Πριν τα υπερ-estate γίνουν μόδα και τα διαφόρων ειδών Audi RS 4/RS 6 – Mercedes-AMG E63 Estate κάνουν την εμφάνισή τους σε video με κόντρες και τελικές, υπήρχε το Volvo 850 R Kombi. Ένα από τα πιο «μόρτικα» και undercover αυτοκίνητα των 90’s, που πίσω από το τετράγωνο σχήμα έκρυβε γκάζι sportscar!
To 850 R παρουσιάστηκε την άνοιξη του 1995, ως διάδοχος του εξαιρετικά επιτυχημένου T-5R. Σε σχέση με αυτό διέθετε ενισχυμένο κιβώτιο, μπλοκέ διαφορικό και ελαφρώς μεγαλύτερη ιπποδύναμη. Ένα στοιχείο που ήταν το μεγαλύτερο ατού, μαζί με τη διακριτική εμφάνιση. Το σουηδικό station wagon (έβγαινε και σεντάν) προσέφερε στον οδηγό του 250 ίππους και 350 Nm ροπής από τον πεντακύλινδρο τούρμπο των 2.3 λίτρων, συνοδεία ενός εξαιρετικού soundtrack. Στα μέσα της δεκαετίας του 90 λοιπόν, υπήρχε ένα οικογενειακό αυτοκίνητο με χώρους για 5, πορτμπαγκάζ έως 1.580 λίτρων, υπερπλήρη εξοπλισμό (ABS, 4 αερόσακοι, δερμάτινα και ηλεκτρικά/θερμαινόμενα καθίσματα, αυτόματος κλιματισμός, ηλεκτρική ηλιοροφή, όλα στάνταρ) και 0-100 χλμ./ώρα σε 6,8 δλ.! Βάλτε και την τελική των 250 χλμ./ώρα, και έχετε την ιδανική συνταγή για μια cult κατασκευή και -πλέον- ένα κλασικό τετράτροχο.
Με τόση ισχύ μόνο από τον μπροστινό άξονα, βέβαια, οι στροφές συνιστούν πρόκληση. Όχι ότι το 850 R δεν έστριβε, κάθε άλλο. Για μπροστοκίνητο 250 ίππων το 1997, όταν το τετρακίνητο Subaru Impreza GT ήταν στα 218 άλογα, μια χαρά «έμπαινε» το Volvo. Απλά, αφενός ήθελε προσοχή το σπουλάρισμα της τουρμπίνας (εκεί γύρω στις 3.000 σ.α.λ.), αφετέρου η εξειδίκευσή του ήταν το «γάζωμα» στην ευθεία. Διόλου τυχαία η προηγούμενη αναφορά στο Impreza, το οποίο παρά το πλεονέκτημα πρόσφυσης και το χαμηλότερο βάρος, με το ζόρι πέρναγε το 850 R στο 0-100 (6,5 δλ. αντί 6,8). Από εκεί και πάνω, δε, το 5κυλινδρο wagon εξαφανιζόταν στον ορίζοντα.
Καλύτερο δείγμα της δυναμικής του στις στροφές, το φρενάρισμα και γενικότερα την οδήγηση στο απόλυτο όριο, είναι η συμμετοχή των Σουηδών στο BTCC με το 850 Τ5 R, το 1994. Μια επιλογή που είχε προκαλέσει ερωτηματικά τότε, και εν τέλει δικαιώθηκε καθώς η καλύτερη θέση που μπόρεσε να πάρει το 850 Kombi, ήταν η 5η. H σεντάν εκδοχή του, όμως, κατάφερε να πάρει 11 νίκες και να βρεθεί πάνω από 30 φορές στο βάθρο τη διετία 1995 και 1996! Κληρονομιά του 850 R Estate; Μια από τις πιο χαρακτηριστικές φωτογραφίες του motorsport
Τύποις πνευματικός απόγονος στη σημερινή γκάμα της φίρμας από το Γκέτεμποργκ, είναι το V60 Recharge T8. Καμία σχέση σε χαρακτήρα και τρόπο απόδοσης, αλλά με 455 άλογα από το plug-in υβριδικό σύνολο του 2.0λιτρου διπλά υπερτροφοδοτούμενου (τούρμπο-κομπρέσορας) και του ηλεκτροκινητήρα, τετρακίνητο και 0-100 χλμ./ώρα σε 4,6 δλ. Τη χροιά, την αίσθηση και την «αλητεία» του προγόνου, όμως, ούτε κατά διάνοια.