Η Ευρωπαϊκή Ένωση ασχολείται πολύ με τις μεταφορές τελευταία, έχοντας στο επίκεντρο τους κινητήρες εσωτερικής καύσης και την ηλεκτροκίνηση. Πέρα από το αν περάσουν τελικά ή όχι οι απαγορεύσεις του 2035, η Κομισιόν καταπιάνεται και με τα διπλώματα οδήγησης ετοιμάζοντας σαρωτικές αλλαγές.
Όπως αναφέρει ρεπορτάζ του Focus, η Ε.Ε. έχει στα σκαριά μια σειρά από κινήσεις για τον εκσυγχρονισμό των αδειών οδήγησης, την εντατικοποίηση των ελέγχων ικανότητας των οδηγών, τη διαμόρφωση των ορίων ηλικίας και τα οχήματα που μπορούν να χρησιμοποιούν, αλλά και την αναβάθμιση υπαρχόντων χαρακτηριστικών. Οι προτάσεις της Κομισιόν περιλαμβάνουν την αντικατάσταση των φυσικών αδειών (πλαστικών και το κλασικό ροζ χαρτάκι, όσοι το έχουν ακόμα) με εφαρμογή smartphone, που θα καθιστά τον έλεγχο δυνατό μέσω QR code (όπως τα πιστοποιητικά εμβολιασμού, δηλαδή). Επιλογή που ήδη διατίθεται μέσω του ψηφιακού πορτοφολιού του gov.gr. Αλλαγή που θα καταστήσει ευκολότερες διαδικασίες, όπως η ανανέωση και η εκ νέου έκδοση μετά από απώλεια, ενώ παράλληλα θα κάνει πολύ πιο δύσκολο να συμβεί το δεύτερο (να χάνεις το δίπλωμά σου).
Το ψηφιακό δίπλωμα θα κάνει επίσης πιο εύκολη την τιμωρία παραβατών μεταξύ των κρατών-μελών. Ένας Βρετανός που υπερβαίνει το όριο ταχύτητας ή παρκάρει παράνομα στην Ελλάδα (πχ κατά τη διάρκεια των διακοπών του), θα χρεώνεται κατευθείαν το πρόστιμο και τους πόντους ποινής, μέσα από το απλό πέρασμα του smarthone από το ανάλογο σκάνερ.
Μια άλλη διαφοροποίηση αφορά το μέγιστο βάρος των οχημάτων, που μπορεί να οδηγήσει κάποιος με δίπλωμα κατηγορίας Β. Αυτή τη στιγμή, περιορίζεται σε αυτοκίνητα, βαν και αυτοκινούμενα τροχόσπιτα έως 3,5 τόνους. Η Ε.Ε. προτίθεται να αυξήσει το όριο στους 4,25 τόνους, αλλά μόνο για ηλεκτρικά οχήματα. Το σκεπτικό; Τα EVs είναι βαρύτερα από τα όμοιά τους με βενζίνη ή ντίζελ, οπότε η αύξηση του ορίου βάρους είναι δικαιολογημένη και, σε αρκετά σημαντικό βαθμό, αναγκαία.
Αλλαγές ορίων έχουμε και στις ηλικίες. To κατώτατο όριο των 17 ετών που εφαρμόζεται σε κάποιες χώρες, εξετάζεται να επεκταθεί συνολικά στα κράτη της Ε.Ε. Παράλληλα προτείνεται η αναβάθμιση της ηλικίας αυτής μέχρι τα διπλώματα κατηγορίας Γ, προκειμένου να δημιουργηθεί μια βάση με νεότερους οδηγούς φορτηγών. Παρόλα αυτά, ο περιορισμός της παρουσίας συνοδηγού που ισχύει για τους/τις 17χρονους/χρονες οδηγούς Ι.Χ., θα ισχύει και στα βαρύτερα οχήματα.
Ίσως η πιο ουσιώδης παρέμβαση της Ε.Ε. ωστόσο, έχει να κάνει με τις εξετάσεις καταλληλότητας των οδηγών. Οι ιατρικές γνωματεύσεις θα γίνουν πιο αυστηρές και λαμβάνουν υπόψη συγκεκριμένες ασθένειες (ψυχικές και σωματικές), που μπορεί να επηρεάσουν την ικανότητα ενός ανθρώπου στο χειρισμό του οχήματος. Την ίδια ώρα προκρίνεται η παροχή επιμορφωτικών σεμιναρίων για τις μεγαλύτερες ηλικίες (50 και άνω), προκειμένου να εξοικειώνονται με τις νέες τεχνολογίες (επικουρικά συστήματα, φερ’ ειπείν) των σύγχρονων αυτοκινήτων.