Επί σειρά ετών, το Tata Nano έκανε όνομα ως το φθηνότερο νέο μοντέλο στον πλανήτη. Η φράση «έκανε όνομα» σχετική, καθώς περισσότερα ήταν τα αρνητικά στοιχεία παρά τα θετικά.
Όταν λανσαρίστηκε, το 2008, οι Ινδοί υπερηφανευόντουσαν για την απίστευτα χαμηλή τιμή αγοράς των 100.000 ρουπίων. Με τις ισοτιμίες, μιλούσαμε για 2.000 δολάρια ή 1.815 ευρώ για αυτοκίνητο με τις ζελατίνες. Θεωρητικά είχε όλα τα φόντα να πετύχει τόσο εγχώρια, όσο και σε άλλες αναπτυσσόμενες αγορές. Μικρό (3.099 χλστ. μήκους, αργότερα 3.164 χλστ.), ελαφρύ (600-635 κιλά αναλόγως έκδοσης), με δυνατότητα μεταφοράς 4 επιβατών, ελάχιστο κόστος χρήσης (δικύλινδρος κινητήρας 624 κ.εκ., 38 ίππων και 52 Nm ροπής) και χαριτωμένη εμφάνιση. Γρήγορο δεν θα μπορούσε να είναι, ούτε αυτός ήταν ο σκοπός (με 105 χλμ./ώρα τελικής και 0-60 χλμ./ώρα σε 30 δλ., και να ήθελε δηλαδή…). Μοναδικός στόχος η προσφορά του φθηνότερου νέου μοντέλου παγκοσμίως.
Δείτε ακόμα: Ποιο είναι το φθηνότερο SUV στον πλανήτη;
Κάτι που επετεύχθη μεν, εις βάρος της ίδιας της προσπάθειας δε. Για να κρατηθεί το κόστος τόσο χαμηλά, οι Ινδοί «έκοψαν» από παντού: ταμπούρα μπρος-πίσω, ανοιγόμενο παρμπρίζ αντί για πόρτα πορτμπαγκάζ, έλλειψη τάπας βενζίνης (έπρεπε να ανοίξεις το πορτμπαγκάζ εμπρός, όντας πισωμήχανο, και να βάλεις απευθείας καύσιμο στο ντεπόζιτο), δεύτερου υαλοκαθαριστήρα, δεξιού καθρέπτη, υδραυλικού τιμονιού, air condition και ραδιοφώνου, ενώ μέχρι και οι τροχοί είχαν μόνο 3 μπουλόνια (αντί τεσσάρων). Πρακτικά, αγόραζες ένα αυτοκινούμενο κουβούκλιο με τέσσερις τροχούς κι ένα τιμόνι.
Το Nano ήταν τόσο βασικό και φτωχά εξοπλισμένα, ώστε ακόμα και οι Ινδοί το συνέκριναν με δίκυκλα αντί για αυτοκίνητα! Η Tata είχε θέσει στόχο τις 250.000 πωλήσεις ετησίως στην Ινδία. Στην καλύτερη σεζόν του, το 2011-2012, πούλησε 74.527 κομμάτια. Στη χειρότερη και τελευταία, το 2017-2018, ίσα που ξεπέρασε τα 1.500. Συνολικά, σε 10 χρόνια κυκλοφορίας ταξινομήθηκαν σχεδόν 248.000 αντίτυπα – ούτε καν, δηλαδή, τη ζήτηση που περίμεναν ετησίως!
Διαβάστε επίσης: Ποιο είναι το φθηνότερο αυτοκίνητο στην Ελλάδα;
Πολλοί λόγοι οδήγησαν στην εμπορική αποτυχία, κυρίως το γεγονός πως σε σχέση με τα δίκυκλα ήταν πανάκριβο και σε σχέση με τα κανονικά αυτοκίνητα, παράφορα φτωχό. Στην Ευρώπη δεν μπόρεσε να έρθει ποτέ, καθώς τα αποτέλεσματα στις δοκιμές πρόσκρουσης προκάλεσαν κύματα γέλιου. Παρόλα αυτά, με κάποιον τρόπο, ένας Ολλανδός επιχειρηματίας κατάφερε να εξασφαλίσει έγκριση τύπου για 2 Nano! Το ένα εκ των οποίων πωλείται.
Είναι μοντέλο του 2013 και διαθέτει κάποια έξτρα, όπως aftermarket ηχοσύστημα και προβολείς ομίχλης. Το οδόμετρο αναγράφει 30.837 χιλιόμετρα και η τιμή του βρίσκεται στα 1.250 ευρώ – ούτε 600 ευρώ λιγότερο από όταν ήταν καινούργιο, έστω χωρίς την πηγή. Τα δίνατε για να κυκλοφορείτε με ένα μοναδικό στην Ευρώπη αυτοκίνητο (και τα ανάλογα ρίσκα που συνοδεύουν την οδήγησή του);