Η Κίνα κυριαρχεί στην παγκόσμια σκηνή του αυτοκινήτου, από όποια μεριά κι αν το εξετάσει κανείς. Παραγωγή; Αριθμό κατασκευαστών; Αριθμό εργοστασίων; Επίδραση στην ηλεκτροκίνηση; Πωλήσεις; Όποια εμπορική πέτρα κι αν σηκώσεις, κινεζική επιγραφή θα βρεις από κάτω. Τα λανσαρίσματα νέων μοντέλων δεν αποτελούν εξαίρεση, όπως καταδεικνύει ο απολογισμός του 2022.
Σύμφωνα με τα δεδομένα των Motor1 και JATO, μέσα στη χρονιά που κλείνει παρουσιάστηκαν 131 ολοκαίνουργια μοντέλα. Facelifts, πρωτότυπα και μοντέλα που προϋπήρχαν αλλά παρουσιάστηκαν από άλλον κατασκευαστή (το κλασικό rebadging, δηλαδή), εξαιρούνται. Το 2022 μάς σύστησε 131 νέες προσωπικότητες σε τέσσερις τροχούς, στην πλειοψηφία τους κινεζικής προέλευσης. Για την ακρίβεια, σχεδόν στο 50% του παγκοσμίου συνόλου! Η Κίνα καταλαμβάνει το 47% στα λανσαρίσματα νέων μοντέλων, με όλο τον υπόλοιπο πλανήτη να αντιπροσωπεύει το 53%.
Η δεύτερη πιο παραγωγική Ιαπωνία δεν βρέθηκε ούτε στο μισό του οίστρου των Κινέζων, αλλά ξεπέρασε οριακά την Ευρώπη. Οι αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες ήταν οι τελευταίες με διψήφιο ποσοστό, αφήνοντας αρκετά μακριά Κορέα, Ινδία και Ρωσία. Συνολικά 62 νέα μοντέλα παρουσιάστηκαν από κατασκευαστές της Κίνας, με πρώτη την SAIC και τις 10 νέες προτάσεις της. Η Geely ακολούθησε με 8 πρεμιέρες και η Great Wall Motors βρέθηκε στην τρίτη θέση, με 6.
Στις μη «made in China» αυτοκινητοβιομηχανίες, η Toyota κατέκτησε την πρωτιά με 8 παρουσιάσεις νέων μοντέλων. Αν βάλουμε και τη Lexus με τη Daihatsu, φτάνουμε συνολικά στις 11 για τον όμιλο. Η Honda ακολούθησε με 7 και η Chevrolet με 5, για να συναντήσουμε τον πρώτο εκπρόσωπο της Ευρώπης στην 4η θέση και τη VW, που λάνσαρε 4 νέα μοντέλα. Επανερχόμενοι στα ομαδικά αποτελέσματα, η Stellantis μάς απασχόλησε 7 φορές για κάποιο καινούργιο αυτοκίνητο (κυριότερα, φυσικά, για την Alfa Romeo Tonale) από τις 14 εταιρίες της – και θα μάς απασχολήσει πολύ περισσότερο το 2023, τώρα που επανέρχεται και η Lancia στην ενεργό δράση.
Η παρουσία της Tonale είναι απολύτως ταιριαστή και με την κατηγορία, που πρακτικά μονοπώλησε τα νέα λανσαρίσματα. Το 51% αφορούσε ντεμπούτο κάποιου segment από τα SUVs, με τα -φυτοζωόντα σε Ευρώπη και Αμερική- σεντάν να κάνουν την τεράστια έκπληξη και να παίρνουν τη δεύτερη θέση, πρωτίστως λόγω της τεράστιας ζήτησης που απολαμβάνουν -μαντέψτε- στην Κίνα. Το ίδιο ισχύει και για τα άλλοτε κραταιά MPVs, που έχουν ακόμα πέραση στην κινεζική (και την αμερικανική) αγορά. Τα χάτσμπακ, αντίθετα, δεν ήταν τόσο ενεργά φέτος, καταφέρνοντας να περάσουν μόνο τα sportscars (προφανώς και τα supercars/hypercars).