Όταν παρουσιάστηκε η πρώτη Octavia RS, στο κάπως μακρινό 2002, μιλούσαμε για ένα από τα ταχύτερα αυτοκίνητα σε νορμάλ κατηγορίες τιμών. Ένα οικογενειακό «πιστόλι» 180 ίππων, με 0-100 χλμ./ώρα σε 7,9 δλ. και τελική 235 χλμ./ώρα. Είκοσι και κάτι χρόνια μετά όμως, η Skoda έφτασε την αντίστοιχη μορφή του μεσαίου της σχεδόν 100 άλογα πάνω!
Η νέα Octavia RS ενσωματώνει τον 2.0λιτρο τετρακύλινδρο υπερτροφοδοτούμενο TSI, που έπιασε δουλειά από τη δεύτερη γενιά και έπειτα. Ξεκίνησε διακριτικά, από τα 200 άλογα, και ανέβηκε σταδιακά στην κλίμακα της ιπποδύναμης. Μέχρι πρότινος, ας πούμε, έφτανε τα 245 άλογα. Στην ανανέωση της τέταρτης γενιάς, ωστόσο, οι Τσέχοι είπαν να το «ρίξουν έξω». Ένας επαναπρογραμματισμός του εγκεφάλου ξεκλείδωσε πανεύκολα 20 επιπλέον ίππους, φτάνοντας τον συνολικό απολογισμό του μηχανοστασίου στα 265 άλογα. Αριθμός που όχι μόνο τοποθετεί το νέο μοντέλο στην κορυφή όλων των Octavia RS, αλλά παράλληλα το χρήζει ως το ισχυρότερο δικίνητο παραγωγής στα χρονικά της Skoda! Τα Enyag/Enyaq Coupe RS μπορεί να έχουν 340 ίππους, αλλά είναι τετρακίνητα – και ηλεκτρικά, άρα η Octavia RS γίνεται και το πιο δυνατό Skoda παραγωγής όλων των εποχών με κινητήρα εσωτερικής καύσης. Για την ακρίβεια απέχει μόλις 35 ίππους από την αγωνιστική Octavia WRC!
Ανάλογες, ου μη μεγαλύτερες, αποστάσεις συναντάμε και στη ροπή μεταξύ πρώτης και σημερινής Octavia RS, καθώς από τα 235 Nm έχουμε φτάσει αισίως στα 370 Nm. Όσο για τις αλλαγές στους υπόλοιπους τομείς; Ξεκινάμε από τις 19άρες ζάντες αντί των 16 ιντσών στην MK1, περνάμε στα ηλεκτρονικά ελεγχόμενα αμορτισέρ και τιμόνι, το επίσης ηλεκτρονικό μπλοκέ και το 7άρι DSG (αποκλειστικά πλέον, καταργείται το 6άρι χειροκίνητο), για να καταλήξουμε στις οθόνες των 10 και 13 ιντσών για τον ψηφιακό πίνακα οργάνων και το σύστημα πολυμέσων αντίστοιχα. Το δέρμα, το suede και οι κόκκινες λεπτομέρειες κυριαρχούν στο διάκοσμο της καμπίνας, η οποία κολακεύεται και από τον ειδικά ρυθμισμένο ambient φωτισμό, μαζί με τα αντίστοιχα γραφικά στο infotainment και το καντράν.
Όλως περιέργως επιδόσεις δεν ανακοινώνονται ακόμα, αλλά το μόνο σίγουρο είναι πως ουδεμία σχέση με την 22χρονη πρόγονο θα έχουν. Ήδη η προ facelift Octavia RS ήθελε 6,7 δλ. για το 0-100 χλμ./ώρα (με το DSG) και περιοριζόταν ηλεκτρονικά στα 250 χλμ./ώρα, οπότε το λιγότερο που μπορούμε να περιμένουμε είναι ένας χρόνος στα 6,5-6,6 δλ. για το 100άρι