31 χρόνια Lexus: To κερδισμένο στοίχημα της Toyota

Πριν από 3 δεκαετίες (τυπικά 4, αναλογιζόμενοι και την αλλαγή του έτους) εμφανίστηκε μια μάρκα πολυτελών αυτοκινήτων εξ Ανατολών, που σκοπό είχε να μπει σφήνα στη γερμανική  «τριανδρία» των Audi-BMW-Mercedes. Με ένα όνομα εντυπωσιακό: Lexus.

Η καταγωγή; Σαφώς πιο ταπεινή. Από το Αΐτσι και με υπόβαθρο τα Toyota Corolla, Camry και Land Cruiser. Το 1983 ο τότε πρόεδρος του ιαπωνικού γίγαντα, Eiji Toyoda, ανακοίνωσε το όραμά του για την κατασκευή του καλύτερου αυτοκινήτου στον κόσμο. Το project «Flagship 1», ή για ευκολία «F1». Η νοερή σύνδεση με την κορωνίδα του motorsport δεν είναι τυχαία, καθώς ο Toyoda ήθελε ένα μοντέλο που θα ήταν το ίδιο (κορωνίδα, δηλαδή, ή ναυαρχίδα) για τα αυτοκίνητα παραγωγής. Ένα project που διήρκεσε 6 χρόνια και απασχόλησε 60 σχεδιαστές, 24 ομάδες μηχανολόγων, 1.400 μηχανικούς, 2.300 τεχνικούς, 220 εργάτες υποστήριξης, οδηγώντας σε περισσότερα από 450 πρωτότυπα και κόστος που ξεπέρασε το 1 δις δολάρια!

Καθ’ όλη τη διάρκεια των προεργασιών, οι έρευνες αγοράς έδιναν και έπαιρναν. Η Toyota ήθελε να είναι σίγουρη για το τι ζητούσε ο κόσμος και πώς θα μπορούσε να υποδεχτεί καλύτερα το πολυτελές της μοντέλο. Όλες οι έρευνες που διεξήχθησαν στις Η.Π.Α. κατέληγαν στο ίδιο συμπέρασμα: με το όνομα «Toyota», το μοντέλο δεν θα «περπάταγε». To 1986, η διαφημιστική Saatchi & Saatchi δημιούργησε την Team One. Μια ομάδα ατόμων που επιφορτίστηκαν με την εύρεση ονόματος για την επερχόμενη μάρκα. Συνολικά 219 προτάσεις κατατέθηκαν, μεταξύ των οποίων τα Vectre, Verone, Chaparel, Calibre και Alexis, που προκρίθηκαν στην τελική πεντάδα. Το τελευταίο μάλιστα προερχόταν από τον πρωταγωνιστικό χαρακτήρα της «Δυναστείας», την Alexis Carrington! Και ήταν αυτό που πήρε το πράσινο φως.

Δείτε ακόμα: Daihatsu Charade Gtti: To downsizing πριν γίνει μόδα

Επειδή, όμως, οι Ιάπωνες φοβόντουσαν πως ο κόσμος θα συσχέτιζε το όνομα με την τηλεοπτική σειρά και όχι το αυτοκίνητο, έκοψαν το «Α». Lexis λοιπόν, έχοντας και ελληνικό υπόβαθρο. Η «Λέξη» δεν έγινε ποτέ πραγματικότητα, όμως, καθώς μια εταιρία πληροφορικής, με το όνομα LexisNexis, προειδοποίησε για κίνηση νομικών ενεργειών. Οπότε το «i» αντικαταστάθηκε με το «u», τα ελληνικά με λατινικά και το «Lexis» έγινε Lexus.

