Ακούγοντας το όνομα «Amazon» πλέον το πρώτο πράγμα που έρχεται στο μυαλό είναι η δημοφιλέστατη διαδικτυακή πλατφόρμα αγοραπωλησιών. Οι λάτρεις της μυθολογίας θα κάνουν την απαραίτητη νύξη με τις ατρόμητες πολεμίστριες της Αρχαίας Ελλάδας. Δύσκολα, όμως, θα σκεφτεί κάποιος έναν τετράτροχο σωτήρα.
Αναλόγως και για τους Bengt Odelgard, Per-Olof Weman και Nils Behlin. Περισσότερο σε Σκανδιναβούς ποδοσφαιριστές παραπέμπουν, παρά σε πολυμήχανους ανθρώπους οι οποίοι συνέβαλλαν στην βελτίωση της ασφάλειας των μετακινήσεων και την διαμόρφωση του ρου της αυτοκίνησης. Ωστόσο, τα φαινόμενα απατούν. Όπως κάνει και η εμφάνιση του Volvo Amazon.
Το σουηδικό μοντέλο παρουσιάστηκε το 1956 σε πλήρη γκάμα κουπέ, σεντάν και στέισον βάγκον. Ένα ολοκληρωμένο οικογενειακό αυτοκίνητο της εποχής, με την απαραίτητη σπορ και elegant χροιά στην 2θυρη εκδοχή του, αλλά και με έμφαση στην πρακτικότητα για το estate. Οι καμπύλες και το γενικότερο μοτίβο του σχεδιασμού δεν έκρυβαν τις επιρροές τους από τις στυλάτες ιταλικές κατασκευές, ούτε από τις πληθωρικές και αρχοντικές προτάσεις των Αμερικανών. Με δυο λόγια, ένα premium μοντέλο με τα όλα του. Εκτός από το όνομα, αρχικά.
Δείτε ακόμα: Δοκιμή Volvo XC40 D4 AWD
Οι Σουηδοί ήθελαν να βαφτίσουν το νέο τους «τέκνο» Amason. Η ονομασία, ωστόσο, ήταν κατοχυρωμένη από την γερμανική εταιρία μοτοσυκλετών Kreidler. Επόμενη επιλογή ήταν η αντικατάσταση του «S» με «Ζ», όμως και πάλι οι Γερμανοί είχαν τις ενστάσεις τους καθότι οι δυο εκδοχές ήταν ομόηχες. Τελικώς Volvo και Kreidler τα βρήκαν κάπου στην μέση: στην Σουηδία το αυτοκίνητο κυκλοφόρησε ως Amazon, ενώ στις υπόλοιπες αγορές ως 120 Series. Βέβαια στην Ιστορία έμεινε γνωστό ως «Αμαζόνα», οπότε ο τίτλος του νικητή αποδίδεται διαχρονικά στους Σουηδούς.
Οι οποίοι εξίσου διαχρονικά διακατέχονται από εμμονή για την ασφάλεια. Δεν είναι τυχαίο που η Volvo θεωρείται συνώνυμο των ασφαλών μετακινήσεων. Το Amazon αποτέλεσε τον θεμέλιο λίθο για την εδραίωση της τιμητικής αυτής ταύτισης. Οι Bengt Odelgard και Per-Olof Weman σχεδίασαν ένα επαναστατικό σύστημα, το οποίο βελτιστοποιούσε την συγκράτηση του ανθρωπίνου σώματος και το απέτρεπε από την βίαια μετατόπιση προς τα εμπρός σε περίπτωση σύγκρουσης. Είναι το πρώτο πράγμα με το οποίο οφείλουμε να ασχολούμαστε κάθε φορά που μπαίνουμε στο αυτοκίνητο: η ζώνη ασφαλείας τριών σημείων.
