Το όνομα «Abarth» είναι από τα πλέον περίφημα στο χώρο των βελτιωτών-κατασκευαστών, ετοιμάζοντας ειδικές και αγωνιστικές εκδόσεις των Fiat για σχεδόν 70 χρόνια. Ο τρόπος φιλοσοφίας θυμίζει αυτόν των Alpina και Brabus, ωστόσο η Abarth είναι περισσότερο κάτι σαν ανεπίσημο M Division ή AMG για την ιταλική εταιρία.
Οι μηχανικοί του Carlo Abarth εξέλιξαν το 131, που κέρδισε 3 πρωταθλήματα Κατασκευαστών (1977, 1978, 1980) και 2 Οδηγών (Markku Alén το ’78, Walter Röhrl το ’80). Έδωσαν τα φώτα τους σε αυτούς της Lancia για την εξέλιξη του επαναστατικού twincharged κινητήρα της Delta S4, κράτησαν την ιταλική σημαία στη σκηνή του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος με τα Cinquecento και Seicento Sporting, έφτασαν δυο φορές κοντά στο να ξανακατακτήσουν παγκόσμιο τίτλο με το Grande Punto S2000 (2ο το 2007 και 2008) και τα κατάφεραν με το 124, τρεις σερί χρονιές στο Κύπελλο R-GT (2018, ’19, ’20). Παράλληλα, ο περίφημος σκορπιός της δεσπόζει στις κορυφαίες εκδόσεις του Fiat 500 (με τις ονομασίες 595/695 και διάφορες παραλλαγές), άσχετα που χρησιμοποιήθηκε αρκετές φορές ως προωθητικό τέχνασμα (Stilo, Bravo, Punto, Seicento, Cinquecento έφεραν το όνομα Abarth και ανάλογα οπτικά πακέτα, όμως «χέρι» από το επιτελείο της εταιρίας δεν υπήρχε πουθενά σε ανάρτηση ή μοτέρ). Ποια είναι, όμως, η ιστορία του;
Όλα ξεκίνησαν το 1948. Η Cisitalia κήρυξε πτώχευση και ένας Ιταλο-αυστριακός μηχανικός γεμάτος φιλοδοξίες, άδραξε την ευκαιρία να συστήσει τη δική του ομάδα. Με τη χορηγία του Armando Scagliarini, ο Carlo Abarth απέκτησε τα περιουσιακά στοιχεία της Cisitalia (6 αυτοκίνητα – 5 204S, 2 ολόκληρα και 3 ημιτελή, συν ένα D46 – και ανταλλακτικά) και δημιούργησε την Abarth & C., σχεδόν ένα χρόνο αργότερα (31 Μαρτίου του ’49). Για έμβλημα, ο Abarth ήθελε κάτι δυναμικό. Κάτι που να στέλνει μήνυμα στον ανταγωνισμό για τις δυνατότητες των αυτοκινήτων του, αλλά να έχει και προσωπικό στοιχείο. H επιλογή του σκορπιού, αντικατοπτρίζει τέλεια τον χαρακτήρα των κατασκευών του (μικρές και «φαρμακέρες»), όμως δεν προήλθε από ζωολογική ή εντομολογική ανάλυση.
Σκορπιός ήταν το ζώδιο του Abarth! Απλά έτυχε να συνάδει με τα «θέλω» του αναφορικά με το έμβλημα, δημιουργώντας εν τέλει ένα από τα πιο «αλήτικα» σήματα στα χρονικά της αυτοκίνησης!