Το πρώτο αυτοκίνητο της νεότευκτης ιαπωνικής φίρμας, αυτό που είχε το καθήκον του «καλύτερου στον κόσμο», ήταν το LS400. Μια λιμουζίνα 5 μέτρων, με 4λιτρο V8 κινητήρα 250 ίππων, διπλά ψαλίδια γύρω-γύρω με διπλά αμορτισέρ (και προαιρετικά αερανάρτηση), 0-100 χλμ./ώρα σε 8,3 δλ., τελική ταχύτητα 250 χλμ./ώρα και τιμή 35.000 δολαρίων. Συγκριτικά με τις ανταγωνιστικές BMW 735i και Mercedes W126 420 SE, το LS400 ήταν ταχύτερο, οικονομικότερο, παρόμοια εξοπλισμένο και κόστιζε κοντά στις 20.000 λιγότερο.

Αναμενόμενα, αποτέλεσε φρενήρη εμπορική επιτυχία στις Η.Π.Α. «ισοπεδώνοντας» τόσο τις γερμανικές, όσο και τις αμερικανικές (Cadillac και Buick) επιλογές.

Έκτοτε, τα Lexus αγαπήθηκαν από ράπερ και αθλητές, έγιναν γνωστά σε όλο τον κόσμο, ξεπέρασαν τις 10 εκατομμύρια πωλήσεις, εξελίχθηκαν σε ηγετική φιγούρα της αξιοπιστίας και έγιναν με το σπαθί τους η πιο επιτυχημένη προσπάθεια δημιουργίας brand. Να σημειωθεί πως πρώτη το επιχείρησε η Honda με την Acura, δεύτερη η Nissan με τα Inifiniti και τελευταία -και καλύτερη, όπως αποδείχτηκε- η Toyota.

Ξεχωρίζοντας ένα βάθρο από τα σημαντικότερα μοντέλα και εξαιρώντας το LS400, εύφημο μνεία αξίζουν τα RX400h, LFA και φυσικά το IS200.

Διαβάστε επίσης: Ιαπωνικό το πρώτο αυτοκίνητο με κάμερες αντί για καθρέφτες

Το RX400h παρουσιάστηκε το 2007 και ουσιαστικά έδειξε το μέλλον, όντας το πρώτο υβριδικό SUV. Έγινε το πιο εμπορικό μοντέλο στα χρονικά της φίρμας και πούλησε μέχρι και στη χώρα μας, εκμεταλλευόμενο την απαλλαγή από την καταβολή τελών κυκλοφορίας (η σουρεάλ εποχή που ζήσαμε, όπου το Lexus των 50.000 ευρώ δεν πλήρωνε τέλη και το Kia Picanto των 8.000 χρεωνόταν κανονικά).

Το LFA αποτέλεσε την ευχάριστη έκπληξη της εικοσαετίας, προερχόμενο από μια εταιρία με μηδενικό background στην κατηγορία και εκ διαμέτρου αντίθετο προφίλ. Ρηξικέλευθο μηχανολογικά, με ανθρακονημάτινο monocoque σασί και έναν V10 4.8 λίτρων, που εξελίχθηκε σε συνεργασία με τη Yamaha, αποδίδει 560 ίππους στις 8.700 σ.α.λ., στροφάρει μέχρι τις 9.500 σ.α.λ. και ακούγεται έτσι

Για το τέλος, αφήσαμε το αυτοκίνητο που έβαλε την Lexus στον ευρωπαϊκό χάρτη. Ένα μοντέλο που χτύπησε την εδραιωμένη BMW Σειρά 3 από εκεί που δεν το περίμενε, το 1998, αλλά και ακριβώς εκεί που διέπρεπε: στην οδηγική απόλαυση και το στήσιμο.

Το IS200 μας ήρθε με 2λιτρο εξακύλινδρο εν σειρά εξακύλινδρο 155 ίππων, άψογο ζύγισμα, μπλοκέ διαφορικό, ανεπανάληπτο 6άρι χειροκίνητο και πίσω φανάρια που δημιούργησαν μόδα στην παγκόσμια βελτιωτική σκηνή. Μπόνους, το κομπρεσοράτο των 210 ίππων που δεν σταμάταγε να «γυρνάει».

 

Get it on Google Play Download on the App Store