Οι Wankel κινητήρες είναι άμεσα συνδεδεμένοι με τη Mazda, αφού ιαπωνική εταιρεία τους τοποθέτησε σε πολλά μοντέλα της και για πολλά συνεχόμενα χρόνια. Με τις 811.000 μονάδες που κύλησαν από τη γραμμή παραγωγής, το RX-7 παραμένει το πλέον δημοφιλές μοντέλο με περιστροφικό κινητήρα όλων των εποχών. Επίσης, η Mazda στα 100 χρόνια ιστορίας της που γιορτάζει φέτος, έχει μακρόχρονη παράδοση και στα κουπέ, από το 1960 με το Mazda R360.
Δείτε ακόμα: Πατέντα της Mazda για 6κύλινδρο κινητήρα
Ποιο μοντέλο όμως διέθετε το μεγαλύτερο περιστροφικό κινητήρα που κατασκευάστηκε ποτέ; Η απάντηση είναι λιγότερο γνωστό, τρίτης γενιάς Eunos Cosmo. Μία αποκλειστικά για την Ιαπωνική αγορά έκδοση πολυτελούς σπορ κουπέ, που κυκλοφόρησε από το 1990 μέχρι το 1995. Ήταν το μοναδικό μοντέλο παραγωγής με κινητήρα με τρεις ρότορες.
Δείτε ακόμα: Mazda RX-8 «ξυρίζει» BMW 328i (+video)
Το αμάξωμα των 4.815 χλστ. μήκους, 1.795 χλστ. πλάτους, ύψους 1.305 χλστ. και με μεταξόνιο 2.750 χλστ. χαρακτηριζόταν για τις απαλές καμπύλες επιφάνειές του. Αντίστοιχη ήταν και η εικόνα στο πολυτελές 2+2 θέσεων εσωτερικό του. Το Cosmo ενσωμάτωνε διάφορες τεχνολογίες αιχμής, όπως το πρώτο μοντέλο στον κόσμο με ενσωματωμένο σύστημα δορυφορικής πλοήγησης GPS και οθόνη αφής.
Δείτε ακόμα: Mazda3 SkyActiv-G122 VS Toyota Corolla Hybrid 122 PS
Το Mazda Eunos Cosmo ήταν το μοναδικό μοντέλο παραγωγής με κινητήρα με τρεις ρότορες. Ο twin-turbo 20B-REW κινητήρας των 3.924 κ.εκ. είχε εφάμιλλα χαρακτηριστικά απόδοσης με έναν κατά πολύ μεγαλύτερο σε χωρητικότητα, όγκο και βάρος V12 της εποχής. Το 3ρότορο μοτέρ είχε ισχύ 300 ίππων και 392 Nm ροπής, δύναμη που περνούσε στους πίσω τροχούς μέσω ενός 4τάχυτου αυτόματου κιβωτίου. Η τελική ταχύτητα έφτανε τα 250 χλμ./ώρα, ενώ για το 0-100 χλμ./ώρα δεν υπάρχει επίσημος χρόνος, αν και σίγουρα θα ήταν πολύ γρήγορο με τους 300 ίππους και τα 1.590 κιλά του αμαξώματος (5,3 κιλά/ίππο).
Δείτε ακόμα: Το Mazda RX-7 έμαθε τον Wankel στον κόσμο