Τα ντίζελ αυτοκίνητα μπορεί να διώκονται από τις νόρμες ρύπων και να εξοστρακίζονται με σταθερούς ρυθμούς, όμως δεν παύουν να αποτελούν αγαπημένες επιλογές του αγοραστικού κοινού – για όσο ακόμα είναι διαθέσιμες. Ο συνδυασμός πλούσιας ροπής και χαμηλής κατανάλωσης απλά δεν κοντράρεται, ούτε καν από υπερεξελιγμένα plug-in υβριδικά συστήματα. Συνεπώς, μοντέλα σαν το Audi A4 TDI αντιμετωπίζονται σαν «ξερολούκουμα» στις αγγελίες μεταχειρισμένων.
Οι Γερμανοί του Auto Bild το ξέρουν, για αυτό εξέτασαν ένα Avant B8 του 2015 με τιμή 11.000 ευρώ ώστε να διαπιστώσουν τί θα αντιμετωπίσει κάποιος, που θα θελήσει να προβεί σε μια ανάλογη αγορά. Το οδόμετρο αναγράφει 292.785 χλμ., ισοδυναμώντας με λίγο πάνω από 41.800 χλμ. ετησίως. Το A4, δηλαδή, έκανε αρκετά τις βόλτες του, αλλά όχι πάνω από τα δεδομένα που συνηθίζουμε για πετρελαιοκίνητο μοντέλο. Αντικειμενικά, πάντως, σχεδόν 300.000 χλμ. σε 7 χρόνια είναι μπόλικα. Και φαίνονται περισσότερα, όταν η χρήση είναι σαν αυτή που γινόταν στο συγκεκριμένο Audi.
Το εν λόγω A4 2.0 TDI Avant χρησιμοποιείτο από υπηρεσία IT σαν εταιρικό όχημα, κάτι που μεταφράζεται σε διαφορετικούς οδηγούς και συνεχείς φορτο-εκφορτώσεις στο χώρο αποσκευών. Όπως αναφέρουν οι Γερμανοί, τα σημάδια φαίνονται ξεκάθαρα στις ζάντες και το αμάξωμα, που αμφότερα είναι γεμάτα γρατζουνιές και χτυπήματα. Αναμενόμενα κακοκαιρισμένο είναι και το πορτμπαγκάζ, με εκδορές τόσο στο δάπεδο όσο και τον ουρανό. Τιμόνι, λεβιές, καθίσματα και ταμπλό, αντίθετα, δείχνουν να έχουν τα μισά χιλιόμετρα.
Το εμφανισιακό, βέβαια, είναι ένα κομμάτι που λύνεται εύκολα στον φαναρτζή και σχετικά οικονομικά, αν φυσικά μιλάμε για μη εξουσιοδοτημένο συνεργείο. Το φλέγον ζήτημα αφορά τα μηχανικά μέρη. Εκεί είναι που αν ένα μεταχειρισμένο, ιδίως αν προέρχεται από premium κατασκευαστή, αρχίσει να «ζητάει», προκαλείται κατάθλιψη στον ιδιοκτήτη. Το test drive έδειξε πως τόσο ο 2λιτρος τετρακύλινδρος ντίζελ των 150 ίππων, όσο το 6άρι χειροκίνητο και η ανάρτηση, λειτουργούν εξαιρετικά. Σε μια διαδρομή όπου το κοντέρ έφτασε αδιαμαρτύρητα και αγόγγυστα μέχρι τα 190 χλμ./ώρα, η μέση τιμή της κατανάλωσης περιορίστηκε στα 6,1 λίτρα/100 χλμ., δίχως να σημειωθεί το παραμικρό παράπονο από τον οδηγό.
Παρόλη την καλή του κατάσταση, όμως, το μεσαίο Audi θα χρειαστεί σέρβις στα επόμενα 3.200 χλμ. Εκεί όπου θα πρέπει να αντικατασταθεί κι ο ιμάντας χρονισμού, με κόστος 871 ευρώ (τιμή Γερμανίας για συνεργείο Audi). Από εκεί και πέρα, το εκτιμώμενο κόστος επισκευής των εξωτερικών φθορών υπολογίζεται στις 2.500 ευρώ. Οπότε στις 11.000 ευρώ της τιμής, προστίθενται ακόμα 3.371 ευρώ κατευθείαν. Υπολογίστε και τις υψηλές τιμές σε ανταλλακτικά που κάποια στιγμή θα χρειαστούν (ενδεικτικά τα 1.010 ευρώ της μίζας και τα 863 ευρώ του εναλλάκτη, πάντα σε τιμές Audi Γερμανίας), για να πάρετε την πλήρη εικόνα.