτή η παραβατικότητα, η οποία είναι εντονότερη σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη» υποστήριξε ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Εργασίας.
Απαντώντας σε σχετική ερώτηση για τους φόβους που έχουν σε πολλές περιπτώσεις οι εργαζόμενοι να καταγγείλουν την εργοδοτική αυθαιρεσία, ο κ. Νεφελούδης απάντησε ότι το κίνητρο που έχει ένας εργαζόμενος, για να ενημερώσει τις αρχές, είναι ότι θα είναι πια ασφαλισμένος, θα έχει καλύτερο μισθό, δεν θα «φορτώνεται» τις βενζίνες, το μηχανάκι, τη συντήρηση, κ.ά. «Το μεγαλύτερο κίνητρο είναι η οικονομική ευχέρεια και η αξιοπρέπειά του» συμπλήρωσε ο κ. Νεφελούδης.