Στις 24 Φεβρουαρίου 1983, η Peugeot έγραψε ιστορία με το λανσάρισμα του 205. Ένα αυτοκίνητο που εδραίωσε τη γαλλική φίρμα στη σύγχρονη εποχή, τόσο από άποψη εμπορικότητας και μάρκετινγκ, όσο και από εκείνη του μηχανοκίνητου αθλητισμού. Ο μνημειώδης Γάλλος συμπληρώνει φέτος 40 χρόνια ζωής, οπότε ποια καλύτερη ευκαιρία για μια αναδρομή στον βίο και την πολιτεία του;
Η ιστορία ενός μοντέλου είναι συχνά, πρώτα και κυριότερα, η ιστορία των ανθρώπων πίσω από αυτό. Η ιστορία του 205 είναι αδιαχώριστη από εκείνη του Jean Boillot, μέλους του διοικητικού συμβουλίου της Peugeot στα τέλη της δεκαετίας του 1970. Ήταν αυτός που, σε μια δύσκολη στιγμή για την εταιρεία, σκέφτηκε το φιλόδοξο έργο ενός νέου μικρού αυτοκινήτου που θα ήταν πολύ περισσότερο από ένα μοντέλο πόλης. Ένα αυτοκίνητο άνετο τόσο στην πόλη όσο και σε επαρχιακούς δρόμους, ικανό να μεταφέρει μια μικρή οικογένεια, αλλά και προσιτό. Με λίγα λόγια, ένα αυτοκίνητο για όλες τις χρήσεις.
Κόντρα στα μέχρι τότε πρότυπα της Peugeot, η σχεδίαση του 205 δεν ανατέθηκε στον Pininfarina. Η σχεδιαστική ομάδα του Gérard Welter ανέλαβε τις γραμμές του μεγαλόπνοου project, σε μια πειστική κίνηση που έδειχνε την αυτοπεποίθηση των Γάλλων για την εκπλήρωση κάτι τόσο σημαντικού. Ο Pininfarina τελικά έβαλε το χεράκι του στο Cabriolet, σε συμβουλευτικό ρόλο.
Από τεχνικής άποψης, το 205 σηματοδότησε την είσοδο της Peugeot στη σύγχρονη εποχή: συμπαγές αλλά ευρύχωρο, πρακτικό, αποδοτικό και οικονομικό ταυτόχρονα, με μια ευρύτατη γκάμα κινητήρων και πρωτοποριακές λύσεις, όπως τις ράβδους στρέψεις για την πίσω ανάρτηση (πρωτιά για την Peugeot) που ελευθέρωνε περισσότερο χώρο στην καμπίνα. Παράλληλα ήταν το πρώτο μοντέλο που έλαβε τη νέα γενιά κινητήρων XU, από την οποία δεν έλειπε η ντίζελ επιλογή. Ο XUD7 των 1.769 κ.εκ. απέδιδε 60 ίππους, καθιστώντας το 205 αφενός το πρώτο γαλλικό μικρό με πετρελαιοκινητήρα, αφετέρου το πρώτο μικρό ντίζελ γενικά που προσέφερε απόδοση ανάλογη με το αντίστοιχο βενζινοκίνητο, αλλά με πολύ χαμηλότερη κατανάλωση (3,9 λίτρα/100 χλμ κατά μέσο όρο)!
Τη χρονιά του λανσαρίσματος, η γκάμα αποτελείτο από 4 βενζινοκινητήρες και 1 ντίζελ. Το 1984 προστέθηκαν τα θρυλικά GTI και Turbo 16, μαζί με το τρίθυρο αμάξωμα. Ακολούθησε μια ολόκληρη σειρά εκδόσεων, από τις πιο προσιτές (όπως η Junior του 1986, με τα τζιν καθίσματα), μέχρι τις πιο σικ, όπως η Lacoste ή η Gentry. Στην κορυφή όλων βέβαια, τοποθετείτο το Turbo 16. Η κεντρομήχανη και τετρακίνητη holologation special των 200 ίππων, που εξασφάλισε την έγκριση για τη συμμετοχή του του αγωνιστικού 205 T16. Ενός μοντέλου που απογείωσε το στάτους της Peugeot στο παγκόσμιο στερέωμα, μέσα από τις επιτυχίες στις ειδικές διαδρομές του Group B.
Το 1984, υπό την ώθηση του Jean Todt, οι Γάλλοι μπήκαν στην κορυφαία κατηγορία του Παγκόσμιου Πρωταθλήματος Ράλι. Κατά τη διάρκεια αυτής της πρώτης σεζόν, ο Ari Vatanen έδωσε μια πρόγευση από τα μελλούμενα, κερδίζοντας 3 αγώνες. Το 1985 και το 1986, το 205 Turbo 16 χάρισε στην Peugeot τον τίτλο στους Κατασκευαστές και στους Timo Salonen (1985) και Juha Kankkunen (1986) να πάρουν τις κούπες στους Οδηγούς. Με την κατάργηση του Group B στο τέλος του ’86, ο Jean Todt πρότεινε την είσοδο του 205 T16 στο Paris-Dakar. Η πρόκληση έγινε αποδεκτή και δικαιώθηκε τόσο το 1987 όσο και το 1988, όταν οι Ari Vatanen και Juha Kankkunen αντίστοιχα πανηγύρισαν τη νίκη στον θρυλικό αγώνα.
Το 1998, μετά από μια μακρά και πλούσια καριέρα 15 ετών και παραγωγής 5.278.050 μονάδων, το 205 πήρε το δρόμο της συνταξιοδότησης. Στο μυαλό των λάτρεων του αυτοκινήτου, θα παραμείνει για πάντα ο «ιερός αριθμός» της Peugeot. Aυτός που έβαλε τα θεμέλια μιας εξαιρετικής σειράς επιτυχημένων σουπερμίνι, που ξεκίνησε με το 206, συνεχίστηκε με το 207 και δεσπόζει σήμερα με τα 208 και e-208.