Ηλεκτρικά και κρύο γνωρίζουμε ότι βρίσκονται σε δυσλειτουργική σχέση μεταξύ τους. Η απόδοση της μπαταρίας πέφτει λόγω ψύχους, περιορίζοντας την αυτονομία σε σχέση με τις νορμάλ συνθήκες. Με αυτά κατά νου, προξενεί μια κάποια εντύπωση ότι η καλύτερη αγορά για EVs είναι αυτή της Νορβηγίας. Εκεί μεγαλουργούν εμπορικά τα Tesla, οι Mercedes EQ, τα Audi e-Tron και οι BMW i, παρότι τον περισσότερο καιρό επικρατούν θερμοκρασίες υπό ή το πολύ στα επίπεδα του μηδενός.
Προκειμένου να διαπιστώσουν πόσο χάνουν σε αυτονομία, το motor.no. πήρε σχεδόν όλα τα ηλεκτρικά που πωλούνται στη Νορβηγία και τα οδήγησε στους -2,2 βαθμούς Κελσίου μέχρι να μείνουν από μπαταρία! Ένα γιγαντιαίο τεστ 28 μοντέλων, στα οποία καταγράφηκε τόσο η μέγιστη αυτονομία όσο και η απόκλιση σε σχέση με τα εργοστασιακά νούμερα, με σκοπό να διαπιστωθεί η πτώση απόδοσης στο ψύχος. Τα αποτελέσματα έβγαλαν ως μεγάλους νικητές τα Tesla και τους Κινέζους, καθώς μοντέλα από αμφότερες τις πλευρές απέδειξαν πως επηρεάζονται λιγότερο από τον «ψόφο», όντας τα μόνα –μαζί με το Kia EV6 GT– με απώλειες κάτω του 20%.
Το Model S Standard ήταν ο μεγάλος νικητής, καθώς κατάφερε να διανύσει 530 χλμ. με μια φόρτιση και να γράψει -16%, συγκριτικά με τα 634 χλμ. που ανακοινώνει η Tesla. To Model X Plaid ακολούθησε, με 444 χλμ. και απόκλιση -18%, ενώ BMW i4 eDrive40 και NIO ET7 ισοβάθμησαν στην τρίτη θέση αυτονομίας, με 434 χλμ. έκαστο. Η BMW, ωστόσο, χάνει λιγότερο (-23% αντί –25% του NIO), οπότε δικαιωματικά παίρνει την τελευταία θέση του βάθρου. Μια άλλη «Μπέμπα», η ναυαρχίδα i7 xDrive60, διένυσε 424 χλμ., αλλά με απόκλιση -29%, ενώ πάνω από τα 400 χλμ. βρέθηκε και η Mercedes EQE 300 (409 χλμ.), όμως σημείωσε τις μεγαλύτερες απώλειες από όλα στο τεστ (-33%).
Ακόμα περισσότερο αποκλίνει η «ψυχρή» από την εργοστασιακή αυτονομία στο Skoda Enyaq Coupe RS (-34%, 338 χλμ.), ενώ τα Hongqi E-HS9 (-35%, 389 χλμ.) και Toyota bZ4X 2WD (-36%, 323 χλμ.) κατέλαβαν τις δυο τελευταίες θέσεις από πλευράς απόδοσης. Το Hongqi βρέθηκε στο τέλος της κατάταξης γενικά, χαλώντας λίγο τις πολύ καλές επιδόσεις των υπόλοιπων κινεζικών. Τα MG, για παράδειγμα, ήταν οι ευχάριστες εκπλήξεις. Το ZS LR έφτασε στα 352 χλμ. με απώλειες -20%, το 4 στα 338 χλμ. επίσης με -20%, το 5 στα 313 χλμ. με -18% και το Marvel R στα 308 χλμ., με -17%. Συνολικά, τη μικρότερη απόκλιση κατέγραψε ένας άλλος εκπρόσωπος της Κίνας: το Maxus Euniq6, με μόλις -10% (317 χλμ. αντί 354 χλμ.).
Δοκιμή αυτονομίας στο ψύχος | |||
Μοντέλο | Εργοστασιακή αυτονομία (βάσει WLTP) | Αυτονομία στο ψύχος | Απόκλιση |
Tesla Model S Standard | 634 km | 530 km | -16% |
Mercedes EQE 300 | 614 km | 409 km | -33% |
BMW i7 xDrive60 | 595 km | 424 km | -29% |
NINE ET7 | 580 km | 434 km | -25% |
BMW i4 eDrive40 | 565 km | 434 km | -23% |
Tesla Model X Plaid | 543 km | 444 km | -18% |
Nissan Ariya 2WD | 533 km | 400 km | -25% |
VW ID.5 Pro | 526 km | 378 km | -28% |
Hongqi E-HS9 prototype 120 kWt | 515 km | 389 km | -24% |
Skoda Enyaq Coupe RS | 510 km | 338 km | -34% |
Toyota bZ4X 2WD | 503 km | 323 km | -36% |
Voyage Free | 501 km | 391 km | -22% |
Hongqi E-HS9 | 465 km | 303 km | -35% |
Kia Niro EV | 460 km | 343 km | -25% |
Tesla Model Y 2WD | 455 km | 337 km | -26% |
Hyundai Ioniq 5 4WD | 454 km | 345 km | -24% |
Mercedes EQB 250 | 452 km | 334 km | -26% |
MG ZS LR | 440 km | 352 km | -20% |
JAC e-JS4 | 433 km | 323 km | -25% |
BMW iX1 | 428 km | 337 km | -21% |
Renault Megane | 428 km | 318 km | -25% |
MG 4 | 425 km | 338 km | -20% |
Kia EV6 GT | 424 km | 349 km | -18% |
BYD Atto 3 | 420 km | 311 km | -26% |
VW ID. Buzz | 408 km | 310 km | -24% |
MG 5 | 380 km | 313 km | -18% |
MG Marvel R | 370 km | 308 km | -17% |
Maxus Euniq6 | 354 km | 317 km | -10% |