Κάθε φορά που το θερμόμετρο ξεσκονίζει την κορυφή των ενδείξεων, σκεφτόμαστε διπλά και τριπλά το πώς θα μπούμε στο αυτοκίνητο. Γνωρίζουμε εκ των προτέρων ότι θα έχει γίνει «φούρνος», περιμένουμε το κλασικό κύμα ζέστης να μας χτυπήσει κατάμουτρα μόλις ανοίξουμε την πόρτα, δεν μας προκαλεί έκπληξη το κάψιμο στις παλάμες από τιμόνι και λεβιέ, ούτε το αντίστοιχο σε πλάτη και μαλακά μόρια από τα καθίσματα (αν είναι και δερμάτινα, σαν να κάθεσαι σε εστία κουζίνας). Μοναδικό μας όπλο, η σκιά. Κι αν δεν υπάρχει, η ηλιοπροστασία. Ποια είναι η καλύτερη, όμως;
Η προστασία του αυτοκινήτου κατά των ηλιακών ακτινών παίρνει διάφορες μορφές: από την πιο ολοκληρωμένη (κουκούλα) μέχρι την πιο πρόχειρη (πετσέτα στο ταμπλό). Ο ADAC αποφάσισε να τις εξετάσει όλες, προκειμένου να δώσει μια κατεύθυνση αναφορικά με το ποια θα πρέπει να χρησιμοποιούμε όταν το καμάρι μας «ψήνεται» στον ήλιο. Οι Γερμανοί πήραν 5 Dacia Duster πανομοιότυπων προδιαγραφών, τοποθετώντας ισάριθμα είδη ηλιοπροστασίας: κουκούλα καμπίνας, παρμπρίζ εξωτερικού και εσωτερικού τύπου, κάλυμμα στο ταμπλό και φιμέ μεμβράνη.
Τα ρουμανικά SUV αφέθηκαν στο έλεος της ηλιακής ακτινοβολίας, καταμεσήμερο, με το ένα να στέκει αβοήθητο και τα υπόλοιπα έξι να μοιράζονται τις διάφορες προστασίες. Μόλις το θερμόμετρο χτύπησε «κόκκινο» και έδειξε 53 βαθμούς Κελσίου στην καμπίνα του απροστάτευτου, κατεγράφησαν οι θερμοκρασίες στα υπόλοιπα Duster. Τα αποτελέσματα ήταν τόσο αποκαλυπτικά, όσο και αναμενόμενα.
Η κουκούλα καμπίνας, που καλύπτει όλα τα κρύσταλλα και την οροφή, έκανε με διαφορά την καλύτερη δουλειά. Η θερμοκρασία στο εσωτερικό σημειώθηκε 10 βαθμούς κάτω, στους 43 βαθμούς. Πολύ καλά τα πήγε και η εξωτερική ηλιοπροστασία, που κράτησε τη θερμοκρασία 8 βαθμούς χαμηλότερα (45). Η εσωτερική, αντίθετα, αποδείχθηκε λύση ανάγκης. Το γεγονός ότι δεν προστατεύει το παρμπρίζ, επιτρέπει σαφώς μεγαλύτερη ποσότητα θερμότητας να εισβάλει και αφήνει τη θερμοκρασία να ανέβει μέχρι τους 49 βαθμούς Κελσίου (-4 βαθμοί συγκριτικά με το απροστάτευτο). Από τίποτα κάτι είναι, αλλά καλύτερα να αγοράσετε μια ποιοτική εξωτερικού τύπου.
Εντύπωση προκαλεί η επίδοση των φιμέ. Με τους νόμιμους δείκτες σκουρότητας γύρω-γύρω και χωρίς να τοποθετείται μεμβράνη στο παρμπρίζ, πέτυχαν σχεδόν το ίδιο αποτέλεσμα με την ηλιοπροστασία εντός της καμπίνας. Στα πίσω καθίσματα, ωστόσο, κάνουν μεγάλη διαφορά. Μπορεί συνολικά να περιορίζουν τη θερμοκρασία στους 48 βαθμούς (-5 βαθμοί συγκριτικά με καμία προστασία), όμως στο πίσω κάθισμα η θερμοκρασία έφτασε τους 57 βαθμούς. Η διαφορά εδώ φτάνει τους -9 βαθμούς, βελτιώνοντας αρκετά τις συνθήκες για όσους κάθονται πίσω (με τα παιδιά σε πρώτο πλάνο).
Το κάλυμμα στο ταμπλό (πετσέτα, σεντόνι, ηλιοπροστασία που βαριόμαστε να πιάσουμε στα σκιάδια συνήθως) ουσιαστικά είναι σαν να μην υπάρχει. Η μείωση στη θερμοκρασία είναι μόλις 3 βαθμοί Κελσίου, γεμίζοντας την καμπίνα με μια ωραιότατη 50άρα. Μάλιστα, όπως σημειώνουν οι δοκιμαστές, το αίσθημα δυσφορίας ήταν απαράλλαχτο σε σχέση με το Duster που δεν έφερε κανένα είδος προστασίας. Περισσότερο τα πλαστικά του ταμπλό προστατεύουμε έτσι, παρά «κόβουμε» τη ζέστη.
Αξίζει να σημειωθεί πως οι μετρήσεις έγιναν με δεδομένα γερμανικής ζέστης, ήτοι εξωτερική θερμοκρασία 28 βαθμών Κελσίου. Ακόμα και έτσι, χρειάστηκαν μόλις 30 λεπτά για να φτάσει η καμπίνα τους 53 βαθμούς! Μετά από 90 λεπτά έφτασε στο peak της, αγγίζοντας τους 59 βαθμούς Κελσίου!
Επαναλαμβάνουμε, με θερμοκρασία περιβάλλοντος στους 28 βαθμούς Κελσίου. Βάλτε με το μυαλό σας σε τι «θάλαμο αερίων» μετατρέπεται το εσωτερικό ενός αυτοκινήτου στη χώρα μας, όπου οι 30άρες είναι η φυσιολογική θερμοκρασία και συχνά-πυκνά ο υδράργυρος ξεπερνάει τους 40 βαθμούς Κελσίου.