Φορτηγά και ταξί είθισται να κάνουν πάρα πολλά χιλιόμετρα, καθότι βρίσκονται συνέχεια στο δρόμο. Οδόμετρα που γράφουν εκατομμύρια χιλιομέτρων δεν είναι κάτι σπάνιο, αλλά έχει ενδιαφέρον η ιστορία που κρύβει πίσω της κάθε περίπτωση. Αυτή ενός Volvo FH460, για παράδειγμα, είναι χαρακτηριστική.
Ο τράκτορας που βλέπουμε αποκτήθηκε το 2013 από τη μεταφορική Sezato, σηματοδοτώντας ένα σημείο καμπής για τη βοσνιακή εταιρία. Το FH460 ήταν το πρώτο φορτηγό προδιαγραφών Euro 6 στο στόλο της, τοποθετούμενο στην κορυφή των 9 οχημάτων που είχε τότε η εν λόγω μεταφορική. Από τα 9, τα 7 ήταν Volvo – δείγμα της εμπιστοσύνης που είχαν στα σουηδικά φορτηγά οι Βόσνιοι, αλλά και της ικανοποίησης που απολάμβαναν από εκείνα. Ο Tarik Žilić, ιδιοκτήτης της Sezato, είχε μόλις υπογράψει μια σημαντική συμφωνία για τη μεταφορά προϊόντων στην Ιβηρική χερσόνησο, οπότε χρειαζόταν ένα όχημα αξιόπιστο, γρήγορο και με χαμηλή -για δεδομένα νταλίκας- κατανάλωση.
Τα προϊόντα που μετέφερε -κι ακόμα το κάνει- είναι δερμάτινες επενδύσεις για εργοστάσια αυτοκινήτων. Ο Emir και η Amela Palo, ένα ιδιαίτερο ζευγάρι οδηγών φορτηγού, ήταν αυτοί που ανέλαβαν να διεκπεραιώνουν τα δρομολόγια σε Πορτογαλία, Ισπανία και πίσω στη Βοσνία. Οι κυριότεροι προορισμοί ήταν το Πόρτο και το Βίγο (Πορτογαλία και Ισπανία αντίστοιχα), με τα δέρματα να πηγαίνουν σε μονάδες παραγωγής των Citroen, SEAT, Nissan και Ford. Μέσα σε 9 χρόνια, το ζεύγος Palo έχει κάνει το συγκεκριμένο δρομολόγιο πάνω από 200 φορές. Κατά συνέπεια, το κοντέρ του Volvo ήδη αναγράφει πάνω από 1 εκατ. χιλιόμετρα – συγκεκριμένα, 1.192.800 χλμ.!
Ο Emir Palo αναφέρει πως κάθε φορτίο περιλαμβάνει περίπου 5.000 σετ δερμάτινων ταπετσαριών, που προορίζονται για τις ανάγκες αυτοκινητοβιομηχανιών στην Ευρώπη. Η αντιστοίχισή τους με τα 200 δρομολόγια του FH460, σημαίνει πως κατά προσέγγιση το κόκκινο Volvo έχει εξοπλίσει κοντά στο 1 εκατ. αυτοκίνητα με δερμάτινα καθίσματα. Σύμφωνα με τον Palo, το σύνηθες βάρος του φορτίου κυμαίνεται μεταξύ 7 και 10 τόνων, με τη μέση κατανάλωση του εξακύλινδρου εν σειρά ντίζελ των 12.8 λίτρων και 460 ίππων να τοποθετείται στα 26,5 λίτρα/100 χλμ. (καλύτερη μέτρηση στα 20,8 λίτρα/100 χλμ.). Καθ’ όλη τη διάρκεια των περιπετειών του, το μοτέρ κατανάλωσε πάνω από 318.000 λίτρα πετρελαίου (54.000 λιγότερα συγκριτικά και 19.000 λίτρα AdBlue, λειτούργησε για 17.700 ώρες και είδε το στρόφαλό του να πραγματοποιεί 1,7 δις περιστροφές! Το κυριότερο όλων, όμως: δίχως το παραμικρό πρόβλημα!
Στα 9 χρόνια και 1,2 εκατ. χιλιόμετρα που έχει γράψει, και συνεχίζει να γράφει, το Volvo έχει αλλάξει μόνο λάδια (390 λίτρα συνολικά), φίλτρα (36 λαδιού, 12 καυσίμου, 12 καμπίνας), στεγνωτήρες (12), διαχωριστές καυσίμου (άλλους 12), ιμάντες (2 φορές), φρένα (μια φορά) και λάστιχα (4 σετ μπροστά, 5 πίσω). Με άλλα λόγια, τα κλασικά αναλώσιμα που αντικαθίστανται στα προγραμματισμένα σέρβις! Στο πιο πρόσφατο ανοίχτηκε ο συμπλέκτης, για να διαπιστωθεί αν χρειάζεται αλλαγή. Η ετυμηγορία των μηχανικών; Άλλες 500.000 χλμ. τις έχει άνετα! Το φορτηγό τώρα δίνει τη θέση του στο καινούργιο FH460, παραμένοντας ωστόσο στις τάξεις της εταιρίας