Η οδήγηση των σύγχρονων αυτοκινήτων, συνοδεύεται από αρκετή δόση αλληλεπίδρασης με τον οδηγό. Και δεν αναφερόμαστε στην διεπαφή μηχανής-ανθρώπου που προκύπτει μέσα από τα στροφιλίκια, την ανάπτυξη πλευρικών και κάθετων δυνάμεων, την αίσθηση που αποκομίζει κανείς από τα χειριστήρια και λοιπά ρομαντικά. Μιλάμε για τις παρεμβάσεις που κάνουν τα ηλεκτρονικά συστήματα, προς διατήρηση της πορείας και αύξηση της ασφάλειας.
Τα επικουρικά συστήματα, όπως ονομάζονται, ξεκίνησαν ως ηχητικές και οπτικές ειδοποιήσεις όταν αντιλαμβάνονταν πως επίκειται πρόσκρουση στο προπορευόμενο όχημα. Σήμερα, έχουν φτάσει στο σημείο να επιτηρούν και να παρεμβαίνουν στα πιο ζωτικά χειριστήρια του αυτοκινήτου, όπως το τιμόνι και τα φρένα. Κάτι που συμβαίνει για να προλαμβάνουν καταστάσεις και να διορθώνουν λάθη. Πόσο αποτελεσματικά το κάνουν στην πραγματικότητα, όμως; Τις απαντήσεις δίνει ο Euro NCAP.
O ανεξάρτητος φορέας έχει ενσωματώσει στις δοκιμές του και τα συστήματα ασφαλείας, αξιολογώντας την πληρότητα παρουσίας τους στον εξοπλισμό του εκάστοτε μοντέλου, τον τρόπο παρέμβασης και το βαθμό αποτελεσματικότητας. Αυτόματο φρενάρισμα και διατήρηση λωρίδας είναι οι δυο κυριότερες παράμετροι που εξετάζονται. Στον πιο πρόσφατο γύρο δοκιμών υποβλήθηκαν 9 μοντέλα, με τις βαθμολογίες να εκτείνονται σε όλη την κλίμακα. Από την πιο χαμηλή, μέχρι την υψηλότερη. Εδώ ο μέγιστος αριθμός αστεριών είναι 4, αντί 5 των crash tests, και η βαθμολόγηση συνεχίζει να γίνεται με τη μορφή ποσόστωσης.
Η BMW τα πήγε εξαιρετικά, καταλαμβάνοντας τις δυο πρώτες θέσεις με τις Σειρά 3 και iX3. Αμφότερες απέσπασαν 4 αστέρια και βαθμό «λίαν καλώς», με την ηλεκτρική X3 να πετυχαίνει 86% στην πληρότητα και 83% στην αποτελεσματικότητα. Η 3άρα σκόραρε 90% στην πληρότητα και 82% στην αποτελεσματικότητα, με το μέσο όρο να την τοποθετεί στην κορυφή. Πολύ καλά τα πήγε και το Audi Q8, με 84% στην πληρότητα εξοπλισμού, 78% στην αποτελεσματικότητα και επίσης 4 αστέρια.
Η Ford Mustang Mach-E ακολούθησε με 3 αστέρια και βαθμολογία 69% αποτελεσματικότητα/83% πληρότητα, λίγο μπροστά από το Cupra Formentor (3 αστέρια, 70% και 74% αντίστοιχα). Ο μέσος όρος ήταν αυτός που έπληξε την κατάταξη του Hyundai Ioniq 5, το οποίο ναι μεν έφτασε στο 77% για την αποτελεσματικότητα, όμως πέτυχε μόλις 50% στην πληρότητα του πακέτου ασφαλείας – εξ ου και τα 2 αστέρια. Ίδια αστέρια για το Polestar 2, αντίθετοι δρόμοι. Το ηλεκτρικό των Σουηδών σκόραρε 85% στην πληρότητα (3ο καλύτερο), αλλά δεν κατάφερε να ξεπεράσει το 50% στην αποτελεσματικότητα.
Αντίθετα, Toyota Yaris και Opel Mokka-e δεν τα πήγαν ιδιαίτερα καλά. Αμφότερα με 1 αστέρι (επαναλαμβάνουμε, στα 4 όχι στα 5) και μέτριες επιδόσεις στους δυο τομείς, με το Yaris να πετυχαίνει 56% στην αποτελεσματικότητα και 53% στην πληρότητα, έχοντας το ηλεκτρικό Mokka στο 57% και μόλις 44% αντίστοιχα.