Το επί σειρά ετών πρώτο σε πωλήσεις αυτοκίνητο στην Ελλάδα, το Toyota Yaris έχει «χτίσει» ισχυρό όνομα στη χώρα μας, πορεία που συνεχίζει και το νέο μοντέλο. Παράλληλα και στα μεταχειρισμένα σημειώνει μεγάλη ζήτηση, λόγω και της αξιοπιστίας του.
Μεταξύ των πιο δημοφιλών εκδόσεών του είναι το υβριδικό και το ντίζελ. Μοντέλα λίγων ετών (του 2015-16) πωλούνται σε προσιτές τιμές (κατά μέσο όρο 11.500 ευρώ το ντίζελ και 14.000 ευρώ το υβριδικό) και παραμένουν σύγχρονα. Ποιες είναι όμως οι διαφορές μεταξύ των δύο εκδόσεων του Yaris; Ας δούμε παρακάτω τα χαρακτηριστικά τους με τα θετικά και αρνητικά του κάθε μοντέλου.
Χαμηλή κατανάλωση αλλά με διαφορετικό καύσιμο
Αμφότερα τα μηχανικά σύνολα δεν έχουν κανένα κοινό στοιχείο μεταξύ τους, πλην της πολύ χαμηλής κατανάλωσης. Στη δοκιμή τους «έγραψαν» και τα δύο 5,5 λτ./100 χλμ., όμως λόγω της χαμηλότερης τιμής του πετρελαίου, το Yaris 1.4 D-4D κοστίζει λιγότερο σε καύσιμο. Από την άλλη πλευρά το Yaris Hybrid με 75 γρ./χλμ. CO2 δεν πληρώνει τέλη κυκλοφορίας.
Ξεκινώντας από τον κινητήρα πετρελαίου 1.4 D-4D ταιριάζει κατάλληλα στο Yaris, καθώς το κινεί γρήγορα και οικονομικά, εντός και εκτός πόλης. Το 8βάλβιδο 1.400άρι μηχανικό σύνολο απόδοσης 90 ίππων και 205 Nm ροπής προσφέρει γρήγορες επιταχύνσεις από στάση (0-100 χλμ./ώρα σε 10,8 δλ. έναντι 11,8 δλ. το Hybrid) και εν κινήσει, ενώ ο θόρυβος και οι κραδασμοί που φτάνουν στο εσωτερικό είναι φιλτραρισμένοι. Ο 1.4 D-4D παρουσιάζει θετικό τράβηγμα και ελαστικότητα από τις χαμηλές στροφές, είναι πρόθυμος στο πάτημα του γκαζιού και συνεργάζεται πολύ καλά με τον εύχρηστο και με κοντές διαδρομές 6τάχυτο επιλογέα.
Το Yaris Hybrid εφοδιάζεται με ένα βενζινοκινητήρα 1.5 λτ. κύκλου Άτκινσον και με έναν ηλεκτροκινητήρα. Η μπαταρία νικελίου μετάλλου υβριδίου που βρίσκεται κάτω από τα πίσω καθίσματα επαναφορτίζεται κατά το φρενάρισμα και την επιτάχυνση. Επίσης, υπό συνθήκες χαμηλών φορτίων μπορεί να διανύσει έως 2 χιλιόμετρα μόνο με την χρήση της ηλεκτρικής ενέργειας. Ωστόσο, επειδή πρόκειται για μεταχειρισμένα μοντέλα, είναι πολύ πιθανό να έχει πέσει η απόδοση της μπαταρίας, οπότε χρειάζεται έλεγχο. Το υβριδικό σύνολο των 100 ίππων συνδυάζεται με το e-CVT κιβώτιο ταχυτήτων, το οποίο εξυπηρετεί σημαντικά στην πόλη, όχι όμως και εκτός αυτής. Ειδικά σε επαρχιακούς δρόμους με στροφές θα αναζητηθεί επιλογή αλλαγής προεπιλεγμένων ταχυτήτων για καλύτερο χειρισμό του αυτοκινήτου, ενώ ο κινητήρας στους πιο γρήγορους ρυθμούς πιέζεται, κάνει θόρυβο και αυξάνεται η κατανάλωσή του.
Πιο ευχάριστο στην οδήγηση το ντίζελ
Στην έκδοση 1.4 D-4D, το Yaris παρουσιάζεται ευχάριστο στην οδήγηση, ξεκούραστο και εύκολο στους χειρισμούς. Στις ευθείες κινείται με ασφάλεια ανεξαρτήτως ταχύτητας και είναι σε θέση να καλύψει με άνεση αποστάσεις εκτός αστικού περιβάλλοντος. Στις στροφές εμφανίζει καλή πρόσφυση και κράτημα, θα γλιστρήσει προοδευτικά και ελεγχόμενα κατόπιν επιδίωξης, αλλά όχι για πολύ αφού επεμβαίνει το σύστημα ευστάθειας VSC. Καλή ακρίβεια και αίσθηση προσφέρει το τιμόνι, όπως και τα αποτελεσματικά φρένα με τα δισκόφρενα σε όλους τους τροχούς.
