Οι κυκλικοί κόμβοι βρίσκονται μαζί μας από πολύ παλιά. Για την ακρίβεια, πριν καν ανακαλυφθεί το αυτοκίνητο! Έκαναν τις πρώτες εμφανίσεις τους στα τέλη του 18ου αιώνα, στη Γερμανία, την Γαλλία και τις Η.Π.Α. Σκοπός να διευκολύνουν την κίνηση σε σημεία όπου πολλοί δρόμοι συναντιόνταν στο ίδιο σημείο.
Δείτε ακόμα: Γιατί απέτυχε παταγωδώς ο πρώτος ηλιακός δρόμος;
Με την πάροδο των ετών, την ανακάλυψη του αυτοκινήτου, την εγκαθίδρυση δύο ρευμάτων κυκλοφορίας και την ραγδαία άνοδο στον αριθμό των οχημάτων, η αποτελεσματικότητά τους άρχισε να φθίνει. Μέχρι τη δεκαετία του 60, όπου αναθεωρήθηκαν αρκετά και βίωσαν δεύτερη νιότη. Η χώρα μας, για μια ακόμα φορά, ακολουθεί έναν -κυριολεκτικά- ξεχωριστό δρόμο παραχωρώντας την προτεραιότητα σε αυτόν που εισέρχεται, αντί σε αυτόν που κινείται στον κόμβο. Βέβαια και στην κανονική της διάταξη, η πλατεία αντιμετωπίζει προβλήματα με την πλημμυρίδα οχημάτων και τα πολλαπλά σημεία εισόδου.
Στην πόλη Nozay της δυτικής Γαλλίας, το πρόβλημα της συμφόρησης στους κόμβους αντιμετωπίστηκε με μια ρηξικέλευθη λύση: αυτή του φιστικιού! Η εν λόγω τεχνοτροπία πρακτικά ενώνει δυο κόμβους σε ένα, εξομαλύνοντας το οβάλ σχήμα σε μια λειτουργική διάταξη. Τι πετυχαίνει αυτός ο ιδιόμορφος κόμβος; Το μεγαλύτερο μέγεθος οδηγεί σε «άπλωμα» της ροής, επιτρέποντας την αύξηση της απόστασης μεταξύ των οχημάτων. Οι δυο «κοιλιές», που διαμορφώνουν το ιδιότυπο σχήμα, αναγκάζουν τους οδηγούς να μειώνουν ταχύτητα. Συνθήκες που οδηγούν σε μεγαλύτερα «παράθυρα» για τα εισερχόμενα τροχοφόρα, τα οποία δεν χρειάζεται να σταματήσουν για να περιμένουν μέχρι να «κόψει» η κίνηση ώστε να μπουν στην πλατεία.
Διαβάστε επίσης: Οι Ρώσοι έφτιαξαν δρόμο 700 χλμ. στο πουθενά!
Επιπλέον, η μεγαλύτερη επιφάνεια που καλύπτει συμπεριλαμβάνει περισσότερα σημεία εισόδου-εξόδου, εξομαλύνοντας περαιτέρω την ροή της κυκλοφορίας. Το κόστος μελέτης και κατασκευής έφτασε τις 720.000 ευρώ και θα χρησιμοποιηθεί σε άλλες πόλεις της γαλλικής επικράτειας, αλλά και των Η.Π.Α. Οι Αμερικανοί θα υιοθετήσουν την ίδια λύση στο Beech Grove, στην Ιντιανάπολη, με το κόστος να πηγαίνει ακόμα ψηλότερα: στο 1 εκατομμύριο δολάρια, ή 897.640 ευρώ.