Πολλές φορές παραπονιόμαστε, απολύτως δίκαια, για τη φορολόγηση των αυτοκινήτων στη χώρα μας, που απογειώνει τις λιανικές τιμές και φορτώνει με δυσανάλογα «καπέλα» όσα οχήματα περνάνε τα σύνορα της Ελλάδας. Ωστόσο, δεν θα πρέπει να ξεχνάμε πως υπάρχουν και πολύ χειρότερα. Μια κλεφτή ματιά στην Τουρκία, αρκεί.
Οι γείτονες βιώνουν στιγμές ισχνών αγελάδων, με το νόμισμα να καταρρέει και την καθημερινότητα να βαίνει διαρκώς αφόρητη. Πολλοί Τούρκοι αντιμετωπίζουν πρόβλημα βιοπορισμού, οπότε το τελευταίο που τους ενδιαφέρει είναι η αγορά αυτοκινήτου. Όσοι μπορούν, μάλλον το ξεχνούν επί τόπου. Κι αυτό γιατί, όπως έχουμε βιώσει πολύ έντονα στο «μεδούλι» μας, ο αυτόματος τρόπος αντιμετώπισης οικονομικής δυσπραγίας ενός κράτους, είναι η εξής τρομακτική λέξη: φόροι. Οι Τούρκοι έχουν βρει στο αυτοκίνητο το ιδανικό εξιλαστήριο θύμα, αλλάζοντάς του τα φώτα στη φορολόγηση.
Τα ζήσαμε -κι ακόμα ισχύουν- με το φόρο πολυτελείας, που στοχοποιεί τα αυτοκίνητα με κυβισμό άνω των 1.929 κ.εκ. και 2.500 κ.εκ. (5% και 13% επί της αντικειμενικής αξίας, αντίστοιχα). Η Τουρκία, όμως, έχει πάει την κατάσταση σκάλες πάνω. Πέρα από τον Φ.Π.Α. 18%, υπάρχει κάτι ανάλογο με τον δικό μας φόρο πολυτελείας. Ο «ειδικός φόρος κατανάλωσης» πρόκειται για το ίδιο ακριβώς πράγμα, μόνο που δίπλα κυμαίνεται σε απίστευτα ύψη. Όπως εδώ, έτσι και στην Τουρκία η χωρητικότητα του κινητήρα διώκεται. Αλλά όχι μόνη της. Η εργοστασιακή αξία τη συνοδεύει.
Όποιο αυτοκίνητο έχει μοτέρ κάτω από 1.6 λίτρα και εργοστασιακή αξία μικρότερη από 85.000 λίρες (7.600 ευρώ), φορολογείται με 45% ειδικού φόρου συν 18% Φ.Π.Α (63%)! Αν κοστίζει μεταξύ 85.000 και 130.000, με 50% (68% σύνολο). Κι αν ξεπερνά τις 130.000 λίρες, με 80% + 18% Φ.Π.Α. Σύνολο 98%! Ακόμα και ένα απλό Skoda Scala 1.5 TSI φτάνει να φορτώνεται με +112,4% σε φόρους, διαμορφώνοντας την αρχική τιμή στις 387.900 λίρες (34.800 ευρώ)! Κι ακόμα δεν έχουμε μπει στα «ωραία».
Από 1.6 μέχρι 2.0 λίτρα ο ειδικός φόρος κατανάλωσης μπορεί να αγγίξει το 150%, διαμορφώνοντας το συνολικό χαράτσι στο 195%. Κατά συνέπεια, ένα καινούργιο Skoda Kodiaq 2.0 TDI 200 PS καταλήγει να ξεκινά από το εξωπραγματικό αντίτιμο των 1,17 εκατ. λιρών. Με συναλλαγματικά λόγια, 105.023 ευρώ!!
Όσο ανεβαίνουν τα κυβικά, τόσο εντείνεται το δράμα. Από τα 3.0 λίτρα και τούδε, ο ειδικός φόρος κατανάλωσης φτάνει στο 220% και εκτινάσσει τη συνολική συγκομιδή του κράτους στο 277%. Το VW Touareg 3.0 V6 TDI, ας πούμε, ξεκινά από την ασύλληπτη τιμή των 2,47 εκατ. λιρών. Κάτι που μας κάνει 222.020 ευρώ! Για Porsche, Ferrari και λοιπές κατασκευές, απλά βάζουμε με το μυαλό μας…