Οι κινητήρες εσωτερικής καύσης έχουν εξελιχθεί πάρα πολύ, ενώ πλέον ολοένα και περισσότεροι βενζινοκινητήρες συνδυάζονται με υβριδικά συστήματα, τα οποία ενισχύουν την απόδοση και μειώνουν κατανάλωση και ρύπους. Αντίστοιχα και οι ντίζελ έχουν βελτιωθεί πάρα πολύ και προσφέρουν αυξημένες ιπποδυνάμεις και πλούσια ροπή με χαμηλή κατανάλωση.
Δείτε ακόμα: Γιατί το Citroen XM είχε το 13ο παράθυρο;
Οι σύγχρονοι ντίζελ διαθέτουν στην πλειοψηφία τους 4 βαλβίδες στον κύλινδρο, αν και ακόμα υπάρχουν μοτέρ με 2 βαλβίδες και συναντώνται κυρίως σε χαμηλής ισχύος μηχανικά σύνολα. Ωστόσο, στο παρελθόν υπήρξε και πετρελαιοκινητήρας με 3 βαλβίδες στον κύλινδρο, όταν οι «2βάλβιδοι» αποτελούσαν την συντριπτική πλειοψηφία.
Το πρώτο αυτοκίνητο με «3βάλβιδο» ντίζελ κινητήρα, ήταν το πρωτοποριακό Citroen XM, που παρουσιάστηκε το 1989 και ξεχώριζε πρωτίστως για το σφηνοειδές του σχήμα με τον πολύ χαμηλό αεροδυναμικό συντελεστή (0,28). Το XM εγκαινίασε μια νέα γενιά 4κύλινδρων 12βάλβιδων μηχανικών συνόλων πετρελαίου, των XUD 11A KAI XUD 11ATE (turbo), οι οποίοι διέθεταν τις ίδιες διαστάσεις με τον XUD, αλλά ο σχεδιασμός των αλουμινένιων κυλινδροκεφαλών ήταν εντελώς διαφορετικός. Οι μηχανικοί εργάστηκαν εντατικά για να αυξήσουν την ιπποδύναμη και την ροπή και να μειώσουν τους ρύπους. Οι δύο αυτοί κινητήρες είχαν διαφορετική χωρητικότητα (2.138 κ.εκ. και 2.088 κ.εκ.), ενώ κοινό τους στοιχείο ήταν οι 3 βαλβίδες ανά κύλινδρο, κάτι το οποίο ήταν εντελώς νέο και μοναδικό στον κόσμο των ντίζελ κινητήρων. Επίσης, συνδυάζονταν με μηχανικό κιβώτιο 5 ταχυτήτων.
Δείτε ακόμα: Γνωρίζετε το Wankel Citroen GS Birotor;
Το Citroen XM D12 διέθετε τον ατμοσφαιρικό ντίζελ των 2.138 κ.εκ., ισχύος 83 ίππων στις 4.600 σ.α.λ. και με ροπή 147 Nm στις 2.000 σ.α.λ. Με αυτή την ισχύ και τα 1.305 κιλά του αμαξώματος, αναμενόμενα οι επιδόσεις του ήταν αργές, καθώς επιτάχυνε στο 0-100 χλμ./ώρα σε 17,6 δλ. και η τελική ταχύτητα έφτανε τα 176 χλμ./ώρα, ενώ η μεικτή κατανάλωση ήταν 6,6 λτ./100 χλμ.
Δείτε ακόμα: Μάντρα πουλάει πάνω από 100 Citroen CX
Στο XM Turbo D12 ο υπερτροφοδοτούμενος πετρελαιοκινητήρας των 2.088 κ.εκ. απέδιδε 110 ίππους στις 4.300 σ.α.λ. και 248 Nm ροπής στις 2.000 σ.α.λ. (αντίστοιχη ή και περισσότερη δύναμη έχουν σήμερα οι 1.5 λτ. ντίζελ). Το πιο δυνατό XM Diesel ολοκλήρωνε το 0-100 χλμ./ώρα σε 12,4 δλ., η μέγιστη ταχύτητα άγγιζε τα 192 χλμ./ώρα και η μεικτή κατανάλωση ήταν 6,7 λτ./100 χλμ. Αμφότερα τα μηχανικά σύνολα τοποθετήθηκαν λίγο πιο μετά και στο Peugeot 605, που βασιζόταν στην ίδια πλατφόρμα με το XM, αλλά μεταξύ τους τα δύο αυτοκίνητα διέφεραν ριζικά στα υπόλοιπα τμήματά τους.
Δείτε ακόμα: Κυνηγητό Ford Cortina με Citroen CX (+video)