Από κινήματα στην Ελλάδα άλλο τίποτα: Κίνημα Αλλαγής, κίνημα «Δεν πληρώνω», κίνημα «Αγανακτισμένων» και η λίστα συνεχίζει στο παρελθόν. Ενδεχομένως να μας επιφυλάσσει και το μέλλον κάτι ανάλογο. Κοινή συνισταμένη όλων, η αμφιβόλου ποιότητας σύσταση και αποτελεσματικότητα.
Στην Αίγυπτο, ωστόσο, τα πράγματα είναι διαφορετικά. Μην ξεχνάμε ότι από εκεί ξεκίνησε το ντόμινο της «Αραβικής Άνοιξης», κάτι που σημαίνει ότι αν οι απόγονοι των Φαραώ φτάσουν στο «αμήν», δεν διστάζουν να λάβουν δραστικά μέτρα. Κάτι που ισχύει και για την αγορά αυτοκινήτου. Γενικότερα, η απόκτηση νέου τετράτροχου στην Αίγυπτο είναι κοστοβόρα διαδικασία – κάτι στο οποίο συνέβαλλε και η κατακρήμνιση της εγχώριας λίρας σε σχέση με το ευρώ και το δολάριο. Η υποτίμηση του εθνικού νομίσματος έστειλε τον πληθωρισμό στα ύψη, δίνοντας το δικαίωμα στην πλειοψηφία των επιχειρήσεων να βρουν την ιδανική δικαιολογία για…αδικαιολόγητες υπερτιμολογήσεις. Τα αγαθά πρώτης ανάγκης δεν μπήκαν ιδιαίτερα στο μικροσκόπιο, αλλά οτιδήποτε άλλο βρέθηκε με την τιμή «στον Θεό». Εύκολα καταλαβαίνουμε σε ποια όχθη της οικονομικής πλημμυρίδας βρέθηκε ο χώρος του αυτοκινήτου.
Δείτε ακόμα: Τούρκος αγόρασε 22 ίδιες Porsche και δεν τις οδηγεί!
Ένα μέσο οικογενειακό κοστολογείται περί τις 350.000 αιγυπτιακές λίρες (20.000 δολάρια, ή 17.700 ευρώ). Νορμάλ τιμή -σχετικά- με τα δικά μας δεδομένα, επιπέδου κροίσου για τον μέσο Αιγύπτιο δημόσιο υπάλληλο, που αμείβεται με 3.000 λίρες (150-200 δολάρια) τον μήνα. Καταναλωτικές οργανώσεις κάνουν λόγο για απίστευτα «καπέλα» στις τιμές, με την πρόφαση του πληθωρισμού. Τι έκαναν για αυτό; Κυριολεκτικά, τους τα άφησαν να ρημάζουν.
Εδώ και χρόνια δραστηριοποιείται το κίνημα «Άστο να σκουριάσει», που καλεί τους καταναλωτές να μην αγοράζουν καινούργια αυτοκίνητα και να τα αφήνουν να στοιβάζονται σε τελωνεία και μάντρες. Το 2016 εντάθηκε, καθώς η τότε υποτίμηση του εθνικού νομίσματος έναντι του δολαρίου δημιούργησε νέο κύμα ανατιμήσεων. Το «Άστο να σκουριάσει» πέτυχε την εξάλειψη των δασμών στα εισαγόμενα αυτοκίνητα και κατάφερε να μειώσει την τιμή στα δημοφιλέστερα μοντέλα κατά 20-40.000 λίρες (1.100-2.300 δολάρια), ενώ στα πολυτελή έπεσε ακόμα περισσότερο (τουλάχιστον 100-150.000 λιγότερο για μια Mercedes C-Class, ας πούμε). Παρόλα αυτά, οι πωλήσεις του Γενάρη σημείωσαν πτώση 42% σε σχέση με τον περασμένο Δεκέμβρη (11.460 από 19.804 αυτοκίνητα). Σε ετήσιο επίπεδο πάντως, οι πωλήσεις νέων αυτοκινήτων παρουσιάζονται αυξημένες κατά 39,3%.
Διαβάστε επίσης: SUV και βενζίνη αύξησαν τις εκπομπές CO2
Με δυο λόγια, η κινητοποίηση των πολιτών πέτυχε την συμπίεση των τιμών με παράλληλη αύξηση της επιχειρηματικότητας, μέσα από την άνοδο των πωλήσεων. Προς γνώση και συμμόρφωση, γενικότερα…