Τι κάνει το «B» στο αυτόματο κιβώτιο;

  • b mode transmission
  • b mode transmission 02
  • b mode transmission 03
  • https://cdn.autogreeknews.gr/wp-content/uploads/2025/07/b-mode-transmission.jpg
  • https://cdn.autogreeknews.gr/wp-content/uploads/2025/07/b-mode-transmission-02.jpg
  • https://cdn.autogreeknews.gr/wp-content/uploads/2025/07/b-mode-transmission-03.jpg

Τόσο τα χειροκίνητα όσο και τα αυτόματα κιβώτια ταχυτήτων έχουν υποστεί σημαντικές αλλαγές με την πάροδο των ετών. Στο παρελθόν, τα αυτοκίνητα με μηχανική μετάδοση ήταν γενικά σε θέση να επιτύχουν καλύτερη κατανάλωση, αλλά αυτό πλέον έχει αλλάξει. Η τεχνολογία -και οι νόρμες εκπομπές ρύπων- έχει καταστήσει το αυτόματο κιβώτιο σε κυρίαρχο, ωστόσο κάποια διαχρονικά γνωρίσματα και λειτουργίες παραμένουν. Ένα εξ αυτών, είναι το γράμμα «B» δίπλα στον επιλογέα.

Οι εξοικειωμένοι με τα παλιότερα αυτόματα, γνωρίζουν το παραδοσιακό «PRNDL» που συνοδεύει το λεβιέ στο πλάι. Από τα συγκεκριμένα γράμματα, μπορεί να προξενεί απορία το «L», το οποίο αντιστοιχεί στο «low» – ήτοι τις κοντές σχέσεις, που γνωρίζουμε από τα 4×4. Στα κανονικά αυτοκίνητα, βέβαια, δεν υπάρχει κιβώτιο υποπολλαπλασιασμού, οπότε οι «κοντές σχέσεις» μεταφράζονται σε διατήρηση της 1ης ή της 2ης ταχύτητας. Με τα χρόνια, και κυρίως την έλευση των υβριδικών/ηλεκτρικών, το «L» αντικαταστάθηκε από το «B». Όπου το δεύτερο γράμμα της αλφαβήτου (ελληνικής και αγγλικής), παραπέμπει στο «brake» – δηλαδή το φρένο.

Το «B», λοιπόν, κάνει ό,τι και το παρελθοντικό (και παρόν στα SUV μόνο πια) «L»: κρατάει την επιλεγμένη σχέση (τώρα κάποια κιβώτια επεκτείνονται και στην 3η), φρενάροντας το αυτοκίνητo με τον κινητήρα. Ετυμολογικά, δηλαδή, το «B» σημαίνει «engine braking». Χρησιμότατο σε μια κατάβαση, για παράδειγμα, όπου το φορτίο επιβράδυνσης μοιράζεται μεταξύ κινητήρα και φρένων, αποτρέποντας τυχόν υπερθέρμανση στο κύκλωμα πέδησης. Το ίδιο ισχύει και στα υβριδικά σύνολα, άσχετα που εκεί υπάρχει μπαταρία (άρα «battery») και ανάκτηση ενέργειας. Σε αυτά τα αυτοκίνητα, όντως η επιλογή του «B» μπορεί να αυξήσει παράλληλα και την ένταση της ανάκτησης ενέργειας, αλλά η κύρια λειτουργία παραμένει το φρένο του οχήματος με το θερμικό μοτέρ. Αντίθετα, στα ηλεκτρικά μεταφράζεται καθαρά σε αύξηση του επιπέδου ανάκτησης ενέργειας.

Προφανέστατα, από τη στιγμή που το κιβώτιο δεν περνάει στην επόμενη σχέση και επιβραδύνει με την αύξηση στροφών του κινητήρα, αυξάνονται η κατανάλωση και οι φθορές. Αυτονόητα η χρήση του «B» δεν προορίζεται για πόλη ή εθνική οδό, αλλά για κατάβαση βουνού -προκειμένου να μην ανάψουν τα φρένα- ή ρυμούλκηση φορτίου, εν είδει κοντών σχέσεων.

Get it on Google Play Download on the App Store