Η Kia αποτελεί την παλαιότερη αυτοκινητοβιομηχανία της Νοτίου Κορέας και ιδρύθηκε το 1944 με την ονομασία Kyungsung Precision Industry. Αρχικά ξεκίνησε παράγοντας σκελετούς και μέρη για ποδήλατα, ενώ το 1952 μετονομάστηκε σε Kia. Η πρώτη μονάδα αυτοκινήτων άνοιξε το 1973, όπου κατασκευάζονταν μικρά οχήματα με το σήμα Brisa και με πλαίσιο και μηχανικά μέρη της Mazda.
Δείτε ακόμα: Hyundai Kona ή Kia Stonic 1.0 T-GDi 120 PS;
Το πρώτο γνωστό της αυτοκίνητο ήταν το Kia Pride (προϊόν συνεργασίας με τις Mazda/Ford), που ξεκίνησε να παράγεται το 1987 και αποτελούσε μια παραλλαγή του Mazda 121. Tο 1992 ακολούθησε το Sephia και το 1993 το πρώτο Sportage. Μεταξύ αυτών το Sportage έμελλε να γίνει το best seller μοντέλο της σε όλο τον κόσμο (17η θέση στην παγκόσμια κατάταξη το 2019 και πρώτο Kia στην Ευρώπη). Σήμερα η Kia έχει εδραιωθεί και διαθέτει μια πληρέστατη γκάμα με πολύ ανταγωνιστικά μοντέλα, τα οποία δεν έχουν καμία σχέση με το «λιτό» παρελθόν της μάρκας.
Δείτε ακόμα: Προσφορά για Kia Sportage 1.6 Diesel 2WD/4WD
Όμως, το πρώτης γενιάς Sportage ήταν αυτό που δημιούργησε μια ισχυρή παράδοση γύρω από το όνομά του, για τις εκτός δρόμου ικανότητές του και την αντοχή στο χρόνο. Ως βάση για την κατασκευή του χρησιμοποιήθηκε η πλατφόρμα από το βαν Mazda Bongo, καθώς και μηχανικά μέρη, μετάδοση και τετρακίνηση από την ιαπωνική εταιρία. Όμως σχεδιαστικά, δεν είχε απολύτως καμία σχέση με Mazda.
Δείτε ακόμα: Νέο Kia Sorento με 1.600άρη κινητήρα
Ο σχεδιασμός του πρώτου Kia Sportage με τις απαλές καμπύλες επιφάνειες προσέλκυε το ενδιαφέρον με το εκτός δρόμου «ανάστημά» του, αφού όχι μόνο έδειχνε αλλά και ήταν ένα ικανό «τζιπάκι». Δημοφιλές ήταν με το 3θυρο αμάξωμα με τη μαλακή οροφή, όπως επίσης και με το 5θυρο. Αργότερα (το 1996) προστέθηκε το πιο μακρύ wagon με το μεγαλύτερο χώρο αποσκευών. Στην Ευρώπη το Sportage λανσαρίστηκε το 1995 και η παραγωγή του γινόταν στη Γερμανία από τον Karmann, έως το 1998.
Δείτε ακόμα: Δοκιμή Kia Sportage 1.6d 136 hp 48V Hybrid GT-Line
Στην Ελλάδα ήταν δημοφιλές με τον 2.0 λτ. κινητήρα βενζίνης των 128 ίππων και 175 Nm ροπής, ο οποίος ήταν απλά επαρκής για το μήκους 4.405 χλστ. και βάρους 1.513 κιλών αμάξωμα. Η επιτάχυνση των 0-100 χλμ./ώρα ολοκληρώνονταν σε 14,7 δλ. και η τελική ταχύτητα έφτανε τα 172 χλμ./ώρα. Όμως οι απαιτήσεις του σε καύσιμο ήταν αυξημένες και ο κινητήρας ήταν θορυβώδης και τραχύς στις πιο υψηλές στροφές. Παράλληλα μειονεκτούσε ως προς την οδική του συμπεριφορά και την αίσθηση στις ασφάλτινες διαδρομές. Ωστόσο εκτός δρόμου το πλαίσιο τύπου σκάλας και οι αναρτήσεις με τα διπλά ψαλίδια εμπρός και τον άκαμπτο πίσω άξονα το μεταμόρφωναν. To Sportage ήταν μόνιμα πισωκίνητο, ενώ ο οδηγός επέλεγε την κίνηση σε όλους τους τροχούς και τις κοντές σχέσεις μετάδοσης μέσω ενός δεύτερου μοχλού.
Δείτε ακόμα: Δοκιμή Kia XCeed 1.4 T-GDi 140 hp (+video)
Το 2002 σταμάτησε η παραγωγή του Sportage. Μετά από δύο χρόνια απουσίας παρουσιάστηκε το 2004 το εντελώς διαφορετικό και πλήρως εκσυγχρονισμένο Sportage, το οποίο είχε αναπτυχθεί από κοινού με την Hyundai (Tucson). Σήμερα, το 4ης γενιάς Sportage είναι ένα σύγχρονο και πλήρες σε κάθε επίπεδο SUV.