Η Citroën γιορτάζει τα 75α γενέθλια ενός εκ των πιο εμβληματικών μοντέλων της: του 2 CV. Ενός αυτοκινήτου που άλλαξε τον τρόπο αντίληψης στα τετράτροχα, συνδυάζοντας οδική συμπεριφορά, χώρους και χαμηλό κόστος σε ένα κοσμοϊστορικό μοντέλο, που έμεινε στην παραγωγή για 41 χρόνια (1949-1990), πούλησε πάνω από 5,1 εκατ. αντίτυπα (5.111.969) και κυκλοφόρησε σε δεκάδες εκδόσεις. Όλα απαύγασμα του οράματος του Αντρέ Σιτροέν, για ένα οικονομικό αυτοκίνητο που θα μπορούσε να μεταφέρει μια συσκευασία αυγών χωρίς να σπάνε.
Σχεδιασμένο στο στούντιο σχεδιασμού της Citroën στη Rue du Théâtre στο Παρίσι και βελτιστοποιημένο στο κέντρο δοκιμών La Ferté-Vidame στην περιφέρεια του Eure-et-Loir, το δημοφιλές 2 CV πρωτοπαρουσιάστηκε στο κοινό στην Έκθεση Αυτοκινήτου του Παρισιού στις 7 Οκτωβρίου 1948. Παρόλα αυτά η ιστορία ξεκίνησε από τα μέσα της δεκαετίας του 30. Το μοντέλο «TPV» (Toute Petite Voiture ή πολύ μικρό αυτοκίνητο) γεννήθηκε το 1936, με στόχο να προσφέρει στο αγοραστικό κοινό με χαμηλό εισόδημα, ένα οικονομικό και ευέλικτο αυτοκίνητο. Το 1937, είδε το φως της δημοσιότητας το πρώτο πρωτότυπο, με βάρος μόλις 370 κιλών και με μόνο έναν προβολέα (η νομοθεσία εκείνη την εποχή δεν απαιτούσε δύο), μεταφέροντας έως 4 ενήλικες και 50 κιλά αποσκευών με μέγιστη ταχύτητα 50 χλμ./ώρα. Συνολικά 250 TPV προ-παραγωγής επρόκειτο να παρουσιαστούν στην Έκθεση Αυτοκινήτου του Παρισιού, το 1939, αλλά το ξέσπασμα του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου άλλαξε τα πάντα.
Μόνο 4 αυτοκίνητα κατάφεραν να διασωθούν, για να επανεμφανιστούν 10 χρόνια αργότερα ως 2 CV. Όταν βγήκε στην παραγωγή τον Ιούλιο του 1949, το «Ντεσεβώ» ήταν ένα μικρό αυτοκίνητο με αερόψυκτο, boxer δικύλινδρο κινητήρα 9 ίππων, 375 κ.εκ. και τελική 50 χλμ./ώρα. Το μοναδικό σχήμα του αμαξώματος κέρδισαν γρήγορα μεγάλο μέρος του αγοραστικού κοινού, αν και η τεράστια επιτυχία του μπορεί να αποδοθεί κυρίως στο άπειρο εύρος χρήσεων του, το χαμηλό βάρος , την ευελιξία, τη χαμηλή κατανάλωση και την άνεσή του. Μέχρι το 1950, οι παραγγελίες ήταν αμέτρητες, αυξάνοντας τις λίστες αναμονής στα 6 χρόνια!
Συνολικά, υπήρχαν δέκα ειδικές εκδόσεις του 2 CV, που κυκλοφόρησαν στη Γαλλία και σε ευρωπαϊκές χώρες, περιλαμβανομένων των Spot, Charleston και Cocorico. Το 2 CV υπέστη επίσης μια σειρά αλλαγών, συμπεριλαμβανομένης της κυκλοφορίας του van 2 CV (γνωστού ως 2 CV AU) το 1951 και στη συνέχεια του 2 CV AZ το 1954, εξοπλισμένο με κινητήρα 12 ίππων και με τον περίφημο φυγόκεντρο συμπλέκτη. Έφτασε να οδηγείται σε δρόμους σε όλο τον κόσμο χάρη σε διάφορα οδοιπορικά, όπως το 16.500 χλμ Paris-Kaboul-Paris Raid του 1970, το 13.500 χλμ Paris-Persépolis Raid του 1971 και το 8.000 χλμ Africa Raid από το Abidjan στην Τύνιδα το 1973, οργανωμένα και τα τρία από τη Citroën.
Για τον εορτασμό των 75ων γενεθλίων του, 8 εμβληματικά 2 CVs από το Μέγαρο της Citroën, έχουν φωτογραφηθεί από μια ιδιαίτερα καλλιτεχνική οπτική γωνία:
• Το 2 CV 6 Hermès, ντυμένο από την Hermès μέσα και έξω, που παρουσιάστηκε στο Σαλόνι Αυτοκινήτου του Παρισιού το 2008 για να σηματοδοτήσει τα 60ά γενέθλια του 2 CV.
• Τα 2 CV 6 Spécial, ένα από τα 2 τελευταία 2 CVs που παρήχθησαν στο εργοστάσιο του Levallois το 1988
• Το 2 CV Spot, η πρώτη ειδική έκδοση της Citroën, εκ των οποίων 1.800 μονάδες κατασκευάστηκαν με δίχρωμη ταπετσαρία και αμάξωμα, βασισμένα σε σχέδιο του στυλίστα Serge Gevin.
• Το 2 CV A, ένα από τα 250 πρωτότυπα που κατασκευάστηκαν το 1939 για την Έκθεση Αυτοκινήτου, η οποία έμελλε να ακυρωθεί λόγω του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. Ένα από τα τέσσερα εναπομείναντα οχήματα, βρίσκεται στο Μέγαρο Citroën.
• Το 2 CV A Berline (του 1950), πανομοιότυπο με αυτό που αποκάλυψε ο Pierre Boulanger στα εγκαίνια της Έκθεσης Αυτοκινήτου του Παρισιού το 1948.
• Το δεξιοτίμονο 2 CV A, που κατασκευάστηκε στο Slough (του Ηνωμένου Βασιλείου) από το 1953. Είχε πορτμπαγκάζ από λαμαρίνα και ανοιγόμενα πίσω παράθυρα. Μέχρι σήμερα, είναι το παλαιότερο 2 CV Βρετανικής κατασκευής στην Ευρώπη.
• Το 2 CV AZU, ένα βαν 2 CV που κατασκευάστηκε από το 1954 έως τον Μάρτιο του 1978, έχει μεγάλη χωρητικότητα φόρτωσης και πίσω πόρτες τύπου «ντουλαπιού» για εύκολη φόρτωση.
• Το 2 CV 4 x 4 «Sahara», με τετρακίνηση και δύο κινητήρες που του επιτρέπουν να κινείται σε επικλινές αμμώδες έδαφος, πάνω από 40 τοις.