Στο άκουσμα και μόνο της λέξης «διόδια» ένα ρίγος διαπερνά τη ράχη όσων ταξιδεύουν ανά την Ελλάδα. Οι δρόμοι μας είναι από τους πιο ακριβούς για χρήση στην Ευρώπη, με πολλές μετακινήσεις να διακόπτονται από τουλάχιστον 3 σταθμούς διοδίων και, φυσικότατα, να ελαφρώνουν παράλληλα την τσέπη του οδηγού (και των επιβατών, όταν «τσοντάρουν»). Μια χώρα αποφάσισε να δώσει ελευθέρας, αλλά μόνο στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Η χώρα αυτή είναι η Ρωσία, που αναζητά εναγωνίως τρόπους προώθησης της ηλεκτροκίνησης. Πέρσι, το ποσοστό EVs επί του συνόλου της αγοράς ήταν ένα ισχνό 0,05%! Οι κυβερνώντες την «αρκούδα» αποσκοπούν σε ετήσιο όγκο πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων ύψους 25.000 μονάδων ετησίως, μέχρι το 2024. Μέχρι το 2030, οι Ρώσοι ιδανικά θα ήθελαν να δουν το 10% των συνολικών ταξινομήσεων, να απαρτίζεται από μοντέλα που κινούνται αποκλειστικά με ρεύμα ή υδρογόνο. Στο πλαίσιο των κινήτρων αγοράς, υπογράφηκε νομοθετική διάταξη που επιτρέπει το ελεύθερο πέρασμα των οχημάτων του είδους από τα διόδια.
Τα τοπικά μέσα αναφέρουν πως μέχρι το 2030, η Ρωσία αναμένεται να επενδύσει περί τα 10,5 δις δολάρια στα ηλεκτρικά και υδρογονοκίνητα οχήματα. Έως το 2024 προγραμματίζεται η κατασκευή 9.000 σημείων φόρτισης, με απώτερο σκοπό να έχουν ξεπεράσει τις 72.000 μέχρι το τέλος της δεκαετίας. Για το ίδιο διάστημα, σύμφωνα πάντα με τα ρωσικά μέσα, βρίσκονται «στα σκαριά» τουλάχιστον 1.000 σταθμοί ανεφοδιασμού με υδρογόνο.
Αναφορικά με το κίνητρο των δωρεάν διοδίων, πάντως, μάλλον δεν είναι όσο ισχυρό φανταζόμαστε, όταν συγκρίνουμε την κατάσταση με τα δικά μας δεδομένα. Από τα 1.553.700 χλμ. οδικού δικτύου στη μεγαλύτερη χώρα της ηπείρου μας (που εκτείνεται μέχρι την Ασία), η χρήση των μόλις 1.950 χλμ. απαιτεί την καταβολή αντιτίμου!