Τα τελευταία χρόνια οι εταιρείες στην προσπάθειά τους να μειώσουν την κατανάλωση των αυτοκινήτων τους και φυσικά τις εκπομπές ρύπων προκειμένου να πετύχουν μειωμένες μετρήσεις και να πληρούν τις προδιαγραφές που θεσπίζει η Ε.Ε. και όχι μόνο, έχουν οδηγηθεί σε διάφορες λύσεις. Μία από αυτές είναι και το σύστημα start/stop το οποίο σβήνει το μοτέρ όταν το αυτοκίνητο ακινητοποιείται και το επανεκκινεί αυτόματα όταν οι συνθήκες το απαιτούν.
Δείτε ακόμη: Τι είναι το Stop & Start στον κινητήρα και πότε δεν λειτουργεί;
Πρόκειται για μία πρακτική που παλιότερα γινόταν από τον οδηγό, όταν υπήρχε μεγάλη κίνηση, ο οποίος έσβηνε τον κινητήρα και το άναβε ξανά όταν έπρεπε να ξεκινήσει να κινείται. Παρόλα αυτά, το αυτόματο σύστημα start/stop άρχισε να εμφανίζεται δειλά δειλά στα αυτοκίνητα πριν μια δεκαετία και πλέον από το SEAT Mii έως και τις Ferrari, το έχουν όλα.
Όταν λοιπόν το αυτοκίνητο σταματάει το μοτέρ σβήνει. Όταν ο οδηγός πατάει το συμπλέκτη (στα αυτοκίνητα με χειροκίνητο κιβώτιο) ή αφήνει το φρένο (στα αυτοκίνητα με αυτόματο κιβώτιο) ο κινητήρας παίρνει ξανά εμπρός. Αυτό σίγουρα μειώνει την κατανάλωση, αφού ο κινητήρας παύει να λειτουργεί. Παρόλα αυτά, ακόμη και τα νέα μηχανικά σύνολα, τα οποία εξελίσσονται με τέτοια συστήματα κατά νου, υπόκεινται σε επιπλέον φθορά, λόγω ακριβώς της ύπαρξης start/stop.
Όπως λέει το στέλεχος της Federal Mogul (προμηθευτής εξαρτημάτων κινητήρων), ο κύριος Gerhard Arnold, «ένα μοτέρ έχει περίπου 50.000 σβησίματα/εκκινήσεις κατά την διάρκεια της ζωής του, ενώ ο αντίστοιχος αριθμός ενός μοτέρ με start/stop είναι 500.000». Δε χρειάζεται να είσαι ειδικός λοιπόν για να καταλάβεις πως η φθορά θα είναι μεγαλύτερη.
Από πού προέρχεται όμως αυτή η φθορά και σε τι αφορά; Όπως ο λέει ο κύριος Arnold «η φθορά εντοπίζεται στο θάλαμο καύσης και στα έμβολα και προέρχεται από την ελλειπή λίπανση. Και αυτό συμβαίνει γιατί όταν το μοτέρ σβήνει και το έμβολο σταματά να κινείται, τότε το λεπτό λιπαντικό φιλμ στο θάλαμο καύσης αρχίζει να υποχωρεί και έτσι μειώνεται η προστασία που παρέχει. Όταν λοιπόν ο κινητήρας ξεκινά και πάλι τη λειτουργία του υπάρχει μεγαλύτερη φθορά. Και αυτή η φθορά είναι πιο συχνή και έντονη όταν έχουμε αυτοκίνητο που κινείται στην πόλη και κάνει πολύ συχνά το σταμάτα/ξεκίνα».
Διαβάστε επίσης: Αυτοκίνητο που «μικραίνει» για να παρκάρει
Οι κατασκευαστές προς το παρόν έχουν δύο επιλογές. Η μία είναι να κάνουν πιο αποτελεσματική τη λίπανση του μοτέρ και η άλλη να βελτιώσουν τα χαρακτηριστικά των λιπαντικών. Αυτό όμως αφορά στο μέλλον. Προς το παρόν αυτό που μπορούμε να κάνουμε είναι να μειώσουμε τη λειτουργία του start/stop, αν θέλουμε να γλιτώσουμε το μοτέρ μας από επιπλέον φθορά, απενεργοποιώντας το. Βέβαια, την εποχή που κόβονται κλήσεις για αυτοκίνητα που λειτουργούν στο ρελαντί, αυτό μάλλον κοστίζει περισσότερο… Εξάλλου είναι και το περιβάλλον που πρέπει να μας απασχολεί όλους. Έτσι δεν είναι;