Είναι κοινώς αποδεκτό, πως τον κλάδο του αυτοκινήτου τα τελευταία χρόνια δεν θα τον χαρακτηρίζαμε… ανθηρό. Και ειδικά τώρα με τις νέες νόρμες της Ε.Ε. που θα τεθούν σε ισχύ το επόμενο 3μηνο, οι εταιρείες είναι ιδιαίτερα προβληματισμένες, μιας και η οικονομική κατρακύλα θα συνεχιστεί!
Ο προβληματισμός αυτός ήταν έκδηλος και στην έκθεση της Φρανκφούρτης, όπου αρκετές εταιρείες δεν συμμετείχαν φέτος, ενώ και από τις συμμετέχουσες εταιρείες, υψηλόβαθμα στελέχη δεν έκρυβαν τον προβληματισμό τους.
Δείτε ακόμα: Πως γίνονται οι μετρήσεις εκπομπών ρύπων;
Οι νέες νόρμες θα τεθούν σε ισχύ από την 1η Ιανουαρίου 2020, με τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα να πρέπει να είναι ακόμα χαμηλότερες σε επίπεδο στόλου πωλήσεων (95 γρ./χλμ.), κάτι που για να επιτευχθεί απαιτεί μεγάλες επενδύσεις από τις κατασκευάστριες εταιρείες. Οι τελευταίες υποστηρίζουν, ότι για να καταφέρουν να πιάσουν το όριο της Ένωσης, τα ακριβότερα υλικά που θα πρέπει να χρησιμοποιήσουν, αλλά και οι νέες τεχνολογίες που απαιτούνται για να είναι συμβατά τα νέα αυτοκίνητα με τους νέους κανονισμούς, θα εκτοξεύσουν και τις τιμές αγοράς τους. Κίνηση που μπορεί να στείλει τις πωλήσεις τους στα τάρταρα. Από την άλλη, αν δεν ρίξουν άμεσα τους ρύπους τους, κινδυνεύουν με πρόστιμα που μπορεί να αγγίξουν ακόμα και τα 25 δις ευρώ, νούμερο που μπορεί ακόμα και να οδηγήσει σε χρεοκοπία μια εταιρεία. Μπρος γκρεμός και πίσω ρέμα δηλαδή! Κι ο φαύλος κύκλος συνεχίζεται, μιας και η μοναδική σωτηρία για τη μείωση των ρύπων, είναι να αυξηθούν οι πωλήσεις των ηλεκτρικών μοντέλων, αλλά προς το παρόν το αγοραστικό κοινό τους γυρνάει την πλάτη, παρά το γεγονός πως οι εταιρείες έχουν διευρύνει κατά πολύ την γκάμα τους. Βλέπετε η υψηλή τιμή τους, το περιορισμένο δίκτυο φόρτισης στις περισσότερες χώρες, ο χρόνος φόρτισης και η αυτονομία, αποτελούν τροχοπέδη για την αγορά τους.
Όπως πολύ εύστοχα δήλωσε ο επικεφαλής του Group PSA, Carlos Tavares, «Έχουμε αυτοκίνητα τα οποία κοστίζουν 10.000 ευρώ παραπάνω για να κατασκευαστούν, οι στόχοι για τις εκπομπές του στόλου απαιτούν πωλήσεις, αλλά οι πελάτες δεν δείχνουν ενδιαφέρον. Αν μη τι άλλο, έχουμε όλα τα συστατικά για ένα εκρηκτικό κοκτέιλ!» Και συνέχισε λέγοντας: «Αναρωτιέμαι αν υπάρξουν χρεοκοπίες εταιρειών ποια θα είναι η έκταση της επόμενης αλλαγής που θα θελήσει να θεσπίσει η Ευρωπαϊκή Ένωση;» Και δεν υπερβάλλει, μιας και κάτι τέτοιο αναμένουν οι αναλυτές.
Διαβάστε επίσης: Πώς «κλέβουν» τα φορτηγά στις εκπομπές ρύπων;
Οι προβλέψεις για τις παγκόσμιες πωλήσεις δεν είναι ευοίωνες μιας και για αυτό το έτος αναμένεται να υπάρξει πτώση κατά 5%, ενώ για το 2020 τα πάντα είναι αβέβαια. Σύμφωνα με τη μελέτη της ασφαλιστικής εταιρείας Atradius, δεν είναι απίθανο τα επόμενα πέντε χρόνια να έχουμε μια χρεοκοπία από ένα μεγάλο όνομα του κλάδου, με τον μεγαλύτερο κίνδυνο να εντοπίζεται στη Γερμανία και στη Μεγάλη Βρετανία. Όμως αν ο εμπορικός πόλεμος μεταξύ Αμερικής και Κίνας συνεχιστεί, τότε το «λουρί θα σφίξει» και για τις ιαπωνικές εταιρείες!