Η εξέλιξη των αυτοκινήτων έχει υπάρξει ραγδαία, σε όλους τους τομείς. Ασφάλεια, άνεση, εξοπλισμός, τεχνολογία, κινητήρες, επιδόσεις, κατανάλωση, όπου κι αν πιάσεις ένα σημερινό τετράτροχο, πολύ δύσκολα δεν θα το δεις να υπερτερεί συντριπτικά σε σχέση με μοντέλα 10ετίας-15ετίας ή 20ετίας. Μόνο το συναίσθημα και η νοσταλγία για τεχνοτροπίες (βλέπε ατμοσφαιρικά μοτέρ) ή σχήματα (βλέπε σεντάν) του παρελθόντος έχουν μείνει στο πλευρό των «παλιών». Το παράδειγμα των Toyota Sequoia και Avensis, μας δίνει να καταλάβουμε.
Εκ πρώτης (και δεύτερης, και τρίτης) όψεως τα δυο Toyota δεν έχουν τίποτα κοινό μεταξύ τους, πέρα από τα σήματα. Το Sequoia είναι το μεγαλύτερο SUV που προσφέρουν οι Ιάπωνες σε οποιαδήποτε αγορά, με μήκος που ξεπερνά τα 5,2 μέτρα και ισχύ 440+ ίππων στην κορυφαία έκδοση. Το Avensis, φυσικά, δεν χρειάζεται συστάσεις. Το αγαπήσαμε, το αγοράσαμε, το οδηγήσαμε, πήγαμε βόλτες μαζί του και συνολικά το χαρήκαμε για 3 γενιές, μέχρι που η κατάρρευση της εμπορικότητας των σεντάν οδήγησε την Toyota στην κατάργησή του.
Από τις πιο δημοφιλείς εκφάνσεις του και απόλυτο best seller στην Ελλάδα για αρκετό καιρό, υπήρξε η δεύτερη γενιά του. Παρουσιάστηκε το 2003 κι έμεινε ενεργό μέχρι το 2009, μεγαλουργώντας εμπορικά έχοντας τον 1.8 VVT-i των 129 ίππων κάτω από το καπό. Ένας κινητήρας που τότε ήταν από τους ισχυρότερους της κατηγορίας, αλλά και τους πιο οικονομικούς. Οι Ιάπωνες ανακοίνωναν 10,3 δλ. για το 0-100 χλμ./ώρα και 200 χλμ./ώρα τελικής, με μια μέση κατανάλωση στα 6,5 λίτρα/100 χλμ. Βέβαια στις αρχές των 00’s δεν υπήρχε WLTP, οπότε σε ό,τι ακούγαμε από τους κατασκευαστές προσθέταμε 2,5-3,0 λίτρα/100 χλμ., προκειμένου να έχουμε εικόνα πραγματικότητας. Ακόμα κι έτσι, 9,0-9,5 λίτρα/100 χλμ. για μεσαίο οικογενειακό σεντάν ήταν κορυφαία τιμή.
Fast forward 20 χρόνια, όπου ένα θεόρατο SUV άνω των 2 τόνων εμφανίζει σχεδόν τα ίδια νούμερα! Το Sequoia διατίθεται τόσο σε πισωκίνητη, όσο και τετρακίνητη μορφή, με την πρώτη αναμενόμενα να είναι πιο οικονομική. Με τον υβριδικό 3.5 V6 twinturbo των 443 ίππων και 790 Nm να τροδοφοτεί μόνο έναν άξονα, η μέση τιμή της κατανάλωσης ανακοινώνεται στα 10,7 λίτρα/100 χλμ! Στην εθνική πέφτει κάτω από τα 10 λίτρα/100 χλμ., στα 9,8 λίτρα/100 χλμ., ερχόμενο σχεδόν «μία η άλλη» με τους πραγματικούς αριθμούς του 1.600αριού Avensis. Στην πόλη, τέλος, ανέρχεται στα 11,2 λίτρα/100 χλμ. – και πάλι, απίστευτος αριθμός για αυτοκίνητο τέτοιου μεγέθους.
Η υβριδική τεχνολογία και το 10άρι αυτόματο κιβώτιο κάνουν θαύματα και στην τετρακίνητη έκδοση, όπου η μέση κατανάλωση φτάνει τα 11,7 λίτρα/100 χλμ., ο αστικός κύκλος τα 12,3 λίτρα/100 χλμ. και ο υπεραστικός τα 10,7 λίτρα/100 χλμ. Συμπτωματικά, ίδια ακριβώς ήταν η πραγματική μέση τιμή του συνομήλικου με το Avensis Rav4, στη 2η γενιά του δηλαδή με τα τρία διαφορικά!