Η συνεχιζόμενη κρίση στην Ουκρανία επεκτείνει τον αντίκτυπό της σε κάθε πτυχή της καθημερινότητας. Οι ανατιμήσεις στα προϊόντα και τα καύσιμα συνθέτουν δυο από τα πιο «ζεματιστά» θέματα που απασχολούν την Ευρωπαϊκή Ένωση, η οποία εξετάζει κάθε πιθανή και απίθανη λύση. Μια από αυτές, αφορά τη μείωση των ορίων ταχύτητας για την εξοικονόμηση βενζίνης και ντίζελ!
To Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών (ETSC) σε συνεργασία με οργανώσεις οδικής ασφάλειας και περιβάλλοντος, απέστειλαν επιστολή στους αρμοδίους Ευρωπαίους Επιτρόπους, υπεύθυνους για το περιβάλλον, το κλίμα και την ενέργεια, αιτώντας συστάσεις για χαμηλότερα όρια ταχύτητας στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Σκοπός η μείωση της εξάρτησης από τα ρωσικά κοιτάσματα πετρελαίου, η μείωση της κατανάλωσης των καυσίμων και των εκπομπών ρύπων γενικότερα, αλλά και η βελτίωση της οδικής ασφάλειας.
Μεταξύ άλλων, στην επιστολή αναφέρεται το μέγεθος της απειλής που δημιουργεί η εξάρτηση από το αργό των Ρώσων και επιβάλλει τη λήψη δραστικών μέτρων. Όπως σε αρκετές άλλες περιπτώσεις, η μείωση των ορίων ταχύτητας εμφανίζεται ως το «μάννα εξ ουρανού». Σύμφωνα με τις International Road Victims Partnership, European Federation of Road Traffic Victims (Ένωση Θυμάτων από Τροχαία), European Cyclists Federation (Ένωση Ευρωπαίων Ποδηλατών), Clean Cities Campaign και Transport & Environment (T&E), μια μείωση 10 χλμ./ώρα στους αυτοκινητοδρόμους είναι ικανή να εξοικονομήσει 290.000 βαρέλια πετρελαίου την ημέρα από αυτοκίνητα και van, μαζί με άλλες 140.000 βαρέλια από τα φορτηγά.
Μάλιστα πηγαίνουν ένα βήμα παραπέρα και αναφέρουν θέσπιση συγκεκριμένων ορίων, κατά περίσταση. Για να γλιτώσουμε καύσιμο, λοιπόν, προτείνεται ανώτατο όριο 100 χλμ./ώρα στις εθνικές οδούς για αυτοκίνητα και ημιφορτηγά, με τα φορτηγά στα 80 χλμ./ώρα. Στο επαρχιακό οδικό δίκτυο συστήνεται ανώτατη ταχύτητα 80 χλμ./ώρα, ανεξαρτήτως οχήματος, ενώ για το κλεινόν άστυ ανώτατο όριο 30 χλμ./ώρα. Στο τελευταίο σκέλος υπογραμμίζεται και η βελτίωση στην ασφάλεια των ευάλωτων χρηστών, όπως πεζών και ποδηλατών.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση δεν έχει απαντήσει ακόμα, αλλά δεν αποκλείεται να λάβει πολύ σοβαρά υπόψη τις συγκεκριμένες προτάσεις. Ανάλογες κινήσεις με μειώσεις ορίων ταχύτητας γίνονται συχνά τα τελευταία χρόνια, με την Ολλανδία -για παράδειγμα- να μειώνει προ διετίας το ανώτατο όριο στα 100 χλμ./ώρα. Λόγος; Πρωτίστως η ελάττωση των εκπομπών ρύπων. Οι Ολλανδοί, μάλιστα, είχαν εκπονήσει σχετική έρευνα πριν τη λήψη της απόφασης, σύμφωνα με την οποία ένα αυτοκίνητο που κινείται με 100 χλμ./ώρα καταναλώνει περίπου 20% λιγότερο καύσιμο, από όταν κινείται με 120 χλμ./ώρα. Διαπίστωση, ωστόσο, που σηκώνει πάρα πολλή κουβέντα, καθώς εξαρτάται από μια πλειάδα παραγόντων (ελαστικά, συντελεστής τριβής οδοστρώματος, κλιμάκωση και αριθμός σχέσεων κιβωτίου, ισχύς κινητήρα, αεροδυναμική και πάει λέγοντας).