Η αυτοκινητοβιομηχανία γενικότερα έχει την τάση να ανακυκλώνει εφαρμογές και ιδέες. Ή, για να είμαστε πιο ακριβείς, να τις εφαρμόζει εκ νέου και σε μεγαλύτερη κλίμακα όταν αναπτύσσεται το ανάλογο τεχνολογικό υπόβαθρο. Ας δούμε το downsizing, για παράδειγμα.
Πλέον είναι η κυρίαρχη τάση στην αυτοκίνηση, απειλούμενη από τα υβριδικά και αμφότερες οι τεχνοτροπίες από τα ηλεκτρικά. Όμως από το 2005, που παρουσιάστηκε ο πρώτος TSI, μέχρι σήμερα η συνταγή «λίγα κυβικά-πολύ τούρμπο» απαντάται σε κάθε κατηγορία. Η VW δεν εφηύρε τον τροχό, βέβαια. Πήρε την συνταγή των Lancia Delta S4 και Nissan Micra Super Turbo από τα μέσα-τέλη της δεκαετίας του 80, την εξέλιξε, την προσάρμοσε στα δεδομένα της εποχής και την προσέφερε σε πολύ ευρύτερο αγοραστικό κοινό. Τα αποτελέσματα δεν χρήζουν ιδιαίτερης ανάλυσης.
Κάτι αντίστοιχο έπραξε η Ford, το 2012. O 1.0 EcoBoost προσέφερε την απόδοση ατμοσφαιρικών 1.4 και 1.6 λτ. μοτέρ, με την κατανάλωση, τις εκπομπές ρύπων και τα πάγια έξοδα (τέλη, ασφάλιστρα) 1.000άρη. Η απόδοση των 100 ίππων και 170 Nm ροπής από 999 κ.εκ. προκάλεσε αίσθηση, έφτασε μέχρι τα 140 άλογα, το μοτέρ κέρδισε τόσα βραβεία που χάθηκε ο λογαριασμός, κινεί σήμερα τα περισσότερα μοντέλα της ευρωπαϊκής γκάμας του «Μπλε Οβάλ» και οδήγησε στην δημιουργία του πιο σύγχρονου κύματος downsizing: αυτό των τρικύλινδρων τούρμπο 1.000άρηδων.
Δείτε ακόμα: Το Fiat Punto GT είναι το «βρωμόγκαζο» της καρδιάς μας!
Πάνω από 20 χρόνια πίσω, η Daihatsu παρουσίασε μια πρόταση που, χωρίς να το γνωρίζει τότε, έμελλε να αποτελέσει τον κανόνα στα σούπερμινι δυόμιση δεκαετίες αργότερα. Το Charade GTti εμφανίστηκε το 1987, ως η εναλλακτική πρόταση στα hot hatches. Στα ατμοσφαιρικά 1.800άρια και 1.900άρια μοτέρ των VW Golf GTI MK2 και Peugeot 205 GTi, οι Ιάπωνες αντιπαρέθεσαν έναν λιλιπούτειο τρικύλινδρο 993 κ.εκ. με μπλοκ από χυτοσίδηρο και αλουμινένια κεφαλή. Η οποία κεφαλή φιλοξενούσε 4 βαλβίδες ανά κύλινδρο, διπλούς εκκεντροφόρους και ηλεκτρονικό ψεκασμό πολλαπλών σημείων.
Σε συνδυασμό με την τουρμπίνα της ΙΗΙ, η απόδοση έφτανε τους 101 ίππους στις 6.500 σ.α.λ. και τα 130 Nm ροπής στις 3.500 σ.α.λ. Σε σχέση με τα 139 άλογα του 16βάλβιδου Golf GTI, το Charade φαινομενικά ήταν αουτσάιντερ. Το χαμηλό βάρος των 810 κιλών, όμως, συνεπικουρούμενο από το κοντό 5άρι χειροκίνητο κιβώτιο καθιστούσε το GTti «πύραυλο τσέπης». Τα πρώτα 100 χλμ./ώρα ήταν υπόθεση μόλις 8,2 δλ. και η τελική έφτανε τα 185 χλμ./ώρα. Ακόμα πιο εντυπωσιακό ήταν το γεγονός, πως σχεδόν την έπιανε (0-180 χλμ./ώρα για την ακρίβεια) σε λιγότερο από 40 δλ (39,1)!
Παράλληλα, το στήσιμο ανάρτησης και σασί φρόντιζε ώστε να μεταφέρει όλη αυτή τη ρώμη εντός των στροφών. Τα γόνατα ΜακΦέρσον εμπρός-πίσω, μαζί με τα δισκόφρενα στις τέσσερις άκρες του αμαξώματος, φρόντιζαν για το κοντρολάρισμα των κινήσεων του αμαξώματος. Μάλιστα η μελέτη των μηχανικών ήταν τέτοια, ώστε δεν έλειπαν οι μπάρες θόλων και ψαλιδιών μπροστά. Μοναδικό ψεγάδι το μηχανικό τιμόνι των 4 στροφών από άκρη σε άκρη, που δυσκόλευε κάπως το έργο του οδηγού (παρόμοιο ζήτημα παρουσίαζε και το Honda CRX).
Ο εξοπλισμός για τα δεδομένα της εποχής και της κατηγορίας, ήταν πλήρης. Ηλεκτρικά παράθυρα και καθρέπτες, αντιθαμβωτικός εσωτερικό κάτοπτρο, ηχητική ειδοποίηση αναμμένων φώτων, μπαρόμετρο, μπάκετ καθίσματα, αυτόματο τσοκ ψυχρής εκκίνησης και τριοδικός καταλύτης ήταν μερικά μόνο από τα στάνταρ στοιχεία, ενώ προαιρετικά υπήρχαν υδραυλικό τιμόνι, ηλεκτρική ηλιοροφή, συναγερμός, ηχεία πίσω, πιτσιλήθρες φώτων και air condition.
Διαβάστε επίσης: Σας έχει λείψει το Nissan Sunny;
Το πόσο μπροστά ήταν από την εποχή του ο CD-80, αποτυπώνεται στο γεγονός πως μέχρι το λανσάρισμα της έκδοσης με τα 120 άλογα του 1.0 EcoBoost το 2012, ήταν ο πιο ισχυρός 1.000άρης παραγωγής. Το Charade GTti δε, κατέχει ακόμα πιο περήφανη θέση στα κιτάπια της αυτοκινητικής Ιστορίας: μέχρι σήμερα -και παρά την κυκλοφορία των Fiesta Black/Red Edition προηγούμενης γενιάς, μαζί με τα σημερινά ST-Line των 140 ίππων- παραμένει το ταχύτερο 1.000άρι παραγωγής όλων των εποχών, με τα 8,2 δλ. που δήλωνε η Daihatsu για το 0-100 χλμ./ώρα. «Θα το προσπεράσετε μόνο όταν σταματήσει», έλεγε η διαφημιστική καταχώρηση της ελληνικής αντιπροσωπείας το 1992. Για τα αυτοκίνητα με κινητήρα έως 1 λίτρο, ισχύει ακόμα τώρα!