To 1987 έκανε την εμφάνισή του ένα πειραματικό sportscar 3 λίτρων από την Ιταλία. Το όνομά του ήταν ακριβώς αυτό: ES-30, εκ του «Experimental Sportscar 3.0 litre». Την κατασκευή είχε αναλάβει ο φημισμένος καροσερίστας Zagato και τον σχεδιασμό η Alfa Romeo. Κάπως έτσι εγένετο η Alfa SZ (Sprint Zagato).
Δείτε ακόμα: «Ελληνική» Alfa Romeo 159 3.2 JTS Q4 με πινακίδες!
H εμφάνιση ήταν ρηξικέλευθη για τα δεδομένα της εποχής, χαρίζοντας της το προσωνύμιο «il Mostro», κοινώς «το Τέρας». Για την ακρίβεια, ακόμα και σήμερα, 30 χρόνια μετά την παρουσίασή της (το 1989 εμφανίστηκε επισήμως), το σουλούπι της SZ δεν συναντά αντίστοιχο. Κάτω από το οποίο υπάρχει μια βελτιωμένη εκδοχή της πλατφόρμας της 75 3.0 V6. Ενδεικτικό είναι το γεγονός πως η ανάρτηση προέρχεται από την αγωνιστική 75 Group A. Ένα χαρακτηριστικό που εν έτει 1989, με ελαστικά 205/55/16 εμπρός και 225/50/16 πίσω, χάριζε στο «Τέρας» πλευρική επιτάχυνση που έφτανε μέχρι τα 1,4G!
Και στις ευθείες η SZ δεν είχε πρόβλημα, καθότι με 210 ίππους στις 6.200 σ.α.λ. και 245 Nm ροπής στις 4.500 σ.α.λ., σε συνδυασμό με το χαμηλό βάρος των 1.260 κιλών και το σφιχτό 5αρι χειροκίνητο, εξασφάλιζαν επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα σε 7 δλ. και τελική 245 χλμ./ώρα.
Διαβάστε επίσης: Πωλείται η μία και μοναδική αυτή Alfa Romeo 4C
Η συγκεκριμένη είναι μία από τις 1.036 που παρήχθησαν στα 3 χρόνια καριέρας του μοντέλου, ούσα στις πρώτες 100 που βγήκαν από το εργοστάσιο (αύξοντας αριθμός 93). Είναι του 1990 και πρωτοκυκλοφόρησε στην Ρώμη, με την κατάσταση να δείχνει αψεγάδιαστη. Το οδόμετρο αναγράφει μόλις 2.450 χλμ. και η τιμή δεν θα μπορούσε να μην είναι αναλογικά απίστευτη: σχεδόν 90.000 ευρώ (89.500) απαιτούνται για την αγορά της, αλλά το πιο πιθανό είναι σε λίγα χρόνια να αξίζει τουλάχιστον τα διπλά. Οπότε αποτελεί μια πρώτης τάξεως επένδυση.