Πριν από μισό αιώνα, στις 19 Απριλίου του 1970, κύλισε από τη γραμμή παραγωγής της AVTOVAZ το πρώτο της μοντέλο, το VAZ 2101 ή το γνωστό Lada 1200. Για την επέτειο αυτή, ο Πρόεδρος της Ρωσίας Βλαντίμιρ Πούτιν, έκανε την εξής ανακοίνωση:
Δείτε ακόμα: Lada 2104 στην τιμή καινούργιου Honda Civic
«Αγαπητοί φίλοι!
Σας συγχαίρω για τη μεγάλη, εορταστική εκδήλωση – πριν από 50 χρόνια, στις 19 Απριλίου 1970, όταν το πρώτο θρυλικό αυτοκίνητο VAZ 2101 βγήκε από τη γραμμή παραγωγής του εργοστασίου της αυτοκινητοβιομηχανίας, το οποίο αμέσως κέρδισε καρδιές από τους λάτρεις των αυτοκινήτων στη χώρα μας και στο εξωτερικό. Από εκείνη την ημέρα, που ήταν αξέχαστη για την ομάδα και τους βετεράνους σας, ξεκίνησε η γεμάτη ιστορία της αυτοκινητοβιομηχανίας VAZ. Πίσω από την ιστορία του – το έργο πολλών γενεών σχεδιαστών, μηχανικών, εργαζομένων και ειδικών που έχουν συμβάλει σημαντικά στην ίδρυση της επιχείρησής μας και έδωσαν ισχυρή ώθηση στην εγχώρια αυτοκινητοβιομηχανία.
Με μεγάλη μου χαρά λέω ότι η τρέχουσα ομάδα AVTOVAZ διατηρεί τις αξιοσημείωτες παραδόσεις των προκατόχων, εφαρμόζει ενεργά προηγμένες τεχνολογίες και καινοτόμες λύσεις, βελτιώνει σταθερά τα ποιοτικά προϊόντα και την ανταγωνιστικότητα. Ξεκινά επίσης την παραγωγή μοντέλων με σεβασμό στα πιο σύγχρονα πρότυπα ασφάλειας, αξιοπιστίας και φιλικότητας προς το περιβάλλον.
Σας εύχομαι νέα επιτεύγματα και τα καλύτερα. Και οι ευχαριστίες μου απευθύνονται σε βετεράνους του εργοστασίου».
Δείτε ακόμα: 0-100 χλμ./ώρα με Lada Vesta Sport 145 PS (+video)
Εκείνη τη μέρα βγήκαν από το εργοστάσιο έξι σεντάν VAZ-2101, δύο σε μπλε χρώμα και τέσσερα κόκκινα, τα οποία συμβόλιζαν την σημαία της RSFSR (Ρωσική Σοβιετική Ομοσπονδιακή Σοσιαλιστική Δημοκρατία). Οι πωλήσεις του αυτοκινήτου ξεκίνησαν τον Αύγουστο του 1970, ενώ συνολικά παράχθηκαν 4,8 εκατομμύρια οχήματα μέχρι το 1988.
Δείτε ακόμα: Ιδανικό Lada Niva για εκτός δρόμου διακοπές
Για την ιστορία να αναφέρουμε ότι το VAZ-2101 βασιζόταν στο Fiat 124 sedan, το οποίο είχε κερδίσει τον τίτλο του «Αυτοκινήτου της Χρονιάς στην Ευρώπη» το 1967. Ωστόσο το ρωσικό μοντέλο είχε πάνω από 800 αλλαγές σε σχέση με το ιταλικό αδελφάκι το, όπως η πιο ψηλή ανάρτηση (175 χλστ. έναντι 130 χλστ.) και το ενισχυμένο πλαίσιο για να αντέχει στους πιο σκληροτράχηλους ρωσικούς δρόμους.
Δείτε ακόμα: Η πιο αργή επιτάχυνση με Lada Niva (+video)
Το VAZ-2101 εφοδιαζόταν με νέο κινητήρα και με κιβώτιο ταχυτήτων που είχε εξελιχθεί για τα σπορ Fiat της εποχής. Οι πρώτες εξαγωγές έγιναν στην Γιουγκοσλαβία, το Βέλγιο, την Ολλανδία και την Φιλανδία, ενώ το 1971 περισσότερα από 57.000 Lada εξήχθησαν, τα οποία ήταν περισσότερο από το ένα τρίτο της συνολικής ετήσιας εξαγωγής αυτοκινήτων της ΕΣΣΔ εκείνη την εποχή.