Διαφορετικά χαρακτηριστικά στο δρόμο παρουσιάζει το υβριδικό Yaris, λόγω της πιο σφιχτής ανάρτησης με τις μικρότερες διαδρομές, εξαιτίας του πρόσθετου βάρους των μπαταριών και του υβριδικού συνόλου. Αποτέλεσμα είναι η μειωμένη άνεση κατά το πέρασμα του αυτοκινήτου από ανωμαλίες του οδοστρώματος. O οδηγός λαμβάνει μέτρια αίσθηση από το τιμόνι και το πεντάλ των φρένων, το οποίο δεν είναι προοδευτικό στο πάτημά του, ενώ σε συνδυασμό και με την έλλειψη επιλογής ταχυτήτων, το Yaris Hybrid δεν θα ικανοποιήσει από οδηγικής πλευράς. Ωστόσο, δεν σημαίνει ότι μειονεκτεί σε σταθερότητα στο δρόμο, τόσο στις ευθείες σε γρήγορους ρυθμούς όσο και σε στροφές, όπου είναι ασφαλές. Πλεονέκτημα αποτελεί το αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων στις αστικές διαδρομές, το οποίο κάνει την οδήγηση πιο ξεκούραστη, ειδικά στο «σταμάτα – ξεκίνα».
Ευρύχωρο εσωτερικό με προσεγμένη ποιότητα
Στο εσωτερικό των δύο εκδόσεων του Yaris, οι διαφορές εντοπίζονται στον πίνακα οργάνων και στην κονσόλα. Συγκεκριμένα στο Yaris Hybrid ο πίνακας οργάνων έχει μπλε φόντο και την ένδειξη του υβριδικού συστήματος αντί του στροφόμετρου. Μπλε φωτισμό έχουν το σύστημα πολυμέσων Toyota Touch 2 και ο κλιματισμός, ενώ μπλε είναι και το μπουτόν εκκίνησης του κινητήρα. Μία ακόμα διαφορά αφορά τον επιλογέα των ταχυτήτων του e-CVT ταχυτήτων. Κατά τα λοιπά, η προσεγμένη ποιότητα κατασκευής είναι ίδια, όπως και οι άνετοι χώροι για τη φιλοξενία τεσσάρων επιβατών και το ίδιο πορτ μπαγκάζ των 286 λτ. Ενστάσεις υπάρχουν ως προς την θέση του τιμονιού, το οποίο παρόλο που ρυθμίζεται ως προς το ύψος και βάθος, έχει πολύ μικρή διαδρομή στην τηλεσκοπική ρύθμιση.
Συμπέρασμα:
Συγκρίνοντας τα δύο Toyota Yaris βλέπουμε ότι τα μοντέλα του 2015-16 έχουν μια σημαντική διαφορά τιμής, με το ντίζελ να είναι φθηνότερο περίπου 2.500 ευρώ. Και τα δύο είναι πολύ οικονομικά σε κατανάλωση, όμως το ντίζελ έχει προβάδισμα λόγω χαμηλότερης τιμής του καυσίμου. Επίσης, είναι πιο ευχάριστο στην οδήγηση και με καλύτερες επιδόσεις. Το υβριδικό κερδίζει στην ευκολία λόγω του αυτόματου κιβωτίου, ενώ σε αστικές συνθήκες μπορεί να διανύσει εκατοντάδες μέτρα με μόνο τη χρήση του ρεύματος.
Τεχνικά χαρακτηριστικά | Yaris 1.4 D-4D | Yaris 1.5 Hybrid |
Κυβισμός (κ.εκ.) | 1.364 | 1.497 |
Κύλινδροι/βαλβίδες | 4/8 | 4/16 |
Ταχύτητες | 6 | CVT |
Ισχύς (PS/σ.α.λ.) | 90/3.800 | 74/4.800 |
Ροπή (Nm/σ.α.λ.) | 205/1.800-2.800 | 111/3.600 |
Ισχύς ηλεκτροκινητήρα (PS) | – | 60 |
Ροπή ηλεκτροκινητήρα (Nm) | – | 169 |
Συνδυαστική ισχύς (PS) | – | 100 |
0-100 χλμ./ώρα (δλ.) | 10,8 | 11,8 |
Τελική ταχύτητα (χλμ./ώρα) | 175 | 165 |
Κατανάλωση (λτ./100 χλμ.) | 3,8 | 3,3 |
Βάρος (κιλά) | 1.060 | 1.085 |
Κατανάλωση – κόστη | Yaris 1.4 D-4D | Yaris 1.5 Hybrid |
Κατανάλωση τεστ (λτ./100 χλμ.) | 5,5 | 5,5 |
Κόστος στα 12.000 χλμ.* | 1,221€ | 1,350€ |
Εκπομπές CO2 (γρ./χλμ.) | 99 | 75 |
Τέλη κυκλοφορίας | 89,1€ | 0€ |
Το κόστος καυσίμων είναι υπολογισμένο με την τρέχουσα μέση πανελλαδική τιμή βενζίνης στα 2,045€/λτ. και πετρελαίου στα 1,850€/λτ.