Τις τελευταίες ημέρες έχει αναζωπυρωθεί για τα καλά η φλόγα της φημολογίας, αναφορικά με τον πολυαναμενόμενο συνεχιστή της παράδοσης «RX». Λίγο το rendering που μας αναστάτωσε, πολύ περισσότερο μια νέα φήμη σχετικά με το πολυαναμενόμενο κορυφαίο Mazda και άπαντες -κυριολεκτικά- περιστρέφονται γύρω από τα RX-7/RX-8/RX-9. Από πού, όμως, πηγάζει η ονομασία τους;
Πηγαίνουμε πίσω στο 1963, όταν οι Ιάπωνες παρουσίασαν ένα επαναστατικό πρωτότυπο, ονόματι Cosmo. Κάτω από το καπό υπήρχε ένα μοτέρ που όμοιό του δεν είχε δει η αυτοκίνηση, προερχόμενο από την ιδιοφυΐα του Felix Wankel. Χωρίς πιστόνια και λοιπά συνηθισμένα μηχανικά μέρη, με ελάχιστες θερμικές απώλειες και μέγιστη θερμοδυναμική απόδοση συγκριτικά με τους εμβολοφόρους κινητήρες. Αυτό που έμελλε να μείνει στην Ιστορία με το όνομα του Γερμανού δημιουργού του. Άλλως, το πρώτο περιστροφικό μοτέρ στα χρονικά!
Δείτε ακόμα: Έλληνες με S2000 και RX-7 κυνηγιούνται στο Ring!
Στο εσωτερικό της Mazda, το project τιτλοφορείτο ως RX-01. Ήτοι, «Rotary eXperiment» No1. Οι μηχανικοί δεν ήταν σίγουροι για το αν θα λειτουργούσε ο κινητήρας σε επίπεδο παραγωγής, οπότε χαρακτήρισαν το όλο εγχείρημα ως περιστροφικό πείραμα. Οι marketeers, θεωρούσαν πως το «Cosmo» ήταν πολύ ισχυρότερο ηχητικά. Οπότε από το ’63 μέχρι το ’67, όταν και παρουσιάστηκε το τελικό προϊόν, το RX-01 παρέμεινε κωδική ονομασία και το Cosmo συστήθηκε στον κόσμο ως το πρώτο αυτοκίνητο παραγωγής με κινητήρα Wankel.
Από τότε και μετά, η Mazda αποφάσισε να δημιουργήσει μια σειρά «περιστροφικών» μοντέλων. Ως ονομασία, το Cosmo δεν μπορούσε να υποστηρίξει μια γκάμα, παρά ένα αυθύπαρκτο μοντέλο. Οπότε ο κώδικας RX βγήκε από τα εργαστήρια και λανσαρίστηκε ως RX-2 και RX-3: στην πρώτη περίπτωση, η περιστροφική εκδοχή του Capella (616) και στη δεύτερη, η κουπέ εκδοχή του. Το RX-4 βασιζόταν στο Luce και ήταν το μεγαλύτερο όλων. Το RX-5 ήρθε λίγο αργότερα και πρακτικά ήταν η δεύτερη γενιά του Cosmo. Με λίγα λόγια, η φίρμα από τη Χιροσίμα διέθετε μια πλήρη γκάμα 6 μοντέλων με κινητήρα Wankel την δεκαετία του 1970!
Δείτε ακόμη: Τιμές και εξοπλισμοί του νέου Mazda2
To 1978 ήρθε η πρώτη γενιά του RX-7, ως το πρώτο μοντέλο εξελιγμένου από την αρχή γύρω από τον Wankel. Τυπικά, υπήρξε και RX-6 με τη μορφή του Roadpacer AP. Επειδή, όμως, το αυτοκίνητο βασιζόταν στο Holden HJ Premier και προοριζόταν για την αγορά της Αυστραλίας, προτιμήθηκε το ανωτέρω όνομα από το RX για την έκδοση με Wankel.
Μέχρι το 1987 λοιπόν, τα δυο γράμματα αντιστοιχούσαν στο «Rotary eXperiment». Με τον ερχομό του πρώτου MX-6 και μετέπειτα του MX-5, αλλά και του MX-3, έγινε σαφές πως η Mazda ήθελε να δημιουργήσει μια νέα σειρά σπορ μοντέλων, με συμβατικούς κινητήρες. Από τα περιστροφικά, είχε απομείνει μόνο το RX-7 FC. Οπότε το γράμμα «X» δεν μπορούσε να φέρει πλέον την ίδια ονομασία, αφού εκπροσωπούσε και μια εντελώς διαφορετική κάστα μοντέλων.
Διαβάστε επίσης: Πόσα χιλιόμετρα βγάζει το Mazda RX-8 με 1 γέμισμα;
Με τον ερχομό του RX-8 το 2002 και τις σκέψεις των Ιαπώνων για ένα σπορ SUV (το μετέπειτα CX-7), η έννοια του «X» αφομοίωνε τον σπορ, ενθουσιώδη προσανατολισμό των ανάλογων μοντέλων. Σε δελτίο τύπου που είχε δημοσιεύσει, η Mazda αποσαφήνιζε πως «X = sport» και διευκρίνιζε πως αν κάποιος ήθελε να αντιστοιχίσει το γράμμα σε κάποια λέξη, αυτή ήταν η «eXcitement» (ενθουσιασμός, έξαρση, διέγερση). Τυπικά, πάντως, «RX» μεταφράζεται ως «Rotary Sport», με το «X» να αντιστοιχεί σε εντελώς διαφορετική λέξη, κατά τα πρότυπα των Volvo XC (Cross Country).
Υ.Γ. Το αντίστοιχο RX της Lexus, προέρχεται από το πώς προφέρεται η μάρκα στα ιαπωνικά (Rekasasu). Οπότε Rekasasu-Reks-RX.