Η παρουσίαση του πρώτου, αμιγώς τουρκικού αυτοκινήτου συνοδεύτηκε από την ανάλογη θριαμβολογία. Πρώτη βόλτα με τον Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν στο τιμόνι, «μπηχτές» για τη VW («αφού δεν έκαναν εργοστάσιο, φτιάξαμε μόνοι μας αυτοκίνητο»), διθύραμβοι από τα εγχώρια μέσα και εκτιμήσεις για μπαράζ πωλήσεων των TOGG (Turkey’s Automobile Initiative Group). Όμως η πραγματικότητα είναι κομμάτι διαφορετική από τις βλέψεις των γειτόνων.
Δείτε ακόμη: Το σημείο «SOS» των ηλεκτρικών αυτοκινήτων
Πρώτο ζήτημα, και κοινό με εμάς, είναι αυτό της μηδενικής υποδομής. Στην αχανή έκταση των 783.356 τετραγωνικών χιλιομέτρων της τουρκικής επικράτειας, υπάρχουν μόλις 1.200 σημεία φόρτισης! Για να το δούμε από δημογραφική σκοπιά, ο πληθυσμός ξεπερνά τα 82 εκατομμύρια. Ως μέσο αναφοράς, θα πάρουμε την Ολλανδία που είναι από τις πιο προηγμένες χώρες στον τομέα των ηλεκτρικών. Σε μια έκταση μόλις 41.543 τετρ.χλμ. και για 17,3 εκατ. πληθυσμού, οι Ολλανδοί διαθέτουν περισσότερους από 50.000 δημόσιους φορτιστές. Συνυπολογίστε το γεγονός πως οι Τούρκοι προσβλέπουν σε 175.000 πωλήσεις ετησίως και αντιλαμβάνεστε πως οι αριθμοί δεν «βγαίνουν» από καμία οπτική.
Ακόμα και η αναντιστοιχία υποδομής – υποσχόμενης ζήτησης, όμως, ωχριά μπροστά στο μεγαλύτερο και σαφώς πιο χειροπιαστό πρόβλημα.
Δείτε ακόμη: Τρία ηλεκτρικά αυτοκίνητα για το ΥΠΕΝ
Λόγω της ολοένα αυξανόμενης παραγωγής ηλεκτρικών οχημάτων παγκοσμίως, πολύ απλά δεν υπάρχουν μπαταρίες για όλους! Η Ford δέχτηκε τόσο πολλές παραγγελίες για την Mustang Mach-E, ώστε αναγκάστηκε να περιορίσει την παραγωγή στις 50.000 μονάδες ετησίως. H Mercedes, από την άλλη, αποδείχτηκε προνοητική: δαπάνησε 20 δις ευρώ και αγόρασε μια τεράστια ποσότητα μπαταριών, ώστε να δημιουργήσει στοκ για την επερχόμενη ηλεκτρική γκάμα της. Μάλιστα, οι προμηθευτές μπαταριών (όπως οι A123Systems, Bosch, LG Chem και Panasonic) διατηρούν λίστες αναμονής και προτεραιότητας. Στις οποίες, μια νεότευκτη τουρκική εταιρία παίρνει θέση στο τέλος της ουράς. Κάτι που σημαίνει ότι ακόμα και να υπήρχε απόθεμα, οι Τούρκοι δεν θα έπαιρναν -ή θα αργούσαν πάρα πολύ στην παραλαβή- καθώς προηγούνται όλοι οι άλλοι!
Διαβάστε επίσης: Ηλεκτρική Ford Mustang με 912 ίππους!
Για το σκέλος των σημείων φόρτισης, εκπρόσωπος τύπου της TOGG ανέφερε πως είναι στα πλάνα η κατασκευή ίδιου δικτύου, στα πρότυπα της Tesla. Για αυτό των μπαταριών, όμως, δεν είπε «κιχ».