Διαβάστε επίσης: Από πότε τα αυτοκίνητα είναι… σκοτώστρες;
Μέχρι το 1955 που πρωτοπαρουσιάστηκε από τους Αμερικανούς Roger W. Griswold – Ηugh DeHaven και τελειοποιήθηκε από τους Odelgard – Weman, αλλά και εφαρμόστηκε στην τελική της μορφή στο Amazon από τον Nils Behlin (όλοι τους μηχανολόγοι-μηχανικοί), η ζώνη ασφαλείας ουσιαστικά ήταν ένα μονοκόμματο ζωνάρι που «έπιανε» στο ύψος της κοιλιάς. Σε τυχόν σύγκρουση το ανθρώπινο σώμα «δίπλωνε», με αποτέλεσμα το κεφάλι του οδηγού (ή των επιβατών) να έρχεται σε επαφή με το τιμόνι και το ταμπλό με σχεδόν αμείωτη φόρα. Η διάταξη των τριών σημείων ήρθε να εξαλείψει αυτό το –πολλές φορές θανατηφόρο- μειονέκτημα, ασφαλίζοντας το σώμα στο κάθισμα, καθότι εκτός από χαμηλά, υπάρχει συγκράτηση σχεδόν για όλη την επιφάνεια του κορμού. Ως αποτέλεσμα οι θωρακικοί και κρανιοεγκεφαλικοί τραυματισμοί μειώνονται, με συνεπακόλουθο θετικό αντίκτυπο και στα θανατηφόρα τροχαία.
Σύμφωνα με το National Highway Traffic Safety Administration (η αρμόδια υπηρεσία των Η.Π.Α. σχετικά με την οδική ασφάλεια και την έγκριση τύπου των αυτοκινήτων στην εκεί αγορά) από το 1960 μέχρι το 2012 η ζώνη ασφαλείας τριών σημείων είχε σώσει περισσότερες από 329.715 ζωές. Το αμερικανικό ΚΕΕΛΠΝΟ από την άλλη, συμπληρώνει πως από το 1975 μέχρι και σήμερα έχουν συνεχίσει να αναπνέουν έπειτα από τροχαίο ατύχημα πάνω από 255.000 άνθρωποι. Η αμερικανική στατιστική υπηρεσία πιστώνει στην ανακάλυψη των Odegard-Welman-Behlin περί τις 10.000 σωτήριες παρεμβάσεις ετησίως, από την ημέρα που βγήκε στην παραγωγή το Amazon και έπειτα.
Να σημειωθεί ότι οι ανωτέρω αριθμοί αφορούν αποκλειστικά τους δρόμους των Η.Π.Α. Κάτι που σημαίνει πως μας μένει Λατινική και Κεντρική Αμερική, η Γηραιά Ήπειρος, η αφρικανική, η απέραντη Ασία και η Ωκεανία. Αν υποθέσουμε πως σώζονται ετησίως 10.000 άτομα σε κάθε ήπειρο ετησίως (με ελεύθερη προσέγγιση, καθώς μόνο στην Ασία ενδέχεται να είναι πολύ μεγαλύτερο το νούμερο) φτάνουμε τα 50.000 άτομα κάθε χρόνο. Επί 68 χρόνια παρουσίας της ζώνης ασφαλείας. Όπερ εστί γύρω στα 3,4 εκατομμύρια ζωές.
Δείτε ακόμα: Φτιάξε μόνος σου το Volvo XC40 όπως το θες!
Όσο κι αν μιλάμε κατά προσέγγιση, ιδιαίτερα λαμβάνοντας το γεγονός πως την δεκαετία του 60 κυκλοφορούσαν πολύ λιγότερα αυτοκίνητα σε σχέση με σήμερα και δεν εξοπλίζονταν όλα με ζώνη ασφαλείας τριών σημείων, αποτελεί αδιαμφισβήτητο γεγονός πως αυτός ο απλός μηχανισμός έχει αποδειχθεί σωτήριος για την κοινωνία. Πιο σωτήριος μάλιστα από όλα τα συστήματα ασφαλείας που ακολούθησαν (ABS, ESP και τα τελευταία επικουρικά) μαζί. Και τα οφείλουμε όλα σε ένα σουηδικό μεσαίο.