Η ονοματοδοσία των αυτοκινήτων είναι αναπόσπαστο κομμάτι του marketing, αλλά και της ίδιας της ύπαρξης ενός μοντέλου. Τα σωστά «βαφτίσια» μπορούν να απογειώσουν την πορεία του, ή αντίθετα, μια λάθος λέξη να το χαντακώσει. Ακόμα και μετά από ενδελεχή έρευνα, υπάρχει το ενδεχόμενο να έρθει μια μετάφραση από κάποια χώρα και να δημιουργήσει «τρεχάματα». Το Mitsubishi Pajero, για παράδειγμα, στα ισπανικά σημαίνει «μ…κας». Για αυτό στην Ισπανία και τις περισσότερες χώρες της Λατινικής Αμερικής, η Mitsubishi το λάνσαρε ως Montero. Κάτι αντίστοιχο έκαναν οι Ρώσοι, αλλά για ολόκληρη μάρκα!
Δείτε ακόμα: Νέο Lada Niva με εμφάνιση Toyota!
Στα τέλη της δεκαετίας του 60, οι Σοβιετικοί ήθελαν να δημιουργήσουν μια αυτοκινητοβιομηχανία με βασικό στόχο τις εξαγωγές. Το Υπουργείο Διεθνούς Εμπορίου σύναψε σύμφωνο συνεργασίας με τη Fiat, δημιουργώντας την AvtoVAZ. Οι υπογραφές έπεσαν το 1966, με τη γραμμή παραγωγής στο Τολιάτι να ανοίγει τις πύλες της 4 χρόνια μετά. Το πρώτο αυτοκίνητο που τις πέρασε, ήταν το σήμερα ιστορικό VAZ-2101. Μια παραλλαγή του 124, με ενισχυμένο αμάξωμα και ανάρτηση, αλλά και μοτέρ, ώστε να αντέχει στις αντιξοότητες του ρωσικού καιρού. Το σκεπτικό πίσω από το ρωσικό σεντάν ήταν η διεθνής καριέρα, αρχής γενομένης από τις χώρες τις ΕΣΣΔ. Το όνομα «VAZ» -εκ του Volzhsky Avtomobilny Zavod ή Εργοστάσιο Αυτοκινήτων Βόλγα, λόγω εγγύτητας με τον ποταμό- όμως, δεν άρεσε. Οπότε επιλέχθηκε ένα άλλο, πάλι βάσει τοπογραφίας.
Η οροσειρά Ζιγκούλι εκτείνεται στα δεξιά του ποταμού Βόλγα και επελέγη από τους Ρώσους ως το «καλλιτεχνικό» του αυτοκινήτου τους. Τα AvtoVAZ έβγαιναν από τα ρωσικά σύνορα ως Zhiguli, όμως οι πρώτες προβληματικές αναφορές δεν άργησαν να πάνε στα κεντρικά. Και δεν αφορούσαν ζητήματα του αυτοκινήτου αυτού καθεαυτού, αλλά του ονόματος. Συγκεκριμένα, της εκφοράς του. Εμείς το προφέρουμε «Ζιγκούλι». Μπορούμε να κάνουμε μια χιουμοριστική παρομοίωση με την πανέμορφη Κάτια Ζυγούλη, ή να το πούμε «γλυκούλι». Σε άλλες γλώσσες όμως, και αναλόγως τονισμού, το «Zhigulli» φέρνει πολύ σε «gigolo» – δηλαδή ζιγκολό! Οι ιθύνοντες της AvtoVAZ δεν ήθελαν σε καμία περίπτωση το μεγαλεπήβολο σχέδιό τους να παρομοιάζεται με τους άρρενες παροχείς συντροφιάς και λοιπών υπηρεσιών, χώρια την καζούρα που δέχονταν από τη Δύση (μην ξεχνάμε, εν μέσω Ψυχρού Πολέμου όλα αυτά).
Δείτε ακόμα: Κινητός τάφος το νέο Lada Granta van (+video)
Τρία χρόνια αργότερα, ξαναβάφτισαν την εξαγώγιμη αυτοκινητοβιομηχανία τους βάσει μιας μικρής βάρκας στα σλαβικά, που αποτυπώθηκε και στο σήμα. Το όνομα αυτής; Lada!