Οι οδηγοί φορτηγών ήδη κάνουν συντήρηση στα χειρόφρενα των οχημάτων τους, ετοιμάζοντας γενικευμένες κινητοποιήσεις. Ο λόγος δεν είναι άλλος από την εκτίναξη των τιμών στα καύσιμα, που έχει παρασύρει στη «στρατόσφαιρα» τα κόστη χρήσης. Πόσο, όμως, χρεώνεται ένας οδηγός για να γεμίσει τη νταλίκα του;
Όπως αναφέρουν οι ίδιοι στην επιστολή που απέστειλαν στην κυβέρνηση, από τις αρχές του 2021 μέχρι σήμερα η τιμή των καυσίμων στην Ε.Ε. αυξήθηκε ακόμη έως και 80%. Η τιμή του πετρελαίου κίνησης συγκεκριμένα, που «καίει» τους αυτοκινητιστές, έχει σχεδόν διπλασιαστεί: «(…) Για παράδειγμα, η τιμή διάθεσης για το diesel (το οποίο είναι το βασικό καύσιμο που χρησιμοποιείται στις οδικές μεταφορές) πριν από ένα έτος, στις αρχές του 2021 ήταν περίπου στο 1,10 ευρώ/λίτρο, ενώ σήμερα πωλείται από 1,90 έως 2,00 ευρώ/λίτρο!». Πώς μεταφράζεται αυτή η αύξηση σε ξαλάφρωμα τσέπης; Εδώ έρχεται να μας βοηθήσει μια από τις δημοφιλέστερες επιλογές των φορτηγατζήδων και βασική «πλατφόρμα» μεταφορών στην Ευρώπη: το Scania R500.
Ο υπερ-επιτυχημένος εμπορικά τράκτορας διαθέτει έναν πληθωρικό V8 ντίζελ 16 λίτρων, με απόδοση 500 ίππων στις 1.900 σ.α.λ. και 2.500 Nm στις 1.000-1.300 σ.α.λ. Η κίνηση μεταφέρεται στους πίσω διπλούς τροχούς μέσω κιβωτίου 14 σχέσεων, με την τελική ταχύτητα να περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 80 χλμ./ώρα (εδώ γελάμε, καθώς όλοι μας έχουμε δεχτεί προσπέρασμα από φορτηγό με τουλάχιστον 100 χλμ./ώρα). Το R500 μπορεί να μεταφέρει σχεδόν 39,3 τόνους φορτίου (39.270 κιλά), οπότε αν συνυπολογίσουμε το βάρος των 9.730 κιλών και τα καύσιμα, το δημοφιλές Scania δύναται να κινήσει 49 τόνους. Αναμενόμενα, λοιπόν, υπάρχουν απαιτήσεις σε ντίζελ. Η μέση τιμή κατανάλωσης, για παράδειγμα, έχει μετρηθεί στα 40,8 λίτρα/100 χλμ. με ένα τυπικό φορτίο 27 τόνων και συνολικό βάρος λίγο πάνω από τους 36 τόνους. Πάμε να δούμε τι έχει να πει το «ταμείο».
Στις αρχές του 2021 (συγκεκριμένα στις 8 Γενάρη, βάσει Παρατηρητηρίου Υγρών Καυσίμων), η μέση τιμή του ντίζελ οριζόταν στα 1,193 ευρώ/λίτρο. Συνεπώς τα 100 χιλιόμετρα, με τις παραπάνω συνθήκες, κόστιζαν 48,67 ευρώ. Πολλαπλασιάζοντας με τα 500 λίτρα των ντεπόζιτων, το γέμισμα στοίχιζε 596,5 ευρώ. Μέχρι το Μάρτιο η τιμή είχε φτάσει στα 1,303 ευρώ/λίτρο, ανεβάζοντας το κόστος της πλήρωσης των ρεζερβουάρ στα 651,5 ευρώ. Αυτά για το 2021, που έχουμε φτάσει να το αναπολούμε σε αρκετά επίπεδα. Οι οδηγοί φορτηγών και ειδικά για το κόστος του ντίζελ, σίγουρα.
Το ίδιο Scania R500 που πέρσι τέτοιον καιρό γέμιζε με 651 ευρώ και 50 λεπτά, φέτος καλείται να αντιμετωπίσει ένα «φαρμακείο» της τάξης των 1,848 ευρώ/λίτρο (μέση πανελλαδική τιμή στις 7 Απριλίου)! Συνεπώς ο οδηγός του θα πρέπει να καταβάλλει 924 ευρώ! Κοντά στα 300 ευρώ παραπάνω, δηλαδή. Το Μάρτη, που αποτέλεσε και την πηγή διαμαρτυριών από τις οργανώσεις των οδηγών και των μεταφορικών εταιριών, η μέση τιμή ήταν στα 1,939 ευρώ/λίτρο (στην 25η του μηνός). Οπότε το συνολικό κόστος γεμίσματος έφτανε τα 969,5 ευρώ.