H Toyota είναι μεν η πιο πολύτιμη μάρκα του κόσμου και οι πωλήσεις αυτή τη στιγμή να βρίσκονται σε εξαιρετικό επίπεδο, όμως αυτό δεν σημαίνει πως ο ιαπωνικός κολοσσός στερείται προβλημάτων. Τα οποία έρχονται με τη μορφή πολιτικής ανάμειξης και αποδοχής αυτής από το κοινό. Να πάρουμε τα πράγματα από την αρχή.
Ο Πρόεδρος των Η.Π.Α., Ντόναλντ Τραμπ, σε ένα από τα δεκάδες μέτωπα που έχει ανοίξει, τάχθηκε αντιμέτωπος με την Καλιφόρνια σε περιβαλλοντικό επίπεδο. Η τοπική κυβέρνηση της μεγαλύτερης σε πληθυσμό από τις 50 πολιτείες, επιβάλλει διαφορετικά και αυστηρότερα όρια εκπομπών ρύπων, με πολλές από τις υπόλοιπες 49 να την ακολουθούν συνήθως. Είναι κατά κάποιο τρόπο, δηλαδή, ο opinion leader της Αμερικής σε θέματα αυτοκίνησης και περιβάλλοντος, θεωρούμενη ένα από τα πιο οικολογικά μέρη του πλανήτη όσον αφορά την χρήση αυτοκινήτου. Ο Τραμπ, λοιπόν, αποφάσισε να «παγώσει» την περιβαλλοντική νομοθεσία εκεί μέχρι το 2026.
Δείτε ακόμα: «Σκύλος» το Toyota Prius σε γερμανικό τεστ
Όπως ήταν αναμενόμενο, έγινε χαμός μεταξύ Οβάλ Γραφείου και Καλιφόρνια. Και πολλοί κατασκευαστές, επέλεξαν «στρατόπεδο». General Motors, Fiat-Chrysler, Mazda, Mitsubishi, Nissan, Hyundai, Kia και Subaru τάχθηκαν στο πλευρό του Προέδρου, δεχόμενες πυρά από πολιτικούς της πολιτείας και περιβαλλοντικές οργανώσεις. Λίγο αργότερα, εντάχθηκε στη «συμμαχία» και η Toyota. Κίνηση που αντιμετωπίστηκε ως προδοσία από φίλους και ιδιοκτήτες Prius, που είναι εκ των δημοφιλέστερων αυτοκινήτων εκεί.
Για να καταλάβουμε το εμπορικό ρεύμα που διατηρεί το ιαπωνικό υβριδικό, αρκεί να αναφέρουμε πως η Καλιφόρνια λογίζεται ως η «πρωτεύουσα των Prius». Χρόνια τώρα οι κάτοικοί της ευαγγελίζονται την προστασία του περιβάλλοντος, διατυμπανίζοντας την καθαρότητα που πρεσβεύουν οι μετακινήσεις τους. Αυτός είναι και ο κύριος λόγος που, μαζί με τη Νορβηγία, τα Tesla «θερίζουν» περισσότερο από κάθε αλλού σε πωλήσεις. Η κίνηση της Toyota, λοιπόν, να συνταχθεί με τον «ρυπογόνο» Τραμπ προκάλεσε κύματα αντιδράσεων.
Ο Ken Spaeth είναι ευτυχής κάτοχος Prius από το 2007 και μέχρι πρόσφατα υποψήφιος αγοραστής του καινούργιου. Όπως έγραψε αγανακτισμένος στην Washington Post, όμως, «αισθάνομαι προδομένος από την κίνηση της Toyota σε έναν τόσο ευαίσθητο τομέα. Έχω κάνει 152.000 απροβλημάτιστα μίλια (244.620 χλμ.) με το Prius μου, όμως μετά από αυτές τις εξελίξεις θα αγοράσω ηλεκτρικό – μάλλον Tesla». Μια τάση, πάντως, που παρατηρείται σε παγκόσμιο επίπεδο καθώς από τις 236.655 Prius το 2012 -χρονιά ρεκόρ-, πέρσι ταξινομήθηκαν μόλις 87.590. Προφανώς το γεγονός ότι σχεδόν κάθε κατασκευαστής πλέον προσφέρει υβριδικά και ηλεκτρικά αυτοκίνητα, έχει κάνει τον ανταγωνισμό αδυσώπητο.
Οι αγοραστές έχουν πληθώρα επιλογών, ενώ όπως μας ενημερώνει η Jonna Hamilton -ακόμα μια «προδομένη» κάτοχος Prius- η Toyota δεν είναι καν τόσο οικολογική όσο υποστηρίζει: «οι Ιάπωνες εδώ και δυο δεκαετίες διατρανώνουν το οικολογικό προφίλ, την έκταση της αλλαγής που έχουν φέρει στα δεδομένα της αυτοκινητοβιομηχανίας και την καθιέρωση της υβριδικής τεχνολογίας. Δεν έχουν σε όλα άδικο, όμως από πλευράς κατανάλωσης καυσίμου και εκπομπών ρύπων βρίσκονται πίσω από πολλές εταιρίες».
Διαβάστε επίσης: Οδηγούμε το νέο Toyota C-HR 2.0 λτ. Hybrid 184 hp
Η κυρία Hamilton, εκτός από ιδιοκτήτης Prius, τυγχάνει να είναι πρόεδρος της Ένωσης Οικολόγων Επιστημόνων – μιας επιστημονικής κοινότητας που ασχολείται με τα περιβαλλοντικά ζητήματα και καταπιάνονται με την προστασία του κλίματος. Ως επιστήμων λοιπόν, παρέθεσε στο blog της την λίστα με τον μέσο όρο κατανάλωσης και εκπομπών της EPA. Της Περιβαλλοντικής Υπηρεσίας της Αμερικής, που αυτή τη στιγμή βρίσκεται στα «μαχαίρια» με τον Τραμπ. Σύμφωνα με τα στοιχεία της EPA, ο στόλος της Toyota είναι ο μοναδικός που σημειώνει αύξηση στη μέση κατανάλωση και τις εκπομπές ρύπων, από τις πρώτες 13 εταιρίες της κατάταξης.
Αναμφίβολα και κατά την ίδια τη Hamilton, η έλλειψη αμιγώς ηλεκτρικών μοντέλων κοστίζει στην φίρμα από το Αΐτσι, τόσο από πλευράς οικολογικού status όσο και χειροπιαστών αποτελεσμάτων στο νευραλγικό πεδίο των εκπομπών ρύπων, αλλά και σε αυτό των πωλήσεων.