«Αν δεν δεις τα χειρότερα, δεν εκτιμάς αυτά που έχεις», λέει ο σοφός λαός. Η μέση τιμή της αμόλυβδης 95 οκτανίων, για τις 21 Φλεβάρη, διαμορφώθηκε στα 1,536 ευρώ/λίτρο. Η μέγιστη τιμή της τώρα, τοποθετείται στα 1,910 ευρώ/λίτρο και απαντάται στις Κυκλάδες, όπου η μέση τιμή είναι 1,742 ευρώ/λίτρο. Τιμή-«φαρμάκι», αναμφισβήτητα. Άποψη που αλλάζει, αν δούμε τι συμβαίνει σε άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Και μάλιστα, από τις ανεπτυγμένες. Στη Νορβηγία, για παράδειγμα, η μέση τιμή της αμόλυβδης 95άρας διαμορφώνεται στα 1,811 ευρώ/λίτρο. Στην Ολλανδία δε, φτάνει σε ύψη-ρεκόρ για το σύνολο της Ε.Ε.: 1,959 ευρώ το λίτρο, μέση τιμή! Πρόκειται για το υψηλότερο αντίτιμο που καλείται να καταβάλλει πολίτης, ανάμεσα στις 27 χώρες-μέλη. Και οφείλεται σε μεγάλο ποσοστό, στην παροχή αντι-κινήτρων για τα βενζινοκίνητα οχήματα. Τόσο οι σκανδιναβικές χώρες, προεξάρχουσας της Νορβηγίας, όσο και οι Κάτω (Χώρες) πριμοδοτούν σφόδρα την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων και φορτώνουν δασμούς αυτά με Μ.Ε.Κ., προκειμένου να μην προσελκύουν το αγοραστικό κοινό. Μέρος αυτής της φορο-τοποθέτησης στο περιθώριο, είναι τα «χαράτσια» στα καύσιμα και η απαγόρευση συγκεκριμένων τύπων.
Στην Ολλανδία δεν πωλείται η παραδοσιακή αμόλυβδη των 95 οκτανίων, αλλά μόνο η E10. Το «10» αναφέρεται στο ποσοστό παρουσίας βιοαιθανόλης στο μίγμα, που είναι διπλάσιο της κανονικής 95άρας E5. Η πρόσμιξη των βιοκαυσίμων στα ορυκτά καύσιμα αποτελεί ευρωπαϊκή πολιτική που αποσκοπεί στην αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής με περιορισμό των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου. Μια πρόσμιξη που, ειδικά στα παλαιότερα μοντέλα, μπορεί να προκαλέσει πολλά και σοβαρά προβλήματα. Λόγω του ότι η αιθανόλη απορροφά την υγρασία από την ατμόσφαιρα, μπορεί να την μεταφέρει και μέσα στον κινητήρα. Αυτό με την σειρά του μπορεί να οδηγήσει σε προβλήματα στο ρεζερβουάρ, στα σωληνάκια καυσίμου ή την αντλία, καθώς είναι πιθανή η διάβρωση σε διάφορα εξαρτήματα.
Για να μην ρισκάρουν την ακεραιότητα του μοτέρ, οι καταναλωτές οδηγούνται στον ανεφοδιασμό με 98άρα βενζίνη – η οποία, με τις φορολογικές «προσμίξεις», έχει φτάσει να αγγίζει τα 2 ευρώ/λίτρο κατά μέσο όρο. Φυσικά άλλο το κατά κεφαλήν εισόδημα των Ολλανδών άλλο το δικό μας, όμως δεν παύει να αποτελεί δυσοίωνη εξέλιξη. Είναι χαρακτηριστικό πως στην Ελλάδα, το ρεζερβουάρ των 35 λίτρων ενός Citroen C1 πρώτης γενιάς γεμίζει με 53,76 ευρώ. Αρκετά χρήματα, αν σκεφτούμε πως δεν φτάνει το 50άρικο. Σε σχέση με την Ολλανδία, ωστόσο, θα πρέπει να θεωρούμαστε τυχεροί: 68,5 ευρώ για το γέμισμα ενός αυτοκινήτου πόλης!