Η γενικότερη τάση στην Ευρώπη θέλει τα ντίζελ αυτοκίνητα να τελούν υπό διωγμό, τουλάχιστον από τα μεγάλα αστικά κέντρα. Απαγορεύσεις κυκλοφορίας ισχύουν ή έχουν εξαγγελθεί για πολλές μεγαλουπόλεις, όπως το Παρίσι, το Λονδίνο, το Βερολίνο και η Στουτγκάρδη. Ειδικότερα για τους Γερμανούς, ο «απογαλακτισμός» από τους πετρελαιοκινητήρες ήταν απότομος, καθώς το Dieselgate τους απομάκρυνε από το αγαπημένο τους είδος κινητήρα. Όμως, τώρα, κάνει τη μεγάλη επιστροφή.
Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή.
Μέχρι το 2015 η γερμανική αγορά ήταν η μεγαλύτερη για τα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα, φτάνοντας το 50% επί του συνόλου πωλήσεων νέων μοντέλων. Το ποσοστό ήταν ακόμα μεγαλύτερο στα μεταχειρισμένα, δείχνοντας ξεκάθαρα την προτίμηση των Γερμανών στο ντίζελ. Κάπου εκεί ήρθε το σκάνδαλο με τα παράτυπα λογισμικά στους TDI του VW Group. Οι Ευρωπαίοι νομοθέτες είχαν αρχίσει να «κλειδώνουν» στο κλείστρο τους πετρελαιοκινητήρες, με το Dieselgate να τους δίνει την καλύτερη ευκαιρία για να «τραβήξουν τη σκανδάλη». Εκτός αυτού, ανέλαβαν δράση και ακτιβιστικές οργανώσεις που εκμεταλλεύτηκαν τις εξελίξεις και μετέτρεψαν την υπόθεση σε εκστρατεία κατά των ντίζελ.
Δείτε ακόμα: Φίλτρο DPF ντίζελ κινητήρων: Αναγέννηση και προβλήματα
Τώρα οι Γερμανοί επιστρέφουν στη διαχρονική τους «αγάπη», με τις πωλήσεις των νέων πετρελαιοκίνητων να παρουσιάζουν αύξηση 3% (στοιχεία Φλεβάρη). Αντιστρόφως παράλληλα κινούνται τα βενζινοκίνητα, τα οποία είδαν τις πωλήσεις να μειώνονται κατά 2,5%. Η άνοδος των υβριδικών και των ηλεκτρικών, σε συνδυασμό με τα απόνερα του Dieselgate και τη νομοθεσία, έχει συμπιέσει το συνολικό ποσοστό των ντίζελ στο 32,6% – σχεδόν -20% σε σχέση με τα μεγαλεία του 2015. Όμως το γεγονός είναι ότι ο πετρελαιοκινητήρας κερδίζει σιγά-σιγά πάλι το κοινό του. Ή μήπως όχι;
Στελέχη των αυτοκινητοβιομηχανιών παρουσιάζονται ιδιαίτερα συγκρατημένοι, καθώς γνωρίζουν πως πολύ μεγάλο ρόλο σε αυτό το comeback παίζουν οι προωθητικές ενέργειες. Σε πολλές περιπτώσεις, οι εκπτώσεις που κάνουν οι αντιπροσωπείες κατεβάζουν την τιμή των ντίζελ χαμηλότερα και από αυτή της βενζίνης, «φωνάζοντας» ουσιαστικά στο κοινό να τα αγοράσουν. Ο καθηγητής και επικεφαλής του τμήματος αυτοκινητικής έρευνας στο πανεπιστήμιο του Ντούισμπουργκ, Ferdinand Dudenhöffer, δηλώνει πως τα ντίζελ πήραν πάνω τους, καθαρά λόγω των προωθητικών ενεργειών.
Διαβάστε επίσης: Πως «μπουκώνει» γρήγορα ένας ντίζελ κινητήρας;
Σύμμαχός του στέκεται η συνολική παρουσία ντίζελ στη Γερμανία, η οποία σημειώνει πτώση. Πέρσι καταγράφηκαν 15,23 εκατομμύρια πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα, τη στιγμή που φέτος ο ίδιος αριθμός βρίσκεται στα 15,15. Που σημαίνει ότι παρόλη την αύξηση στις ταξινομήσεις νέων μοντέλων, το σύνολο των ντίζελ εκπροσώπων μειώνεται. Βέβαια η ανάγνωση είναι διττή, καθώς παρατηρείται μια τάση εκκαθάρισης των αυτοκινήτων παλαιότερης αντιρρυπαντικής τεχνολογίας. Συγκεκριμένα, τα Euro 4 και παλιότερα έχουν μειωθεί κατά 1,2 εκατομμύρια. Τα Euro 5 πέφτουν κατά 350.000 αυτοκίνητα, με τα Euro 6 αναμενόμενα να κερδίζουν έδαφος, κερδίζοντας σχεδόν 3 εκατομμύρια (12,3 εκατομμύρια αντί 9,3). Οπότε ναι μεν ο συνολικός αριθμός των ντίζελ έχει μειωθεί, ωστόσο φαίνεται πως αυτή η τάση απεικονίζει ένα διάστημα αντικατάστασης των παλαιότερων με τα σύγχρονης αντιρρυπαντικής τεχνολογίας.
Με λίγα λόγια, μη ξεγράφετε ακόμα τα ντίζελ!