Πριν από λίγες μέρες βρεθήκαμε στην Ιταλία για να οδηγήσουμε την πιο σπορ έκδοση του μεσαίου SUV Enyaq iV, του Coupe, όπου στην κορυφή της γκάμας του τοποθετείται το RS. Με την κυκλοφορία του Enyaq Coupe RS iV, η Skoda γράφει το επόμενο κεφάλαιο της επιτυχημένης ιστορίας της γκάμας RS, αφού είναι το πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό αυτοκίνητο της σπορ σειράς RS της μάρκας.
Το πιο ισχυρό μοντέλο της οικογένειας Enyaq iV διαθέτει τη μεγαλύτερη μπαταρία των 82 kWh, καθώς και δύο ηλεκτροκινητήρες (τετρακίνητο). Το Enyaq Coupe RS iV έχει ισχύ 299 PS με μέγιστη ροπή 460 Nm, επιταχύνοντας 0-100 χλμ./ώρα σε μόλις 6,5 δευτερόλεπτα. Είναι η μόνη έκδοση στη γκάμα coupé που έχει τελική ταχύτητα 180 χλμ./ώρα.
Εξωτερικά, το Enyaq Coupe RS iV ξεχωρίζει από το εντυπωσιακό πράσινο χρώμα και τα μαύρα σχεδιαστικά χαρακτηριστικά, την τυπική για μοντέλο RS κόκκινη λωρίδα ανακλαστήρα στο πίσω μέρος. Στο βασικό εξοπλισμό του ανήκει και το Crystal Face με 131 LED που φωτίζουν τη χαρακτηριστική μάσκα της Skoda.
Στο εσωτερικό, η φιλοσοφία Design Selections στο Enyaq Coupe RS iV εκφράζεται με δύο ειδικά σχεδιασμένες επιλογές, τη βασική RS Lounge και την προαιρετική RS Suite. Χαρακτηρίζονται από διακοσμητικές λωρίδες με εφέ από ανθρακονήματα στο ταμπλό και την επένδυση των θυρών, καλύμματα πεντάλ σε σχέδιο αλουμινίου και σπορ καθίσματα με ενσωματωμένα προσκέφαλα και έμβλημα RS, ενώ και το θερμαινόμενο πολυλειτουργικό δερμάτινο σπορ τιμόνι με τρεις ακτίνες διαθέτει σήμα RS. Ανάλογα με την επιλογή τα καθίσματα είναι υπενδεδυμένα με μαύρες μικροΐνες Suedia ή μαύρο διάτρητο δέρμα.
Κουπέ με μακρόχρονη ιστορία
Το κουπέ σχήμα έχει σχεδιαστικές συνάφειες με αυτό των πρωτοτύπων ράλλυ 180 RS και 200 RS, για τα οποία η Skoda εισήγαγε τη συντομογραφία RS (Rally Sport), το 1974. Ένα χρόνο μετά, η εν λόγω φίρμα παρουσίασε το 130 RS, ένα κουπέ με βάρος μόλις 720 κιλά, που εξασφάλισε πολλές νίκες σε διεθνείς αγώνες ράλλυ καθώς και σε πίστες, μέχρι το 1983. Το 1977, το Skoda 130 RS τερμάτισε πρώτο και δεύτερο στην κατηγορία του στο «Monte» ενώ αντίστοιχα κέρδισε και στο Ράλλυ Ακρόπολις. Στην πίστα, πήρε τη συνολική νίκη στο Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Αυτοκινήτων Τουρισμού το 1981. Από το 2000, το έμβλημα RS χαρακτηρίζει τα πιο σπορ μοντέλα παραγωγής της Skoda.
Σπορ μοντέλα Skoda ευρείας παραγωγής με RS DNA από το 2000
Το πρώτο μοντέλο παραγωγής RS – που κυκλοφόρησε το 2000 μαζί με την Octavia WRC, το μοντέλο που σηματοδότησε την είσοδο της Skoda στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλλυ – ήταν η Octavia RS, εξοπλισμένη με έναν υπερτροφοδοτούμενο κινητήρα 1.8 λίτρων απόδοσης 180 PS. Η πρώτη Octavia Combi RS ακολούθησε μόλις ένα χρόνο αργότερα. Οι Octavia δεύτερης, τρίτης και τέταρτης γενιάς περιλάμβαναν επίσης εκδόσεις RS και στα δύο στυλ αμαξώματος, πλέον και με ισχυρούς κινητήρες ντίζελ, ενώ το 2020 παρουσιάστηκε η πρώτη ηλεκτροκίνητη Octavia RS, ένα plug-in υβριδικό μοντέλο 245 PS.
Το Kodiaq το πρώτο SUV της οικογένειας RS
Το 2003, η Skoda πρόσθεσε τη Fabia στη γκάμα RS, με ευθείες παραπομπές στην αγωνιστική Fabia WRC, που παρουσιάστηκε την ίδια περίοδο. Στο πνεύμα της εποχής, το μοντέλο ήταν εφοδιασμένο με κινητήρα 1.9 TDI ισχύος 130 PS. Το 2010, αποκαλύφθηκε η έκδοση RS της δεύτερης γενιάς Fabia, εξοπλισμένη με κινητήρα βενζίνης 1.4 λίτρων απόδοσης 180 PS με συνδυασμό υπερσυμπιεστή και στροβιλοσυμπιεστή. Το συγκεκριμένο μοντέλο διατέθηκε και σε wagon αμάξωμα. Το πρώτο SUV που εισήλθε στις τάξεις των μοντέλων RS ήταν το Kodiaq RS, που κυκλοφόρησε το 2018. Ο 2.0 TDI με ισχύ 240 PS σημείωσε ρεκόρ γύρου για επταθέσια SUV στο θρυλικό Nordschleife του Nürburgring, καλύπτοντας την απόσταση των 20,832 χιλιομέτρων σε μόλις 9:29,84 λεπτά. Ο biturbo diesel του μοντέλου αντικαταστάθηκε με έναν βενζινοκινητήρα 2.0 TSI απόδοσης 245 PS το καλοκαίρι του 2021. Ο νέος κινητήρας είναι 60 κιλά ελαφρύτερος και παρέχει στο Kodiaq RS ακόμη μεγαλύτερα δυναμικά οδηγικά χαρακτηριστικά.