Από τα τέλη της δεκαετίας του 90 και μέχρι σχεδόν το μέσο αυτής του 2000, μια τάση είχε γίνει μόδα στα εσωτερικά των αυτοκινήτων: η τοποθέτηση του πίνακα οργάνων στο κέντρο. Ανεξαρτήτως κατηγορίας ή τιμής, το καντράν στο πάνω μέρος του ταμπλό και ενδιάμεσα από οδηγό-συνοδηγό δήλωνε «παρών».
Από τα Hyundai Matrix, Citroen C4, Chevrolet Matiz, Fiat Multipla και Nissan X-Trail 1ης γενιάς μέχρι την BMW Z8, το Plymouth Prowler και το εξωτικό Panoz Esperante, ο κεντρικά τοποθετημένος πίνακας οργάνων ένωνε κουλτούρες, φιλοσοφίες και κατηγορίες. Ο περισσότερος κόσμος ορίζει ως θεμέλιο λίθο της συγκεκριμένης μόδας το πρώτο Toyota Yaris, που παρουσιάστηκε το 1999. To πνευματικό τέκνο του Σωτήρη Κωβού ήταν από τα πρώτα και παραμένει μία από τις ελάχιστες περιπτώσεις, που συνδύασαν κεντρικό και ψηφιακό πίνακα οργάνων. Όμως, ακόμα και για τα δεδομένα των Toyota, δεν ήταν το πρώτο. Ο τίτλος αυτός ανήκει στην πρώτη γενιά Prius, που λανσαρίστηκε 2 χρόνια νωρίτερα.
Δείτε ακόμα: Γιατί τα γιαπωνέζικα είχαν τους καθρέπτες στα φτερά;
Αν πάμε άλλα 2 χρόνια πίσω και φτάσουμε στο 1995, θα συναντήσουμε το αυτοκίνητο που σύστησε το κεντρικά τοποθετημένο καντράν στη νέα εποχή. Και δεν ήταν άλλο από την Lancia Ypsilon!
Διαβάστε επίσης: Ποιο ήταν το πρώτο αυτοκίνητο με σύστημα πολυμέσων;
To ιταλικό στιλάτο μικρό, αποτέλεσε ένα από τα πιο φιλόδοξα, δαπανηρά και επιτυχημένα projects της Lancia. Η εξέλιξη του διήρκεσε 24 μήνες και κόστισε περί τα 400 δις ιταλικές λίρες, με τους Ιταλούς να λανσάρουν το Ypsilon ως το πρώτο premium σουπερμίνι. Ως τέτοιο, ήταν από τους πρωτοπόρους της κατηγορίας σε υλικά και σχεδίαση εσωτερικού, με μαλακό πλαστικό στο ταμπλό και επενδύσεις alcantara, αλλά και τον κεντρικά τοποθετημένο πίνακα οργάνων.
Βέβαια, το Ypsilon δανείστηκε την τεχνοτροπία από το Austin Mini του 1959, που με τη σειρά του επανέφερε μια τεχνοτροπία των προπολεμικών αυτοκινήτων.
Δείτε ακόμα: Τσίτα τα γκάζια με Lancia Ypsilon Elefantino (+video)
Οι ρίζες της τεχνοτροπίας μπορεί να αποδίδονται στο αισθητικό σκέλος, και σε πολλά μοντέλα να ισχύει, όμως ο αρχικός σκοπός των κατασκευαστών ήταν πολύ πιο πρακτικός. Το τέχνασμα του κεντρικού καντράν εφευρέθηκε προκειμένου να περιοριστεί το κόστος «μετακόμισής» του από τη μία πλευρά στην άλλη, στα δεξιοτίμονα και τα αριστεροτίμονα!