Την τελευταία διετία μπήκαν στη ζωή του αυτοκινήτου τέσσερα γράμματα, που άλλαξαν τα πάντα: WLTP. Το ακρωνύμιο που περικλείει τον όρο «Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure» έβγαλε κινητήρες και ολόκληρα μοντέλα στη σύνταξη, συντάραξε συθέμελα τις μετρήσεις κατανάλωσης/εκπομπών ρύπων και διαφοροποίησε ριζικά τον τρόπο που οι αυτοκινητοβιομηχανίες ανακοινώνουν νούμερα.
Δείτε ακόμα: EVAP: Ο «πονοκέφαλος» που διαδέχεται το WLTP
Πριν το WLTP στείλει άπαντες πίσω στα σχεδιαστήρια, είχαμε (κι ακόμα αναγράφεται) το NEDC. Αλλιώς, New European Driving Cycle. Το τι είναι το κάθε ένα και ποιες διαφορές έχουν μεταξύ τους ως κύκλοι μετρήσεων, έχουμε ήδη αναλύσει διεξοδικά. Χοντρικά, το WLTP αποτυπώνει -όσο το δυνατόν πλησιέστερα- την κατανάλωση και τις εκπομπές ρύπων σε πραγματικές συνθήκες, εν αντιθέσει με το NEDC που περιλάμβανε μετρήσεις σε ιδανικές συνθήκες και με το μοτέρ σε πάγκο εργαστηρίου. Θα θυμάστε πως σε ό,τι ανέφεραν οι κατασκευαστές παλιότερα, έπρεπε να προσθέσεις τουλάχιστον 1,5 – 2 λίτρα/100 χλμ. παραπάνω για να έχεις μια ρεαλιστική εικόνα.
Διαβάστε επίσης: Πώς εξοικονομούμε καύσιμο με το γκάζι; (+video)
Αναλόγως το αυτοκίνητο βέβαια, η διαφορά μπορούσε να είναι πολύ μεγαλύτερη. Το Mazda RX-8, για παράδειγμα, ανακοινώνονταν με 8,7 λίτρα/100 χλμ. υπεραστικό κύκλο και 11,2 λίτρα/100 χλμ. συνδυαστικό. Όσοι είχαν ή ηρωικά συντηρούν ακόμα «ΡοΧι», ξέρουν και γελάνε. Σε ένα πιο αντιπροσωπευτικό δείγμα, όπως το Nissan Qashqai 1.3 140 PS με το 6άρι χειροκίνητο, η διαφορά αγγίζει το 1,5 λίτρο/100 χλμ. (5,3 βάσει NEDC, 6,8 βάσει WLTP). Απόκλιση διόλου ευκαταφρόνητη για την τσέπη, που γίνεται ακόμα μεγαλύτερη απέναντι στην Εφορία. Οι Ιάπωνες ανακοινώνουν 121 γρ. CO2/χλμ. στον κύκλο NEDC και 154-155 γρ./χλμ. σε αυτό του WLTP! Αυτά τα 33-34 γρ. παραπάνω, ισοδυναμούν με διπλασιασμό των τελών κυκλοφορίας: 145,2 ευρώ στην πρώτη περίπτωση, 284,9-286,75 στη δεύτερη!
Αυτός -οι εκπομπές ρύπων δηλαδή- ήταν κυρίως ο λόγος για την εφαρμογή μιας πραγματιστικής μεθόδου μέτρησης, καθότι πολλά αυτοκίνητα επωφελούνταν έναντι του ανταγωνισμού, ενώ και οι αυτοκινητοβιομηχανίες είχαν την άνεση να ανακοινώνουν αριθμούς που ελάχιστη σχέση είχαν με την πραγματικότητα (όχι παράτυπα, όμως, όπως έκανε η VW με το Dieselgate). Εκεί που γίνεται «πανηγύρι», είναι στα μεγάλα SUV και δη, τα υβριδικά. Το Lexus RX450h, με τα 308 άλογα από τον 3.5 V6 και το ηλεκτρικό μοτέρ, βάσει NEDC καίει λιγότερο από Toyota Aygo: 5,9 λίτρα/100 χλμ., μαζί με 135 γρ. CO2/χλμ. (162 ευρώ σήμα). Τα σύγχρονα δεδομένα του WLTP, ωστόσο, φανερώνουν μια άλλη πραγματικότητα: 7,9-8 λίτρα/100 χλμ. και 178-180 γρ.CO2/χλμ., που εκτοξεύουν τα τέλη στα 436,1-441 ευρώ (μιλάμε για την έκδοση με τις 20άρες ζάντες)!
Δείτε ακόμα: Πόσο «κόβει» τις επιδόσεις το WLTP; (+video)
Ακόμα πιο εμφατική η διαφορά στην Bentley Bentayga Hybrid. Με τα στοιχεία NEDC, οι Άγγλοι διατρανώνουν 3,6 λίτρα/100 χλμ. για ένα SUV 449 ίππων (3.0 V6 TFSI και ηλεκτροκινητήρας) και 2,6 τόνων. Με WLTP εκτινάσσεται στα 10,6 λίτρα/100 χλμ., που και πάλι είναι εντυπωσιακή επίδοση για το μέγεθος του αυτοκινήτου, αλλά ουδεμία σχέση με τον κύκλο NEDC. Η υβριδική Bentayga πάντως χαρακτηρίζεται από το οξύμωρο του να ανακοινώνεται με λιγότερες εκπομπές CO2 στο WLTP: 79 γρ./χλμ. αντί 82 γρ.χλμ., τέλη δεν πληρώνει με καμία μέτρηση!