Όταν ένα αυτοκίνητο φέρει τον τίτλο της πιο αποδοτικής Mercedes όλων των εποχών, τότε ξέρεις ότι δεν μπορείς να περιμένεις κάτι λιγότερο από την αιχμή της τεχνολογίας. Εξυπακούεται πως αυτό ισχύει στην περίπτωση της Vision EQXX.
To φουτουριστικό πρωτότυπο δεν κάνει τώρα την πρώτη του εμφάνιση, καθώς η πρεμιέρα του πραγματοποιήθηκε τον Ιανουάριο. Τα τεχνικά χαρακτηριστικά, η τεχνολογία και η σχεδίαση της Vision EQXX μας είχαν αφήσει άλαλους, με αιχμή του δόρατος τους ισχυρισμούς των Γερμανών περί αυτονομίας. Οι ανακοινώσεις της Mercedes έκαναν λόγο για 1.000 χλμ. μεταξύ των φορτίσεων και μια εξαιρετικά χαμηλή μέση τιμή κατανάλωσης, της τάξης των 10 kWh/100 χλμ. Το θέμα, όμως, είναι πως άλλο να υποστηρίζεις κάτι στη θεωρία (και τις δικές σου, ιδανικές μετρήσεις), άλλο να το επαληθεύεις στην πραγματικότητα.
Προκειμένου να αποδείξουν του λόγου το αληθές, οι άνθρωποι της Mercedes οργάνωσαν ένα ταξίδι από το εργοστάσιο Electric Software Hub (ESH) της εταιρίας, στο Zιντελφίγκεν, μέχρι την παραλιακή πόλη του Κασί, στη Γαλλία. Μια διαδρομή με έντονες υψομετρικές διαφορές, μπόλικη οδήγηση σε ορεινό στροφιλίκι, αρκετή σε autobahn και κάμποση σε πόλη. Επιπλέον, όλοι οι δρόμοι παρέμειναν εντελώς ανοιχτοί στην κυκλοφορία. Κάτι που σημαίνει πως η EQXX θα είχε να αντιμετωπίσει έργα, μποτιλιαρίσματα και «πεσίματα» από έκθαμβους περαστικούς, για να χαζέψουν το φαντασμαγορικό αυτοκίνητο. Κυριότερα, δε, όλα αυτά θα λάμβαναν χώρα σε μια απόσταση μεγαλύτερη των 1.000 χλμ.!
Η Mercedes ετοίμασε έναν προσομοιωτή, προσαρμοσμένο σε μια EQB, που «έτρεχε» παράλληλα με την EQXX. Τακτική που απέφερε καρπούς, όταν στο πραγματικό αυτοκίνητο εμφανίστηκε ένα μικροπρόβλημα με τον εναλλάκτη. Οι μηχανικοί εξέτασαν τη βλάβη στον προσομοιωτή και μπόρεσαν να κατευθύνουν το πλήρωμα της EQXX, ώστε να επιδιορθώσουν μόνοι τους το ζήτημα. Αυτό ήταν και η μοναδική ανησυχία σε όλο το ταξίδι. Κατά τα άλλα δεν υπήρξε το παραμικρό σε 12 ώρες οδήγησης, που διακόπηκαν μόνο από δυο 15λεπτα διαλείμματα για αλλαγή οδηγών και έλεγχο πιέσεων στα ελαστικά. Και, φυσικά, δεν ετέθη ούτε ίχνος προβλήματος με την επάρκεια της μπαταρίας των 100 kWh.
Έπειτα από 1007,4 χλμ. σε δημόσιους δρόμους και απολύτως πραγματικές συνθήκες, απέμειναν 137 χλμ. στην ένδειξη αυτονομίας του ψηφιακού πίνακα οργάνων. Συνολικά, δηλαδή, η Vision EQXX θα μπορούσε να φτάσει στα 1.444 χλμ. με μια φόρτιση! Η μέση τιμή της κατανάλωσης συνέτριψε το εργοστασιακό νούμερο, καταγράφοντας 8,7 kWh/100 χλμ. – κάνοντας τη μετατροπή, παίρνουμε ως ισοδύναμο 0,98 λίτρα/100 χλμ.! Μάλιστα, οι οδηγοί δεν χρειάστηκε να «συρθούν» για να πετύχουν τέτοια κατανάλωση. Στην εθνική έφταναν άνετα μέχρι τα 140 χλμ./ώρα και απλά πρόσεχαν να μην πατάνε απότομα το γκάζι, αξιοποιώντας στο έπακρο την ανάκτηση ενέργειας και τον εξωπραγματικό συντελεστή οπισθέλκουσας Cd 0,17. Τα ηλιακά πάνελ στην οροφή (117 τον αριθμό), που προσθέτουν έως 25 χιλιόμετρα αυτονομίας, επίσης έκαναν δουλίτσα.
Η Vision EQXX χρησιμοποιεί συνθετικά υλικά, καταφέρνοντας να κρατήσει το βάρος στα 1.750 κιλά. Ο ηλεκτροκινητήρας παράγει 204 ίππους και παρουσιάζει ένα από τα υψηλότερα ποσοστά απόδοσης όλων των εποχών, καθώς το 95% της ενέργειας μετουσιώνεται σε κίνηση από τους πίσω τροχούς! Συγκριτικά, σε ένα κινητήρα εσωτερικής καύσης μόνο το 30% φτάνει στους κινητήριους τροχούς. Οι μηχανικοί της Mercedes συνεργάστηκαν με τους ομολόγους τους στη Mercedes-AMG High Performance Powertrains, χρησιμοποιώντας τεχνολογία παρμένη από τη Formula 1 για την κατασκευή της μπαταρίας.
Για παράδειγμα, το ελαφρύ καπάκι είναι κατασκευασμένο από ένα μοναδικό, βιώσιμο σύνθετο υλικό που προέρχεται από υπολείμματα ζαχαροκάλαμου, ενισχυμένο με ανθρακονήματα, όπως χρησιμοποιείται στην κορωνίδα του motorsport. Η μπαταρία διαθέτει επίσης ενεργή εξισορρόπηση κυψελών, που σημαίνει ότι αντλεί την ενέργεια ομοιόμορφα από τις κυψέλες ενώ το αυτοκίνητο είναι εν κινήσει, δίνοντάς του μεγαλύτερη αντοχή. Σε αυτό συνεισφέρει και το προηγμένο σύστημα διαχείρισης θερμότητας, φροντίζοντας για την ακεραιότητα των κυψελών κάτω από ακραίες θερμοκρασίες (κυρίως ψύχους, που ταλαιπωρούν περισσότερο τα ηλεκτρικά).
Αναφορικά με τις πιθανότητες για πέρασμα σε παραγωγή, η Vision EQXX δύσκολα θα τα καταφέρει αυτούσια. Κάποιες από τις προηγμένες τεχνολογίες της (όπως η μπαταρία), πάντως, θα βρουν το δρόμο για την αγορά.