Ήταν 2012 όταν η Mazda τερμάτιζε την παραγωγή του RX-8 και έβαζε στον «πάγο» τους Wankel κινητήρες. Αρκετά πρωτότυπα, εκατοντάδες renderings, αμέτρητες φήμες και 10 χρόνια αργότερα, ο περιστροφικός κινητήρας επιστρέφει στο πορτφόλιο των Ιαπώνων! Όχι μέσω κάποιου νέου «ΡοΧι», αλλά στο plug-in υβριδικό σύστημα κίνησης του νέου MX-30 e-Skyactiv R-E.
H αναβαθμισμένη εκδοχή του ηλεκτρικού MX-30 χρησιμοποιεί έναν ατμοσφαιρικό Wankel 830 κ.εκ., με απόδοση 75 ίππων στις 4.700 σ.α.λ. και 116 Nm στις 4.000 σ.α.λ., ως γεννήτρια για τον ηλεκτροκινητήρα. Το περιστροφικό μοτέρ, δηλαδή, δεν κινεί το ίδιο τους εμπρός τροχούς, αλλά φορτίζει τη μπαταρία των 17,8 kWh και διευρύνει το πεδίου δράσης του ηλεκτρικού. Το κανονικό MX-30, που εφοδιάζεται με συστοιχία 35,5 kWh, ανακοινώνεται με 200 χλμ. μέγιστης αυτονομίας. Παρά τη μικρότερη μπαταρία του R-E, ο Wankel κάνει θαύματα και εκτινάσσει τη δυνατότητα μετακίνησης χωρίς φόρτιση σε περισσότερα από 600 χλμ.! Πάνω από τα τριπλά, δηλαδή, σε σχέση με το αμιγώς EV.
Η ηλεκτρική αυτονομία του περιστροφικού MX-30 μπορεί να φτάσει στα 85 χλμ., αφήνοντας στη συνέχεια τον Wankel σε ρόλο φορτιστή και μέχρι να αδειάσει το ρεζερβουάρ των 50 λίτρων, που τοποθετείται μπροστά από τον πίσω άξονα (στο δάπεδο η μπαταρία). Η συνολική ισχύς αυξάνεται στα 169 άλογα (από 145) από, επιταχύνοντας τα 1.703 κιλά του PHEV Mazda στα πρώτα 100 χλμ./ώρα εντός 9,1 δλ. και μέχρι τα 140 χλμ./ώρα της ηλεκτρονικά περιοριζόμενης τελικής. Εκεί που οι αριθμοί μοιάζουν από άλλο σύμπαν για αυτοκίνητο με Wankel, είναι στην κατανάλωση και τις εκπομπές ρύπων. Το MX 30 e-Skyactiv R-E ανακοινώνεται στα 1,0 λίτρα/100 χλμ. και τα μόλις 21 γρ.CO2/χλμ.!
Η φόρτιση διαρκεί 1 ώρα και 40 λεπτά σε παροχή 11 kW, ενώ με τη χρήση DC 36 kW ανεβαίνει από το 20 στο 80% μέσα σε 25 λεπτά. Το μοντέλο που παρουσιάστηκε στην Έκθεση Αυτοκινήτου των Βρυξελλών είναι το Edition R, που ξεχωρίζει από το χρώμα Maroon Rouge στην οροφή και τις κολώνες – μια νύξη στην οροφή του πρώτου Mazda παραγωγής, του R360 Coupe από το 1960. Το υπόλοιπο αμάξωμα και το εσωτερικό βάφονται σε μαύρη απόχρωση, την ώρα που στην καμπίνα συναντάμε το έμβλημα του ρότορα ραμμένο στα πατάκια, καθώς και ανάγλυφο στα προσκέφαλα των καθισμάτων.
Το περιστροφικό plug-in υβριδικό θα ξεκινήσει την εμπορική του πορεία τους αμέσως επόμενους μήνες, ενώ έχουμε ήδη τις πρώτες τιμές. Στη Γερμανία ξεκινά από τις 35.990 ευρώ, όσο δηλαδή και το αμιγώς ηλεκτρικό. Η κορυφαία έκδοση Edition R πάντως είναι σημαντικά ακριβότερη, φτάνοντας στις 45.040 ευρώ.